سم آلتمن از احتمال اضافه شدن تبلیغات به «ChatGPT» خبر داد

جهانصنعت-سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI، برای نخستینبار به صورت رسمی از احتمال اضافهشدن تبلیغات به ChatGPT سخن گفت. براساس گزارشها، او در قسمت اول پادکست رسمی OpenAI گفت که هرچند هنوز هیچ محصولی برای تبلیغات توسعه نیافته اما با اصل این ایده مخالفتی ندارد. آلتمن با لحنی صریح و راحت گفت: «کاملا مخالفش نیستم. جاهایی هست که تبلیغات را دوست دارم. مثلا تبلیغات اینستاگرام به نظرم جالب است، خودم چند بار از طریقش خرید کردهام. البته اجرای درست این کار واقعا سخت است و نیاز به دقت زیادی دارد.» این اظهارات نشان میدهد که OpenAI، با وجود تردیدهای قبلی درباره ورود به دنیای تبلیغات، حالا این مسیر را به عنوان یک گزینه واقعی بررسی میکند. آلتمن پیشتر در سال۲۰۲۴ و در یک جلسه در مدرسه کسبوکار هاروارد، تبلیغات را آخرین راهحل برای OpenAI توصیف کرده بود اما اکنون بهنظر میرسد با افزایش چشمگیر هزینههای عملیاتی و رشد تعداد کاربران، نگاه او تغییر کرده است. گزارشها نشان میدهند که حفظ و مدیریت ChatGPT سالانه بین ۳ تا ۴میلیارد دلار هزینه دارد. این درحالی است که OpenAI تاکنون بهجای تبلیغات، متکی به سرمایهگذاریهای عظیم بوده است. در ماه مارس ۲۰۲۵، این شرکت توانست ۴۰میلیارد دلار سرمایه جذب کند که رکورد بزرگترین تامین مالی خصوصی در تاریخ فناوری را شکست. پیش از آن نیز در اکتبر ۲۰۲۴، مایکروسافت و انویدیا مجموعا ۶/۶ میلیارد دلار در این شرکت سرمایهگذاری کرده بودند. هفته گذشته هم قراردادی به ارزش ۲۰۰دلار میلیون با وزارت دفاع آمریکا امضا شد. درحالحاضر، ChatGPT حدود ۲۰میلیون کاربر دارد و پیشبینی میشود درآمد OpenAI در سال ۲۰۲۵ به ۷/۱۲میلیارد دلار برسد اما با توجه به هزینههای فزاینده، ممکن است این شرکت به زودی بهسمت مدلهای درآمدی جدید مانند تبلیغات حرکت کند. OpenAI تنها شرکتی نیست که به این مسیر فکر میکند. گوگل نیز درحال آزمایش تبلیغات بومی در مدل هوش مصنوعی جمینای است. بهنظر میرسد تبلیغات بهتدریج درحال تبدیل شدن به بخشی از آینده چتباتهای هوشمند هستند، و هرچند هنوز در ChatGPT پیادهسازی نشدهاند اما شرایط و زیرساختهای آن درحال شکلگیری است.