حملونقل روسیه به هند و چین از راه ایران
جهان صنعت– رییس آژانس فدرال حملونقل دریایی و رودخانهای روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که روسیه قصد دارد حملونقل در مسیرهای روسیه- ایران-هند و روسیه- ایران- چین را در چارچوب کریدور حملونقل بینالمللی شمال- جنوب در سال۲۰۲۶ آغاز کند. آندری تاراسنکو اظهار کرد: برنامههایی برای راهاندازی حملونقل در مسیرهای روسیه- ایران- هند و روسیه- ایران- چین وجود دارد که اجرای آن در سال۲۰۲۶ برنامهریزی شده است. تاراسنکو گفت: مدیریت شرکت سهامی امامتیپی(MMTP) و بزرگترین شرکت کشتیرانی دولتی ایران (IRISL) و شرکت تابعه آن در دریای خزر، خطوط کشتیرانی دریای خزر (KSSL)در آوریل مذاکراتی را برگزار کردند. این شرکتها توافق کردند که حملونقل کانتینری بهویژه حملونقل کانتینری چندوجهی را در کریدور حملونقل بینالمللی شمال- جنوب سازماندهی کنند.
روسیه و ایران اوایل ماه جاری در مورد ایجاد کنسرسیوم مشترک دریایی برای توسعه حملونقل بین ماخاچ قلعه و بنادر ایران به توافق رسیدند.
نارندرا مودی، نخستوزیر هند در سپتامبر، در اجلاس سازمان همکاری شانگهای (SCO)در تیانجین چین شرکت و تاکید کرد که SCO بهمعنای امنیت، اتصال و فرصت است. مودی اظهار کرد که هند قاطعانه معتقد است که اتصال قوی نهتنها تجارت بلکه اعتماد و توسعه را نیز تضمین میکند.
او در سخنان افتتاحیه خود در اجلاس سازمان همکاری شانگهای گفت: اکنون میخواهم نظرات خود را در مورد رکن دوم، «C» – یعنی اتصال – به اشتراک بگذارم. هند همیشه معتقد بوده است که اتصال قوی نهتنها تجارت را تسهیل میکند بلکه درهای اعتماد و توسعه را نیز میگشاید. با این دیدگاه است که ما روی ابتکاراتی مانند بندر چابهار و کریدور حملونقل بینالمللی شمال- جنوب کار میکنیم. از طریق اینها، میتوانیم ارتباطات خود را با افغانستان و آسیای مرکزی افزایش دهیم. ما معتقدیم که هر تلاشی برای اتصال باید اصول حاکمیت و تمامیت ارضی را حفظ کند. این موضوع همچنین در اصول اصلی منشور سازمان همکاری شانگهای گنجانده شده است. اتصالی که حاکمیت را نادیده میگیرد در نهایت هم اعتماد و هم معنا را از دست میدهد.
منبع: تاس
