تشکیل یک سازمان برای مدیریت تجارت در شرایط جنگی

جهان صنعت– به گفته رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین باید یک سازمان یا وزارتخانه بازرگانی تشکیل شود تا در شرایط بحرانی و جنگی، کمترین خللی در امر تجارت و تامین کالاها رخ دهد.
مجیدرضا حریری با اشاره به وقایع اخیر جنگ ۱۲روزه و تاثیر آن بر اقتصاد و لزوم اتخاذ تصمیمات مهم برای کاهش آسیبپذیری بازار در شرایط بحرانی گفت: یک واقعیت کلی درباره تحولات اخیر این است که ما در گذشته نیز اقتصاد در شرایط جنگ را تجربه کرده و به اصطلاحی به آن آگاه هستیم. ما هشت سال جنگ تحمیلی را تجربه کردیم و در آن هشت سال کشور و اقتصاد را اداره کردیم.
وی با تاکید بر اهمیت برنامهریزی اقتصادی مربوط به شرایط بحرانی در وضعیت جنگی اظهار کرد: بیشک در شرایط بحرانی و جنگی، برخی برنامههای عادی متوقف میشود. مهمترین نکتهای که وجود دارد این است که در شرایط بحرانی باید در حوزه تجارت خارجی و اقتصاد داخلی برنامهریزی مجدد و دقیقتر صورت گیرد.
رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین تصریح کرد: آنچه به نظر میرسد ضروری باشد این است که در زمان جنگ باید ورود و خروج کالا؛ به عبارتی صادرات و واردات کالا در کنار تنظیم بازار و ایجاد تعادل در بازار به نسبت آنچه باید تامین شود، چه در حوزه تولید و چه در حوزه واردات سمت و سویی عدالتگرایانه داشته باشد و بسیاری از مسائل اقتصادی باید تحت برنامهریزی شرایط جنگی باشد.
حریری در پایان خاطرنشان کرد: پیشنهاد میشود یکی از ضروریاتی که باید دولتمردان به فوریت به آن توجه کنند تشکیل یک سازمان و یا حتی وزارتخانه، است که ذیل نام بازرگانی و یک نهاد بازرگانی مستقل باشد؛ به عبارتی اگر لازم است وزارت بازرگانی تشکیل شود، باید حتما در جهت تشکیل یک سازمان بازرگانی حرکت کنیم تا در شرایط بحرانی امور تجارت داخلی و خارجی با کمترین چالش و تنگنا روبهرو بوده و هماهنگیهای تجاری و اقتصادی در این شرایط تسهیل شود.
منبع: ایسنا