تسهیلات ویژه برای حمل بار از مسیر ریلی به چین

گروه بازرگانی
کدخبر: 535113
هدف سازمان توسعه تجارت افزایش صادرات کالاهای با ارزش‌افزوده به چین است و برای فعال‌سازی مسیر ریلی شمال کشور به چین، مشوق‌ها و تسهیلات ویژه‌ای ارائه می‌شود.
تسهیلات ویژه برای حمل بار از مسیر ریلی به چین

جهان صنعت– نشست بررسی راهکارهای توسعه صادرات غیرنفتی به چین با حضور رییس سازمان توسعه تجارت برگزار شد. محمدعلی دهقان‌دهنوی در این نشست گفت: هدف‌گذاری این سازمان در تجارت با چین، افزایش صادرات کالاهای با ارزش‌افزوده بالاتر است. وی در نشست بررسی مشکلات تجارت ایران و چین و راهکارهای توسعه صادرات غیرنفتی به این کشور که به همت اتاق مشترک ایران و چین برگزار شد، ادامه داد: بخش بزرگی از رقم تجارت ایران با چین مربوط به صدور کالاهای خام و نیمه‌خام معدنی و نفتی است که اگر به دنبال بازاریابی برای آنها نرویم، دیگران برای خرید آنها سراغ ما می‌آیند، بنابراین ماموریت اصلی ما توسعه صادرات کالاهای با ارزش‌افزوده بالایی است که در زنجیره تولید در حلقه‌های پایین‌تر قرار داشته باشند.

دهقان‌دهنوی افزود: با یک استراتژی درست از طریق سرمایه‌گذاری‌های مشترک، قرار گرفتن در زنجیره ارزش جهانی که بخش بزرگی از آن در چین است و از طریق همکاری‌های تکنولوژیک می‌توانیم شاهد صادرات کالاهای با ارزش‌افزوده به چین باشیم.

دهقان‌دهنوی اظهار کرد: این حوزه‌ها حتی اگر منجر به افزایش صادرات با ارزش‌افزوده بالاتر نشوند، می‌توانند زمینه‌ساز صادرات ما به کشورهای دیگر باشند. می‌توان با همکاری چین و با سرمایه‌گذاری مشترک و انتقال تکنولوژی، کالاهایی تولید کرد که از ایران به کشورهای ثالث صادر شوند. او افزود: در این حوزه در سطح سیاسی مذاکراتی داشته‌ایم و این آمادگی وجود دارد که طرح‌های سرمایه‌گذاری مشترک را معرفی کنیم و آنها هم سرمایه‌گذاران خودشان را معرفی کنند تا زمینه همکاری‌ها شکل بگیرد. وی با بیان اینکه تجارت الکترونیک با چین از اولویت‌های دیگر سازمان توسعه تجارت است، اظهار کرد: در پلتفرم JD که یکی از پلتفرم‌های بسیار بزرگ فروش کالا در چین است، امکانات عرضه کالاهای ایرانی را فراهم کرده‌ایم. این امکان خوبی است که می‌توانیم کالای خود را به مصرف‌کننده نهایی بفروشیم. رییس سازمان توسعه تجارت بیان کرد: در حوزه حمل‌ونقل و لجستیک هم اقداماتی باید صورت گیرد. در حال حاضر ارتباط لجستیک ما با چین صرفا از مسیر دریایی است. یک مسیر ریلی در شمال کشور وجود دارد که ما را با عبور از ترکمنستان، ازبکستان و قزاقستان به چین متصل می‌کند. تاجرانی که مقصد آنها بازارهای غرب چین است یا تولیدشان در شمال شرق کشور انجام می‌شود به خوبی می‌توانند از این مسیر استفاده کنند. سازمان توسعه تجارت این آمادگی را دارد که برای انتقال بار از این مسیر ریلی مشوق‌ها و تسهیلاتی ارائه دهد چراکه برای فعال شدن این مسیر نیاز داریم بار قطار در دو طرف تکمیل شود.

مجیدرضا حریری، رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین هم با بیان اینکه ۸۰‌درصد تجارت خارجی ما محصولات مبتنی بر پایه نفتی و معدنی و در واقع مواد خام است، گفت: این میزان در رابطه با چین بیشتر هم بوده و در واقع بیش از ۹۰‌درصد از صادرات ما به این کشور محصولات خام و نیمه‌خام است که عمدتا هم توسط شرکت‌های حاکمیتی انجام می‌شود، بنابراین محصولات ساخته شده کمتر از ۸ یا ۹‌درصد صادرات ما را به این کشور تشکیل می‌دهد. بنابراین نیاز است که هم در حوزه سیاستگذاری فکر جدی شود و هم تاجران بخش خصوصی به گونه‌ای فعال‌تر شوند تا حجم صادرات غیرنفتی به چین را افزایش دهیم.

او با بیان اینکه فرصت‌ها و ابزارهای زیادی برای توسعه تجارت با چین وجود دارد، ادامه داد: ازجمله این ابزارها پلتفرم‌های آنلاینی مانند JD است اما متاسفانه این باور که تاجران ایرانی می‌توانند کالا به چینی‌ها بفروشند، هنوز وجود ندارد.

حریری با اشاره به اینکه از سال ۲۰۰۹ صادرات فرش ایران به چین آغاز شده، تاکید کرد: فرش ایران بازار خوبی در چین دارد اما نیازمند اقدامات جدی برای محافظت از این بازار هستیم چرا که در حال حاضر با تقلب‌های گسترده، اعتماد مشتری و موجودیت این کالا در چین به خطر افتاده است.

رییس اتاق مشترک ایران و چین، به موضوع کمبود ارز برای واردات اشاره کرد و گفت: شرکت‌های حاکمیتی که عمده صادرات کشور را انجام می‌دهند در سال گذشته طبق آمار بانک مرکزی تنها ۶۰‌درصد ارز خود را وارد کشور کرده‌اند، بنابراین با کمبود ارز مواجه‌ایم.

منبع: اتاق ایران‌آنلاین

سایت خوان