جهش قیمت سیبزمینی

جهان صنعت– قیمت بعضی محصولات در بازار میوه و ترهبار در روزهای اخیر تحتتاثیر مجموعهای از عوامل اقتصادی و طبیعی دچار نوسان شده است. تغییرات در شرایط تولید، محدودیتهای ناشی از خشکسالی، افزایش هزینههای حملونقل و رشد دستمزدها تنها بخشی از متغیرهایی هستند که مسیر این بازار را تعیین میکنند.
بررسی وضعیت عرضه در میادین نشان میدهد که هرگونه کاهش یا افزایش در ورود محصولات به سرعت بر قیمتها و سطح توزیع اثر میگذارد و بازتاب آن در خردهفروشیها قابل مشاهده است. این شرایط باعث شده فشار هزینهها هم بر تولیدکنندگان و هم بر فروشندگان اثر بگذارد. آنچه امروز در بازار دیده میشود، تنها انعکاس قیمت نیست بلکه نشانهای از چالشهای ساختاری در زنجیره تولید و توزیع محصولات کشاورزی است.
دلایل متعدد، ریشه مشکل
رییس اتحادیه بارفروشان، درباره وضعیت عرضه در میادین میوهوترهبار توضیح داد: قیمت محصولات کشاورزی در میادین میوهوترهبار براساس عرضه و تقاضا تعیین میشوند.
اگر عرضه کم باشد، قیمتها روند صعودی پیدا میکنند اما اگر عرضه افزایش داشته باشد، قیمتها روند نزولی پیدا میکنند.
اکبر یاوری درباره علت افزایش قیمت میوههای سردرختی توضیح داد: دلایل مختلفی برای رشد قیمت این محصولات وجود دارد که ازجمله این دلایل میتوان به خشکسالی، افزایش قیمت نهادههای کشاورزی، ناترازی انرژی و افزایش نرخ دستمزد نیروی انسانی به دلیل اخراج اتباع اشاره کرد. او اضافه کرد: با این شرایط، میزان ورود میوهوترهبار در میدان مرکزی بین ۱۸هزار تا ۲۰هزار تن است. رییس اتحادیه بارفروشان با اشاره به رشد قیمت صیفیجات در بازار تشریح کرد: در میان انواع صیفیجات، قیمت سیبزمینی روند صعودی داشته است زیرا قیمت این محصول در محدوده ۱۲هزار تا ۱۵هزار تومان قرار داشت اما حالا این نرخ به ۱۷هزار تا ۱۸هزار تومان رسیده است.
او تاکید کرد که وزارت جهاد کشاورزی بهعنوان متولی بازار باید در راستای کاهش قیمت سیبزمینی اقدام کند. اگر قیمت سیبزمینی مدیریت نشود، ممکن است نرخها مجدد افزایش پیدا کنند. یاوری با اشاره به افزایش نرخ سیبزمینی در سال گذشته تصریح کرد: سال گذشته به دلیل صادرات بیرویه از مجاری قانونی و غیرقانونی قیمت این محصول افزایش یافت اما در سال جاری به دلیل ناترازی انرژی، خشکسالی و افزایش هزینه حملونقل و… نرخ سیبزمینی روند صعودی پیدا کرده است.
کاهش عرضه سیبزمینی
این فعال صنفی با اشاره به اتمام سیبزمینی بهاره در بعضی استانها تشریح کرد: در حال حاضر سیبزمینی از استانهایی نظیر همدان، لرستان، اصفهان و کرمانشاه تامین میشود و به همین دلیل عرضه آن کاهش یافته است.
یاوری با اشاره به قیمت سیبزمینی و سایر صیفیجات در خردهفروشیها عنوان کرد: خردهفروشیها معمولا بین ۳۰ تا ۳۵درصد بر قیمت فاکتور بارفروشان اضافه میکنند و سپس محصول را به فروش میرسانند. با این حال این افزایش ۳۰ تا ۳۵درصدی پاسخگوی هزینههایی مانند اجارهبها، دستمزدها و سایر مخارج آنها نیست.
طبق این گزارش، بررسی وضعیت بازار میوهوترهبار نشان میدهد که ریشه مشکلات تنها در نوسان قیمتها خلاصه نمیشود بلکه بیشتر به نبود برنامهریزی منسجم در بخش تولید و توزیع بازمیگردد.
نبود هماهنگی میان شبکههای توزیع و سیاستگذاریهای دولتی باعث شده هزینههای اضافی بر کل زنجیره تحمیل شود و نتیجه آن فشار مستقیم بر مصرفکننده باشد. گرچه میادین میوهوترهبار نقش مهمی در تامین کالاها دارند اما بدون اصلاح سازوکارهای مدیریتی و نظارتی این چرخه همچنان با چالشهای تکراری روبهرو خواهد بود.
منبع: تجارتنیوز