بلاتکلیفی واردات خودرو؛ حقوق مردم قربانی تصمیمات متناقض

گروه صنعت
کدخبر: 554440
واردات خودرو که به‌عنوان ابزاری برای کنترل بازار و کاهش فشار بر مردم معرفی شده بود، اکنون با تاخیرهای طولانی، تغییرات ناگهانی قیمت، و پیچیدگی‌های گمرکی مواجه است و حقوق مشتریان را به طور جدی تضییع کرده است.
بلاتکلیفی واردات خودرو؛ حقوق مردم قربانی تصمیمات متناقض

جهان صنعت– وضعیت فعلی واردات خودرو به‌وضوح نشان‌دهنده تضییع حقوق مردم است؛ مردمی که سرمایه خود را به‌امید دریافت خودرو پرداخت کرده‌اند اما همچنان سردرگم و بی‌پاسخ مانده‌اند.

واردات خودرو قرار بود ابزاری برای کنترل بازار و کاهش فشار بر مردم باشد اما امروز با تاخیرهای چندماهه، تغییرات قیمتی ناگهانی، صف‌های طولانی تخصیص ارز و ابهامات قانونی، مشتریان بیشترین آسیب را می‌بینند، پرسش اساسی این است؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان متولی اصلی واردات، چگونه از حقوق مصرف‌کنندگان حمایت می‌کند؟

در زمان حاضر هزاران نفر در ماه‌های گذشته خودرو ثبت‌نام کرده‌اند اما اکنون با واقعیتی تلخ روبه‌رو هستند:

–    تحویل‌های چندماهه و معوق

–   تغییرات ناگهانی قیمت‌ها

–   ابهامات قانونی و گمرکی

این وضعیت به‌وضوح نشان‌دهنده تضییع حقوق مردم است؛ مردمی که سرمایه خود را به ‌امید دریافت خودرو پرداخت کرده‌اند اما همچنان سردرگم و بی‌پاسخ مانده‌اند.

کارشناسان بازار واردات خودرو را گرفتار سه مشکل می‌دانند:

۱- اختلال‌های مکرر سامانه جامع تجارت که روند ثبت سفارش‌ها را فلج کرده است.

۲- صف‌های طولانی تخصیص ارز: بسیاری از واردکنندگان هفته‌ها و حتی ماه‌ها در انتظار دریافت ارز هستند. این تاخیر مستقیم روی زمان ترخیص و قیمت تمام‌شده خودرو اثر می‌گذارد و مشتریان را در انتظار نگه‌می‌دارد.

۳- موانع و بوروکراسی گمرکی که فرآیند ترخیص خودروها را پیچیده و زمان‌بر کرده است.

البته وزارت صنعت در نامه‌ای به معاون حقوقی رییس‌جمهور خواستار ترخیص خودروهای وارداتی با تعرفه سال۱۴۰۴ شده است. هدف این اقدام، کنترل قیمت خودروهای وارداتی و کاهش فشار معیشتی بر اقشار متوسط و ضعیف است. با این حال، رویه فعلی گمرک همچنان بر تسهیل امور نیست و همین امر باعث افزایش قیمت خودروها شده است. وزیر صنعت تاکید کرده بود که بخش عمده خودروهای وارداتی با استفاده از سپرده‌های ارزی خارجی ثبت‌سفارش‌شده و ترخیص آنها طبق تعرفه جدید می‌تواند از افزایش چندبرابری قیمت‌ها جلوگیری کند اما وضعیت بازار و روند کند تحویل خودروها به مشتریان حکایت از اوضاع به‌هم‌ریخته وضعیت خودروهای وارداتی دارد.

وزارت صنعت، معدن و تجارت، به‌عنوان متولی اصلی واردات خودرو می‌تواند:

۱-  سامانه جامع تجارت را پایدار و شفاف نگه دارد

۲-  تخصیص ارز را تسریع و صف‌های طولانی را حذف کند

۳- فرآیندهای گمرکی را هماهنگ و به‌روز کند

۴- تعرفه‌ها را به‌گونه‌ای مدیریت کند که حقوق مردم رعایت شود و قیمت خودروهای وارداتی کنترل شود

اما واقعیت امروز نشان می‌دهد که وزارتخانه هنوز نتوانسته است گره اصلی مشکلات را باز کند و مردم قربانی تصمیمات پراکنده و ناهماهنگ شده‌اند.

واردات خودرو که باید آرامش‌بخش بازار باشد، اکنون به معضلی مضاعف تبدیل شده است اما پرسش اساسی اینجاست؛ آیا اراده واقعی برای ساماندهی واردات خودرو وجود دارد؟ چگونه حقوق مصرف‌کنندگان در شرایط فعلی تضمین خواهد شد؟

تا زمانی که پاسخ‌ روشنی به این پرسش‌ها ارائه نشود، مشتریان همچنان نخستین قربانی آشفتگی در واردات خودرو خواهند بود.

منبع: تسنیم

وب گردی