بحران بیمه شخص ثالث؛ بیش از ۹۰ درصد موتورسیکلتها فاقد بیمه هستند
جهان صنعت، کلمه بیمه که از ترجمه واژه «Insurance» انگلیسی به معنای اطمینان بخشی است، به معنای مواردی است که بیم آن میرود که حادثه اتفاق بیفتد و خسارتی متوجه فرد شود، بنابراین فرد با خرید بیمه نامه خودش را در مقابل آن ریسک (خطر) پوشش میدهد و اگر روز مبادایی این خطر اتفاق افتاد، شرکت بیمه بتواند بخشی از خسارت را جبران کند تا فرد از زندگی ساقط نشود.
موتور سیکلتهای در جریان کشور که عمدتاً فرسوده هستند، متاسفانه چون صاحبان آن افراد کم درآمد هستند، نسبت به خرید بیمه نامه شخص ثالث تلاش نمیکنند و اگر خدای نکرده تصادف کنند، یا اتفاقی برای آنها بیفتد، گاهی ممکن است از زندگی ساقط شوند و خسارتهای جبران ناپذیر برای آنها ایجاد شود.
در این زمینه با پرویز خوشکلام خسروشاهی رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران مصاحبه کردیم و از وی در مورد بیمه شخص ثالث خودروها و موتورسیکلتهای کشور پرسیدیم که وی گفت: از کل خودروهای کشور بین ۹۰ تا ۹۵ درصد بیمه شخص ثالث دارند، البته این رقم ممکن است یکی دو درصد نوسان داشته باشد، اما از کل موتورسیکلتها بالای ۹۰ درصد بیمه ندارند .وی در پاسخ به این پرسش که چه ابزارهای تشویقی برای خرید بیمه نامه شخص ثالث موتور سیکلتها در نظر گرفته شده است، گفت: در مقاطعی از سال مناسبتهایی همچون هفته بیمه و یا مناسبتهای دیگر تشویقهایی در نظر میگیریم که جریمههای عدم خرید بیمه نامه شخص ثالث برداشته میشود، تا ابزار تشویقی برای خرید بیمه نامه شخص ثالث باشد و فرایندی برای تصویب این تخفیف ها دارد که آن را طی و اعلام میکنیم.
بخشش جرایم بیمه به عنوان ابزاری برای تشویق موتورسیکلتها اعلام میشود، در ایام هفته بیمه هم یک بخشودگی تصویب شده که در حال اجرا است.
کم بیمه شدگی صنایع
رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی در مورد پدیده کم بیمه شدگی در صنعت کشور مانند پتروشیمیها، پالایشگاهها و یا نیروگاهها، گفت: کم بیمه شدگی در حوزه صنایع بیشتر از منظر سرمایهای که دارند، کم بیمه میکنند، تا اینکه اصلاً بیمه نداشته باشند.
معمولا پتروشیمیها پالایشگاه و نیروگاهها پوشش بیمهای دارند، اما سرمایهای که بیمه میکنند با توجه به تورمهای ناشی از ارزی و قیمت تجهیزات آن بالا میرود، اما متناسب با آن افزایش قیمتها، پوشش بیمهای خریداری نمیکنند و بنابراین کم بیمه شدگی از این جهت در صنایع زیاد مواجه هستیم.
به خصوص از اوایل دهه ۱۳۹۰ این اتفاق افتاده است، یا شوکهای ارزی که اتفاق میافتد، باعث افزایش قیمت تجهیزات میشود، اما متناسب با این افزایش قیمت، تحت پوشش بیمه قرار نمیگیرند.* حداقل ۵۰ درصد ریسکهای کشور پوشش بیمه ندارد از این جهت، کم بیمه شدگی داریم و طبق یک برآورد کلی، باید بگویم حداقل ۵۰ درصد ریسکهای کشور ما پوشش بیمهای ندارند و برآورد سرانگشتی است، البته حداقل ۵۰ درصد ریسکهای ما پوشش بیمه ندارند، اعم از ساختمانهای مسکونی، بقیه ساختمانها و همچنین در بیمه درمان در کشور، بیمه درمان تکمیلی ۳۱ میلیون نفر فقط بیمه تکمیلی درمان دارند و بقیه مردم بیمه تکمیلی ندارند.
در مورد بیمه بدنه خودروها نیز حداکثر ۲۰ درصد خودروها پوشش بیمه بدنه دارند اینها مصداقهایی از کم بیمه شدگی در اقتصاد اما به لحاظ کلان ۵۰ درصد ریسک کشور، پوشش بیمهای ندارند.
وی در مورد خودروهای گران قیمت وارداتی که آیا ملزم به خرید بیمه بدنه هستند،گفت: بیمه بدنه اختیاری است و الزامی در آن نیست. هرکس مایل است میتواند آن را بخرد و فقط بیمه شخص ثالث اجباری است. برآورد خودروها این است که حداکثر حداکثر ۲۰ درصد از خودروها بیمه بدنه دارند و ۸۰ درصد خودروها بیمه بدنه خریداری نمیکنند.
صنعت بیمه یک سابقه ۹۱ ساله در کشور دارد و در حال حاضر شرکتهای بیمه تجاری پوششهای مناسبی برای انواع ریسکها اعم از ریسک حوادث، مهندسی، مسئولیت، بیمه شخص ثالث، درمان، بیمه خودرو و بیمه بدنه ارائه میکنند و مردم با خرید بیمه نامه خود را در مقابل حوادث ناگوار تحت پوشش حمایت و چتر حمایت بیمه قرار میدهند. سهم بیمه از اقتصاد یا تولید ناخالص داخلی کشور حدود ۲.۳ درصد است.
فارس
