خامفروشی حذف شود

جهان صنعت- خامفروشی در ایران تنها به یک مورد خاص محدود نمیشود و در حوزههای مختلفی از جمله نفت، سنگ، مواد معدنی و محصولات کشاورزی دیده میشود. معاون ارتقای کسبوکارهای بینالمللی سازمان توسعه تجارت ایران روز شنبه با اشاره به پژوهشهای صورت گرفته در سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در دنیا، بهویژه در چین، ۶۰ درصد صادرات توسط واحدهای کوچک و متوسط (SME) انجام میشود. این واحدها ۹۰درصد از تولید ناخالص داخلی چین و ۸۰ درصد اشتغال این کشور را به عهده دارند. همچنین در کشورهایی مانند آلمان نیز ۹۹درصد شرکتها کوچک و متوسط هستند. این کشورها صادرات واقعی خود را براساس کالاهایی با ارزشافزوده بالا و نهایی پایهگذاری کردهاند، به همین دلیل علاوهبر افزایش درآمد ملی، شاهد اشتغال پایدار در این کشورها نیز هستیم.
امیر روشنبخش با بیان اینکه سازمان توسعه تجارت ایران با یک نگاه بنیادی، طرحی را با عنوان «ارزیابی آمادگی صادرات» ERA ا(Export Readiness Assessmentا) برای حمایت از شرکتهای کوچک و متوسط راهاندازی کرده است، تصریح کرد: در بررسیهای ما مشخص شد بسیاری از این شرکتها دانش صادراتی ندارند اما تمایل دارند وارد این حوزه شوند از اینرو در این طرح، شرکتهایی که ارزیابی آمادگی صادرات را با موفقیت پشت سر بگذارند، میتوانند وارد بازار صادراتی شوند و اگر آمادگی لازم را نداشته باشند، در زنجیرهای از همکاری با شرکتهای مدیریت صادراتEMCها قرار میگیرند تا صادرات از طریق این شرکتها انجام شود.
معاون ارتقای کسبوکارهای بینالمللی سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: این مدل همکاری برای اولین بار بهصورت کشوری پیادهسازی میشود؛ به طور مثال اگر شرکتی بخواهد به روسیه صادرات داشته باشد، میتواند از خدمات شرکتهای مدیریت صادرات که در روسیه مستقر هستند و بازار آنجا را بهخوبی میشناسند، استفاده کند؛ این شرکتهای مدیریت صادرات با بررسی بازار هدف، نیازهای بستهبندی، استانداردها و سلیقه مصرفکننده در آن کشور را به تولیدکننده منتقل میکنند تا کالای تولیدشده، متناسب با نیاز آن بازار باشد.
وی تاکید کرد: این رویکرد باعث میشود هم شرکتهای کوچک و متوسط تقویت شوند، هم محصولات آنها به صورت صادراتمحور تولید شود. از سوی دیگر، افزایش کیفیت داخلی نیز بهبود پیدا میکند. وقتی محصولات باکیفیت و صادراتمحور تولید شوند، بازارهای بیشتری برای آنها ایجاد خواهد شد و اشتغال در کشور نیز توسعه خواهد یافت. بهعنوان مثال در حال حاضر متوسط ارزش هر تن کالای صادراتی ایران بین ۳۷۰ تا ۳۸۰ دلار است؛ اگر خامفروشی کنار گذاشته شود، این عدد میتواند به حدود ۱۲۰۰دلار برسد یعنی نزدیک به سه برابر.
روشن بخش با اشاره به استقرار شورای عالی صادرات در سازمان توسعه تجارت ایران، اضافه کرد: این شورا میتواند نقش تنظیمگری را ایفا کند تا این استراتژی توسعه صادرات در بخش شرکتهای کوچک و متوسط بهخوبی پیادهسازی شود. رایزنهای بازرگانی ما در کشورهای هدف نیز براساس آمار تجاری و نیازسنجیهای انجامشده انتخاب شدهاند و بخشی از زنجیره توسعه صادرات هستند. آنها ضمن مطالعه بازار هدف، اطلاعات را به کشور منتقل میکنند تا سازمان و بخشخصوصی بتوانند براساس آن سیاستگذاری دقیقتری انجام دهند. همکاری بخشخصوصی در این مسیر همواره تعیینکننده بوده و خواهد بود.
منبع: بازار