برگزاری پنل تخصصی ظرفیتهای فنی موجود در خطوط تولید گروه فولاد مبارکه

جهانصنعت– پنل تخصصی ظرفیتهای فنی موجود در خطوط تولید گروه فولاد مبارکه در جهت تولید کیفیتهای خودرویی با حضور علیرضا مولویزاده مدیر متالورژی و روشهای تولید فولاد مبارکه، محسن رستمی مدیر محصولات سرد فولاد مبارکه و آرش حاجیپور مدیر تکنولوژی شرکت فولاد و نورد سبا در نخستین روز بیستمین نمایشگاه بینالمللی قطعات، لوازم و مجموعههای خودرو در غرفه فولاد مبارکه برگزار شد.
علیرضا مولویزاده در این پنل با اشاره به اهمیت برگزاری نمایشگاهها بهعنوان بستر مناسبی برای عرضه آخرین دستاوردهای شرکت فولاد مبارکه و گروههای زیرمجموعه آن اظهار کرد: این نمایشگاهها در طول سال و براساس بخشبندی مشتریان مختلف مانند صنایع نفت و گاز، خودروسازی، صنایع ساخت، بستهبندی و مواد غذایی، کشتیسازی و سایر صنایع برگزار میشوند. وی افزود: در حال حاضر، تمرکز اصلی بر صنعت خودرو است چراکه با تغییر رویکرد بازار و جایگزینی خودروهای قدیمی با مدلهای جدید، نیازهای مشتریان نیز تغییر یافته است.
مدیر متالورژی و روشهای تولید فولاد مبارکه با بیان اینکه فولاد مبارکه در چند سال اخیر تلاش کرده تا همگام با نیازهای بازار، جهتگیری خود را از محصولات تجاری بهسمت تولید محصولات خاص و پیشرفته برای خودروسازان تغییر دهد، ادامه داد: برای این منظور، زیرساختهایی در واحدهای مختلف فولادسازی، مانند نورد گرم، نورد سرد، شرکت فولاد و نورد سبا و ورق خودروی چهارمحالوبختیاری، ایجاد شده است. بهعنوان نمونه، اخیرا خط تولید فولادهای فوقکششی راهاندازی شده است که ظرفیت تولید ورقهای فوقکششی را افزایش میدهد و انتظار میرود امسال بخش دوم آن که تجهیز RH این خط است، نیز بهرهبرداری شود. وی با بیان اینکه تولید گریدهای میکروآلیاژی با سطح بالا در شرکت فولاد و نورد سبا و نورد گرم فولادمبارکه، از جمله دستاوردهای گروه فولاد مبارکه است که هم نیازهای داخلی و هم بازارهای خارجی را برآورده میکند، اضافه کرد: در حوزه خودرو، فولادهای خاصی مانند فولادهای بکارنینگ و فولادهای دو فازی، در فولاد مبارکه برای جذب انرژی و کاهش آسیب در تصادفات طراحی شدهاند. این فولادها پس از فرمدهی و پخت در دمای ۱۷۰درجه، استحکام آنها به حدود ۶۰-۵۰ مگاپاسکال میرسد که باعث افزایش ایمنی سرنشینان میشود که این فناوری در خودروهای جدید مانند تارا و شاهین به کار رفته است. مولویزاده در خصوص سهم فولاد مبارکه در تولید ورقهای صنعت خودروی کشور، تصریح کرد: سهم تولید فولاد مبارکه در ورقهای بدنه خودرو بسیار قابلتوجه است، بهطوریکه در حال حاضر حدود ۹۰درصد این محصولات داخلی هستند. با توجه به تغییر در نوع خودروهای تولیدی شرکتهای خودروساز مانند ایرانخودرو و سایپا، نیاز است که فولادهای خاص و متناسب با نوع خودروهای آینده تولید شود. در حال حاضر، محدودیت اصلی شرکت در ظرفیت تولید است، نه توان فنی. وی ادامه داد: در دوسال اخیر، حدود ۱۰نوع گرید ویژه برای خودروسازان توسعه یافته است. برنامههای سالجاری شامل تولید چندین گرید جدید در حوزه فولادهای عملیات حرارتی، استحکام بالا، فرمپذیری و ساختارهای فریدی است. مدیر متالورژی و روشهای تولید فولاد مبارکه اضافه کرد: فولاد مبارکه سعی دارد با توسعه خطوط تولید مانند نورد گرم شماره۲، نورد سرد شماره۲ و گالوانیزه شماره۲، همگام با پیشرفتهای صنعت خودرو، محصولات خاص و مورد نیاز این صنعت را تامین کند. وی گفت: فولاد مبارکه در حال برنامهریزی برای توسعه طرحها و محصولات جدید است تا بتواند نقش موثری در تامین نیازهای رو به رشد صنعت خودروسازی ایفا کند.
دانش فنی، ویژگی بارز فولاد مبارکه
محسن استکی مدیر محصولات سرد فولاد مبارکه در این پنل به تشریح وضعیت تولید فولاد مبارکه و نقش آن در صنعت خودروسازی ایران پرداخت و گفت: در ناحیه نورد سرد فولاد مبارکه بر کیفیت و کاهش ضخامت ورقهای فولادی میپردازیم که این کاهش ضخامت همزمان با افزایش استحکام است تا هم مصرف سوخت خودروها کاهش یابد و هم ایمنی سرنشینان تضمین شود. وی در ادامه با بیان اینکه دانش فنی تجمیعشده طی سالها و در تولید گریدهای جدید فولاد نقش مهمی دارد، گفت: تولید این گریدهای جدید نیازمند تنظیمات حساس و استراتژیک در خط تولید است که خودروسازان نیز به این امر توجه دارند و بهدنبال ورقهای سبک با استحکام بالا هستند.
مدیر محصولات سرد فولاد مبارکه با بیان اینکه خودروسازان خواستار اضافه کردن گریدهای سخت جدید، هستند، افزود: تولید این گریدها با کاهش سرعت تولید همراه است اما ظرفیت تولید در خطهای موجود این محدودیتها را جبران میکند.
وی به طرحهای توسعهای شرکت اشاره کرد و گفت: هدف آن تولید محصولات ویژه و پیشرفته است، از جمله پروژههای مرتبط با خط نورد سرد۲ است که خط اسیدشویی، تاندم، آنیل پیوسته و گالوانیزه را شامل میشود که در آینده نزدیک به بهرهبرداری میرسند و نقش مهمی در نزدیکتر شدن به اهداف تولید محصولات خاص دارند.
استکی اضافه کرد: بازار داخلی ایران خودرو که حدود ۹۰درصد بازار فولاد را در اختیار دارد، از محصولات فولاد مبارکه بهرهمند است و شرکت در حال حاضر نیازهای خودروسازان داخلی را پاسخ میدهد اما همیشه جای توسعه و بهبود وجود دارد.
وی بر تمرکز پروژههای توسعه بر تولید محصولات ویژه و پاسخگویی به نیازهای بلندمدت کشور تاکید کرد و گفت: بهطوریکه برنامههای آینده باید نیازهای ۱۰سال آینده صنعت خودرو و بازار داخلی را برآورده سازد. این پروژهها با همکاری تیمهای تخصصی و با توجه به نقشه راه بلندمدت تدوین شدهاند تا بتوانند نقش موثری در توسعه صنعت فولاد و خودرو در ایران ایفا کنند.