سال رشد برای گردشگری خاورمیانه

جهان صنعت– نگاهی به برنامهریزیهای انجام شده از سوی خطوط هوایی مشهور فعال در خاورمیانه، گواه آن است که پروازهای بینالمللی به این منطقه تسهیل میشود.
امارات قصد دارد با همکاری برخی خطوط هوایی شناخته شده از جمله ویز ایر، سعودیا، فلایناس، گلف ایر، رویال جردنیان، ایران ایرتور و خطوط هواییbeOnd پروازهای جدیدی را به دوبی، هانگژو، دانانگ، جده، لندن گاتویک، میلان، ابوظبی، بالی، وین، بحرین و نیویورک آغاز کند.
در سال ۲۰۲۵، خطوط هوایی فعال در خاورمیانه به طور قابل توجهی شبکههای خود را گسترش دادهاند و مقاصد جدید و اتصال جهانی پیشرفتهای را ارائه میدهند؛ آنچه که میتواند نقشی کلیدی بر توسعه توریسم این منطقه داشته باشد.
امارات از ۳۰جولای ۲۰۲۵ (هشتم مردادماه ۱۴۰۴) پروازهای روزانه بدون توقف از دوبی به هانگژو چین را آغاز میکند که پنجمین مقصد آن در چین است و خدمات جدیدی را به دانانگ، شنژن و سیم ریپ ارائه میدهد. «ویز ایر» نیز با پروازهای روزانه بین جده و لندن گاتویک و مسیرهای جدید بین میلان و ابوظبی، خدمات طولانیمدت خود را افزایش میدهد.
«سعودیا» با پروازهایی به بالی، صلاله، عمان، انتبه و وین، دسترسی بینالمللی خود را افزایش میدهد، در حالی که فلایناس شبکه خود را به بیش از ۲۰مقصد در سراسر اروپا، آفریقا و آسیا گسترش میدهد. علاوه بر این، گلف ایر با پروازهای جدید از بحرین به نیویورک، خدمات خود را به دمشق از سر میگیرد و ایرانایرتور حضور خود در اروپا را گسترش میدهد.
شرکت هواپیمایی لوکس beOnd Airlines مستقر در مالدیو نیز ۱۸مسیر جدید راهاندازی خواهد کرد و نفوذ هوانوردی منطقه را بیش از پیش افزایش خواهد داد. این گسترشها نهتنها گردشگری و سفرهای تجاری را تقویت کرده، بلکه نقش خاورمیانه را به عنوان یک قطب مرکزی در سفرهای هوایی جهانی تقویت میکند و گزینههای بیشتری برای مسافران در سراسر جهان ارائه میدهد.
هواپیمایی امارات؛ مقاصد جدید و گسترش ناوگان
شرکت هواپیمایی امارات از راهاندازی پروازهای روزانه بدون توقف از دوبی به هانگژو چین، از ۳۰جولای۲۰۲۵ خبر داده است. این مسیر جدید با هواپیمای ایرباس A350 این شرکت هواپیمایی انجام خواهد شد و پنجمین مقصد آن در چین خواهد بود.
علاوه بر این، امارات قصد دارد در سال ۲۰۲۵ به چهار شهر جدید خدمات ارائه دهد که شامل دانانگ و شنژن در چین، سیم ریپ در کامبوج و در نهایت تلآویو است.
ویز ایر و خدمات پرواز طولانیمدت و کمهزینه
ویز ایر در حال گسترش شبکه خود با پروازهای طولانیمدت بسیار کمهزینه جدید از اروپا به خاورمیانه است. از مارس ۲۰۲۵، این شرکت هواپیمایی پروازهای روزانه بین جده، عربستان سعودی و لندن گاتویک را با استفاده از هواپیمای ایرباس A321XLR دارد.
این مسیر طولانیترین مسیر در شبکه ویز ایر است که ۴۱۰۰کیلومتر را پوشش میدهد.
در ژوئن ۲۰۲۵، ویز ایر همچنین پروازهایی از میلان به ابوظبی را آغاز خواهد کرد تا حضور خود در خاورمیانه را بیش از پیش تقویت کند.
سعودیه؛ مسیرهای جدید به بالی و فراتر از آن
شرکت هواپیمایی پرچمدار عربستان سعودی، سعودیه، مسیرهای بینالمللی جدیدی را برای پذیرایی از مسافران تفریحی و مذهبی معرفی کرده است. از مارس ۲۰۲۵، شرکت هواپیمایی سعودیه سه پرواز هفتگی از جده به بالی، اندونزی، در روزهای دوشنبه، چهارشنبه و جمعه دارد. هدف این سرویس، تقویت گردشگری و ارائه گزینههای بیشتر برای گردشگران خروجی و زائران ورودی است.
علاوه بر این، سعودیه شبکه خود را با مقاصد جدید، ازجمله صلاله، عمان، انتبه و وین گسترش داده است تا ارتباط را افزایش دهد و از اهداف چشمانداز ۲۰۳۰ پادشاهی حمایت کند.
فلایناس؛ گسترش ارتباطات اروپایی و آفریقایی
شرکت هواپیمایی ارزانقیمت سعودی، فلایناس هم قرار است چندین مسیر بینالمللی جدید را در تابستان ۲۰۲۵ راهاندازی کند. این شرکت هواپیمایی پروازهای خود را از جده به میلان، ژنو، کراکوف، ریزه و کازابلانکا آغاز خواهد کرد و شبکه خود را به بیش از ۲۰مقصد در سراسر اروپا، آفریقا و آسیا گسترش خواهد داد.
در سال جاری میلادی، فلایناس چهار پرواز هفتگی بین جده و العلمین مصر را آغاز خواهد کرد که ارتباط منطقهای را بیش از پیش تقویت میکند.
ازسرگیری پروازها در برخی مسیرها
شرکت هواپیمایی گلف ایر قصد دارد پروازهای خود به ایالاتمتحده را در سپتامبر ۲۰۲۵ از سر بگیرد و پس از بیش از دو دهه به بازار ایالاتمتحده بازگردد. این شرکت هواپیمایی سه پرواز هفتگی از بحرین به فرودگاه بینالمللی جانافکندی نیویورک با استفاده از هواپیماهای بوئینگ۷۸۷ انجام خواهد داد.
این گسترش بخشی از استراتژی گلف ایر برای تقویت شبکه بینالمللی خود و پاسخگویی به تقاضای رو به رشد سفر بین خاورمیانه و آمریکای شمالی است.
رویال جردنیان هم پروازهای مستقیم بین امان، اردن و دمشق سوریه، را در نظر دارد. این سرویس که در ابتدا چهار پرواز هفتگی داشت، قرار است تعداد پروازهای خود را افزایش دهد. این گامی مهم در عادیسازی سفرهای هوایی در خاورمیانه است.
ایرانایرتور نیز پروازهای بدون توقف بین تهران و پاریس را در نظر داشته و علاوه بر این، مسیرهای جدیدی به آلمان، اسپانیا و ایتالیا برنامهریزی شده است. اجرای پروازهای این خط هوایی البته در گرو مشکل ساز نشدن تحریم ها است.
معرفی و ارائه خدمات تفریحی ممتاز
هواپیمایی beOnd، اولین شرکت هواپیمایی تفریحی ممتاز جهان، در حال گسترش شبکه خود با ۱۸مقصد جدید از فرودگاه بینالمللی ولانا در مالدیو است. این مسیرها شهرهای بزرگ اروپا، آسیا، هند و خاورمیانه را تا سالهای ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶ به هم متصل میکنند و تجربیات سفر لوکس را به مسافران مشکلپسند ارائه میدهند.
معرفی این مسیرهای پروازی جدید در سال ۲۰۲۵، تاکیدی بر تمرکز استراتژیک خاورمیانه بر افزایش اتصال جهانی و حمایت از تنوع اقتصادی از طریق گردشگری و هوانوردی است.
به نظر میرسد با گسترش شبکههای هوایی به مقاصد جدید در سراسر اروپا، آسیا، آفریقا و آمریکا، مسافران میتوانند انتظار گزینههای بیشتر و دسترسی بهتر به فرهنگها و اقتصادهای پویای منطقه را داشته باشند.
افزون بر این، ادامه تکامل چشمانداز هوانوردی و تحولات پیشرو، نقش رو به رشد خاورمیانه را به عنوان یک قطب مرکزی در سفرهای هوایی جهانی برجسته میکند.