کریدور مورد توافق آمریکا ربطی به خاک ایران ندارد

جهان صنعت– به گفته وزیر راهوشهرسازی کریدور ریلی و جادهای کلاله(ارس) که کشورمان در حال حاضر بر بخش جادهای آن تاکید دارد، مسیری است که کشور آذربایجان را از خاک ایران دوباره وارد نخجوان میکند و این مسیر ادامه دارد بنابراین این کریدور با محوریت ایران همچنان پابرجاست.
فرزانه صادق درباره ادعاهای مطرحشده مبنیبر حذف ایران از مسیر ترانزیتی زنگزور و مبادلات ترانزیتی ایران در این مسیر با وقوع تحولات اخیر و توافق صلح و توسعه تاکید کرد: حذف ایران از این کریدور اساسا معنا ندارد.
کریدور ریلی و جادهای کلاله(ارس) که کشورمان در حال حاضر بر بخش جادهای آن تاکید دارد، مسیری است که کشور آذربایجان را از خاک ایران دوباره وارد نخجوان میکند و این مسیر ادامه دارد بنابراین این کریدور با محوریت ایران همچنان پابرجاست.
او ادامه داد: مسیری که کشور ارمنستان درباره آن با کشور آمریکا به تفاهمنات اولیه رسیده، اساسا مسیری نیست که به خاک کشور ما ارتباط پیدا کند.
وزیر راهوشهرسازی گفت: به ضرسقاطع میتوانم بگویم که با تامین منابع مالی که اولویت قرار دارد، بهسرعت کریدور ارس را تکمیل میکنیم و این مسیر منطقه تقویت خواهد شد.
صادق افزود: باید توجه داشت مسیری که آنها(آمریکا و ارمنستان) درباره آن به تفاهم اولیه رسیدهاند از ارتفاعات سنگینی عبور میکند که بعید است در آینده نزدیک تکمیل شود.
حال آنکه کریدور ارس-کلاله پابرجاست البته بهشرطی که بتوانیم هرچه سریعتر زیرساختهای آن را کامل کنیم.
او درباره زمان تکمیل این کریدور گفت: واقعیت این است که تونلهای سختی در مسیر قرار دارد و نیاز به عملیات عمرانی قابلتوجهی هست اما امیدواریم با تامین منابعی که انجام خواهد شد، ظرف یکسال آینده این کریدور را به سرانجام برسانیم.
وزیر راهوشهرسازی همچنین درباره تضمین عبور بار روسیه و آذربایجان از مسیر راهآهن رشت- آستارا اظهار داشت: عدد و رقم پیشبینی شده این است که مسیر رشت- آستارا ظرفیت عبور ۱۵میلیون تن بار را داشته باشد اما نکته مهم این است که ۵میلیون تن با تفاهمنامه بین آذربایجان و روسیه تضمین شده است.
توجه داشته باشیم که ریل آذربایجان موجود و حاضر است اما به جهت مسیر ریلی رشت- آستارا وارد تعامل و مفاهمه شده و تضمین عبور حداقل ۵میلیون تن بار را دریافت کرده است.
صادق تاکید کرد: وقتی کشور واسط تضمین ۵میلیونتن بار را گرفته قطعا روسیه هم این مسیر را برای انتقال بار انتخاب میکند. نکته مهم دیگر این است که تجار هندی و پاکستانی بیشترین پیگیری را برای راهاندازی این مسیر ریلی دارند چراکه متوجه هستند که اتصال۱۶۲کیلومتر راهآهن تا چه میزان میتواند در کاهش هزینههای حملونقل بار موثر باشد.
منبع: ایلنا