بحران ۱۱ میلیون موتورسیکلت بدون بیمه؛ صندوق تأمین خسارت‌های بدنی چه می‌کند؟

سایت خوان
کدخبر: 585086
مدیرعامل صندوق تامین خسارت‌های بدنی گفت: از حدود ۲۸ میلیون خودرو سواری کشور، ۲۶ میلیون خودرو بیمه نامه شخص ثالث دارند و حدود ۲ میلیون سواری فاقد بیمه نامه شخص ثالث هستند.
بحران ۱۱ میلیون موتورسیکلت بدون بیمه؛ صندوق تأمین خسارت‌های بدنی چه می‌کند؟

جهان صنعت، بر اساس قواعد فقه شیعیان خون فرد مسلمان محترم است و نباید هدر رود در این زمینه صندوقی به نام تامین خسارت‌های بدنی ذیل وزارت امور اقتصادی و دارایی تشکیل شده است تا در مواردی که به ویژه در حوادث رانندگی فردی فوت می‌کند که راننده وسیله نقلیه فاقد بیمه نامه است یا اینکه متواری شده است، دیه فرد فوت شده از صندوق تامین خسارت بدنی پرداخت می‌شود تا بعداً از راننده مقصر بازیافت یا مسترد شود.

در این زمینه مهدی قمصریان مدیرعامل صندوق تامین خسارت‌های بدنی گفت: این صندوق بر اساس قانون تشکیل شده و برای حمایت از زیان دیدگان حوادث رانندگی که مقصر حادثه فاقد پوشش بیمه‌ای است یا خدای نکرده مقصر فرار کرده و در صحنه حضور نداشته باشد، این صندوق برای حمایت از زیان دیدگان تشکیل شده است. وی گفت: اولاً خسارت‌های جانی زیان دیدگان حوادث رانندگی پرداخت می‌شود ثانیاً رانندگان مقصر فاقد بیمه نامه شخص ثالث با مجازات کیفری و حبس زندان مواجه نمی‌شود.

به گفته مدیرعامل صندوق خسارت‌های بدنی، این صندوق از سال ۱۳۹۵ تا امروز مانع از زندانی شدن حدود ۷۲ هزار نفر راننده‌ای شده که فاقد بیمه نامه ثالث بودند. البته این تذکر را هم بدهم که صندوق تامین خسارت‌های بدنی مکلف به پرداخت خسارت به زیان دیده است، با این وصف که اولاً به راننده بدون بیمه و مقصر خسارتی پرداخت نمی‌شود. ثانیاً هر خسارتی که به زیان دیدگان پرداخت شود پرداخت می‌شود از رانندگان بازیافت یا همان مسترد خواهد شد، لذا ما مکلف به بازیافت خسارت پرداختی از مقصران حادثه هستیم.

مابه التفاوت دیه مرد و زن

قمصریان از سال ۱۳۹۵ تا امروز بیش از ۳۳ هزار میلیارد تومان خسارت به زیان دیدگان حوادث رانندگی پرداخت کردیم، در کنار آن قانون تکالیف دیگری برای صندوق تامین پیش بینی کرده است که از جمله ما به‌التفاوت پرداخت دیه زن و مرد که از سال ۹۲ تا امروز بیش از ۸۳۰ میلیارد تومان ما به‌التفاوت غرامت دیه زن و مرد در تمام حوادث از جمله رانندگی حوادث رانندگی پرداخت شده است. وی گفت: بر اساس اصلاحیه قانون مجازات اسلامی این مابه‌التفاوت دیه زن و مرد را پرداخت کردیم.

قمصریان همچنین در مورد پیشگیری از موارد سوء استفاده از صندوق تامین خسارت‌های بدنی گفت: ما برای اصلاح فرایندهای خسارت مستقیم ناشی از رانندگان موتور سیکلت‌ها چند مورد را در دستور کار قرار داریم، اول پیگیری افزایش ضریب نفوذ بیمه شخص ثالث در بیمه موتور سواران است که این اقدام در سال‌های گذشته با افزایش تخفیف بیمه نامه موتورسیکلت‌های نوشماره اتفاق افتاد. مصوبه هیئت وزیران اخذ شد و با ۲۰ درصد تخفیف ارائه شد، نکته دوم الزام شد که موتورسیکلت‌های نوشماره باید حتماً بیمه شخص ثالث یک ساله خریداری کنند و سال گذشته ۹۹ درصد از موتور سیکلت‌های نو شماره بیمه یک ساله ثالث دریافت کردند.

به بیان قمصریان،‌ افتخار بزرگ این بود که همزمان با اقدامات دیگر، از جهت فرهنگ سازی و اطلاع رسانی مانند توزیع کلاه ایمنی انجام شد. به گفته وی، سال گذشته در این راستا توسط صندوق تامین خسارت‌های بدنی ۶۰۰۰ کلاه ایمنی به رانندگان موتورسیکلت‌ها در سراسر کشور توزیع شد. امیدواریم امسال این رقم به ۱۰ هزار کلاه ایمنی برسد.

بیمه اجباری موتورسیکلت

قمصریان در پاسخ به این که از کل موتور سیکلتها چه تعداد دارای بیمه نامه اجباری شخص ثالث هستند، گفت: بر اساس آمار اعلامی بیمه مرکزی، از کل ۱۴ میلیون موتور سیکلت که در کشور داریم ۹۰ درصد فرسوده است و فاقد بیمه است، حدود بیش از ۱۱ میلیون موتور سیکلت فاقد بیمه شخص ثالث هستند. وی بیان داشت: امیدواریم که با اقدامات تشویقی رانندگان موتورهای فاقد بیمه شخص ثالث پوشش بیمه‌ای تهیه کنند و اهرم‌های نظارتی این ضریب پوشش بیمه را افزایش دهد.

قمصریان در مورد جلوگیری از سوء استفاده از منابع صندوق تامین خسارت بدنی، گفت: سال‌های گذشته سامانه‌های متعددی در صندوق فعال کردیم و برای نظارت و پیشگیری از تقلب و کشف جعلی‌ها در صندوق مواردی دیدیم که اتفاقات مبارکی در این زمینه روی داده است و ادارات تحقیق صندوق مرتب در حال پیگیری و بررسی هستند، میزان خطا این حوزه را به حداقل ممکن کاهش دهیم.

مدیرعامل صندوق تامین خسارت‌های بدنی گفت: از حدود ۲۸ میلیون خودرو سواری که در کشور آمار اعلامی است، حدود ۲۶ میلیون خودرو بیمه نامه شخص ثالث دارند. از حدود ۲ میلیون سواری فاقد بیمه نامه شخص ثالث که البته بسیاری از آنها ممکن است فرسوده و یا متوقف باشند و یا اسقاطی باشند، اما جز آمار است و باید تعیین تکلیف شوند.

فارس

وب گردی