مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد:

شرط تحقق ترانزیت ۴۰‌میلیون تنی

گروه مسکن
کدخبر: 554678
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد که ظرفیت اسمی بنادر کشور به ۳۰۰ میلیون تن افزایش یافته و ساخت ۱۷ پست اسکله و پروژه‌های توسعه‌ای متعددی در بنادر در حال اجرا است.
شرط تحقق ترانزیت ۴۰‌میلیون تنی

جهان‌صنعت– مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر هم‌افزایی بندر با شقوق مختلف حمل‌ونقلی گفت که اینکه بندر توسعه یافته با ظرفیت بسیار بالا داشته باشیم اما در جابه‌جایی بار با مشکل مواجه باشیم، عملیات بندری را متوقف می‌کند بنابراین، این یکپارچگی با رویکرد تحقق برنامه و افزایش ترانزیت به ۴۰‌میلیون تن تا پایان برنامه هفتم، هدف‌گذاری شده و جزو کارهای اولویت‌دار در سازمان بنادر و دریانوردی است.

سعید رسولی با اشاره به اینکه بنادر و دریانوردی نقش مهمی را در اقتصاد کشور و به ‌خصوص در حوزه تجارت به عنوان دروازه صادرات، واردات و ترانزیت برعهده دارد، افزود: در حال حاضر ظرفیت‌های قابل‌توجهی در بنادر برای افزایش سهم حمل‌ونقل و جذب بار منطقه داریم که به طور کامل از آنها استفاده نمی‌شود.

معاون وزیر راه‌وشهرسازی گفت: به منظور افزایش بهره‌وری و استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها، طرح‌هایی اعم از زیرساختی و توسعه تجهیزات در دست اقدام داریم. افزایش ظرفیت اسمی بنادر کشور به ۳۰۰میلیون تن از طریق تکمیل و بهره‌برداری از ۱۷پست اسکله و پایانه‌های جدید که ۱۲‌پست آن به اتمام رسیده، بخشی از برنامه افزایش ظرفیت بنادر است.

او بیان داشت: موقعیت ژئوپلیتیک و سوق‌الجیشی کشور ما در نقشه منطقه و جهان فرصتی را فراهم کرده تا تحقق استفاده کامل از ظرفیت‌ها امکان‌پذیر باشد.

رسولی ادامه داد: بخش زیادی از فعالیت‌های بندری و سرمایه‌گذاری توسط بخش غیردولتی است و در حوزهای زیرساخت‌، تجهیزات و ناوگان، خدمات امداد و نجات و… سازمان بنادر به طور مستقیم از منابع داخلی سرمایه‌گذاری می‌کند.

او با اشاره به وجود بیش از ۵‌هزار و ۸۰۰‌کیلومتر ساحل و دسترسی به آب‌های آزاد اقیانوسی گفت: «ما از این نعمت خودمان را محروم کردیم و حتی با ایجاد صنایع آب‌بر در نقاط خشک و نیمه‌خشک، توسعه ایجاد کردیم.

رسولی اظهار داشت:‌ در طرح توسعه اقتصاد دریامحور و در سیاست‌های کلی ابلاغیه رهبر معظم انقلاب و همینطور در جهت‌گیری‌های دولت چهاردهم رونق سواحل در دستور کار است. اصلی‌ترین پروژه توسعه دریامحور، توسعه سواحل مکران است. یکی از دستگاه‌هایی که در توسعه اقتصاد دریامحور نقش‌آفرینی می‌کند، سازمان بنادر و دریانوردی است و هدف این است تا توسعه پایدار و متوازن برای بهره‌مندی از دریا به دست آید.

معاون وزیر راه‌وشهرسازی توسعه بندر چابهار به‌عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور را اولویت طرح‌های توسعه‌ای دریامحور عنوان کرد و گفت: چابهار یک مزیت خاص است که سال‌های سال مورد غفلت قرار گرفته و در دهه اخیر توسعه آن شروع شده است. او خاطرنشان کرد: بندر چابهار به‌زودی به شبکه ریلی سراسری متصل خواهد شد و با این اتصال تحولی مهم در اتصال چین، کشورهای آسیای مرکزی و افغانستان به اقیانوس هند ایجاد خواهد کرد.

رسولی گفت: عزم دولت بهره‌برداری از پروژه اتصال ریلی چابهار به زاهدان است. این اتصال با سرعت هرچه تمام‌تر در حال انجام است و در نیمه نخست سال آینده ما اتصال ریلی چابهار را به شبکه ریلی کشور خواهیم داشت. ما هم در سازمان بنادر عملیات احداث خطوط داخلی بندر چابهار را شروع کرده‌ایم تا همزمان با اتصال ریلی چابهار، خطوط ریلی داخلی نیز در بندر شروع به فعالیت کند. او افزود: اتصال خطوط داخلی به پایانه‌های باری کالای اساسی و پایانه‌های نفتی پیش‌بینی شده است. عملیات اجرایی احداث خطوط ریلی داخلی بندر به گونه‌ای پیش‌بینی شده که با اتصال ریلی چابهار این خطوط هم به بهره‌برداری برسد. او با اشاره به برنامه‌های جدید برای افزایش ظرفیت بنادر گفت: بازنگری در دستورالعمل‌ها، رویه‌ها و فرآیندهای سازمان بنادر و دریانوردی با هدف تسهیل و حمایت از سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی در دستور کار قرار گرفته است.

این مقام مسوول افزود: در سال «سرمایه‌گذاری برای تولید»، مردمی کردن اقتصاد و استفاده از سرمایه‌گذاری خصوصی گریزناپذیر است. برای حمایت از سرمایه‌گذاری قوانین بسیار زیادی نوشته شده و این نشان می‌دهد اراده در حاکمیت برای جذب سرمایه وجود دارد اما اثربخشی و جذب سرمایه کمتر از حد انتظار است و آن هم به خاطر دستورالعمل‌ها، فرآیندها و رویه‌های درونی دستگاه‌ها است که نارسایی‌ها را به وجود آورده است. او برنامه دیگر را بحث خرید و نوسازی تجهیزات و افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری که به کاهش توقف کشتی‌ها و افزایش سرعت تخلیه و بارگیری کشتی‌ها منجر می‌شود، عنوان کرد و گفت: موضوع دیگر هم‌افزایی بندر با شقوق مختلف حمل‌ونقلی است، به صورتی که ما این مجموعه را یکپارچه ببینیم.

رسولی ادامه داد: اینکه بندر توسعه یافته با ظرفیت بسیار بالا داشته باشیم اما در جابه‌جایی بار با مشکل مواجه باشیم، عملیات بندری را متوقف می‌کند بنابراین، این یکپارچگی با رویکرد تحقق برنامه و افزایش ترانزیت به ۴۰‌میلیون تن تا پایان برنامه هفتم هدف‌گذاری شده و جزو کارهای اولویت‌دار در سازمان بنادر و دریانوردی است.

معاون وزیر راه‌وشهرسازی گفت: موضوع ارتقای مهارت‌های منابع انسانی و توسعه سرمایه انسانی بسیار اهمیت دارد. ما به سرمایه انسانی در کشور در هر سازمانی باید بیش از این توجه کنیم. سرمایه انسانی را باید بشناسیم و اقدامات موثر و کارگشا برای ارتقای آن داشته باشیم چون هر کجا سرمایه انسانی با نشاط، با مهارت، متعهد، علاقه‌مند و باانگیزه وجود داشته باشد، شکوفایی اتفاق می‌افتد.

وب گردی