کارشناس ارشد بازارهای بین‌الملل فولاد و سنگ‌آهن مطرح کرد:

جای خالی استراتژی بازاریابی در فولاد ایران

گروه معدن
کدخبر: 586465
کارشناس ارشد بازارهای بین‌الملل فولاد و سنگ‌آهن هشدار داد که آینده فولاد ایران به تولید فولادهای پیشرفته AHSS وابسته است، اما نادیده گرفتن پیش‌نیازهای کیفی و ضعف در بازاریابی می‌تواند این مسیر را تهدید کند.
جای خالی استراتژی بازاریابی در فولاد ایران

جهان صنعت– کارشناس ارشد بازارهای بین‌الملل فولاد و سنگ‌آهن با تاکید بر اینکه «آینده فولاد ایران در گرو حرکت به‌سوی تولید فولادهای پیشرفته AHSS است»، هشدار داد که بخش مهمی از پیش‌نیازهای کیفی این فولادها همچنان در سیاستگذاری و تولید مواد اولیه نادیده گرفته می‌شود؛ از کنترل سختگیرانه سولفور و فسفر گرفته تا ضرورت فرآوری دقیق سنگ‌آهن سنگان و گل‌گهر. کیوان جعفری طهرانی گفت: نقایص فنی، ضعف بازاریابی و بی‌توجهی به بازارهای بزرگ مصرف‌کننده به‌ ویژه هند می‌تواند فرصت ایران برای ورود به زنجیره جهانی فولادهای با ارزش‌افزوده بالا را تهدید کند. وی در دوازدهمین کنفرانس بین‌المللی استیل‌پرایس با محور «فولادهای پیشرفته با ارزش‌افزوده بالا» با اشاره به تولید فولادهای AHSS  اظهار کرد: به موادی همچون تیتانیوم، منگنز و برخی فلزات دیگر نیاز است اما سولفور و فسفر برای آن نیاز نسیت و در بسیاری از کنفرانس‌ها به مواد اولیه مورد نیاز پرداخته نمی‌شود چرا که قرار نیست سنگ‌آهن و گندله مورد نیاز فولادهای HASS  را وارد کنیم، سولفور و فسفر برای تولید باید حداکثر ۰۲/‌۰ باشد، در حال حاضر برای فرآوری فسفرزدایی سنگ‌آهن تولیدی در منطقه سنگان و گل‌گهر، دارای سطح سولفور بالا هستند. وی افزود: تولید فولاد AHSS، آنیلینگ بین‌مرحله‌ای دارد که در فرآیند تولید چندبار انجام می‌شود، اگر این عملیات به درستی اجرا نشود، فولاد خواص خود را از دست می‌دهد، همچنین تست‌ها برای اندازه‌گیری دقیق سطوح فولادی به دستگاه‌های پیشرفته‌ای نیاز دارند. کارشناس ارشد بازارهای بین‌الملل فولاد و سنگ‌آهن بیان کرد: مشکل اصلی صنعت فولاد ایران، درست مانند بسیاری از بخش‌های دیگر، ضعف جدی در بازاریابی است؛ جایی‌که موازی‌کاری‌ها فراوان است و اطلاعات نه شفاف منتقل می‌شود و نه در زمان درست به دست تصمیم‌گیران می‌رسد. جعفری‌طهرانی گفت: شانس فولادسازان ایرانی برای حضور در بازار هند (دومین تولید‌کننده فولاد جهان) بسیار بیشتر از بازاری مانند ترکیه (درحال‌حاضر در رتبه هفتم است) است چرا که ترکیه بخش عمده تولید خود را صادر می‌کند اما هند ۵/‌۱۴۹‌تن فولاد تولیدی یک بازار مصرف‌کننده است و حدود ۹۰درصد تولید فولاد این کشور در داخل مصرف می‌شود، پس ضروری است از اکنون بازار هند به‌عنوان مقصدی مهم برای صادرات فولادهای پیشرفته، AHSS و سایر محصولات فولادی در نظر گرفته شود.

منبع: ایراسین

وب گردی