کریدور شرق–غرب بدون حل گره دریاچه وان کامل نمیشود
جهان صنعت– یک کارشناس صنعت حملونقل ریلی گفت که گره دریاچه وان ظرفیت اتصال ایران به اروپا را محدود کرده و راهکار توسعه مسیرهای جایگزین در عراق، قفقاز و مرند-چشمهثریاست. محمدجواد شاهجویی با اشاره به ظرفیت پایین مسیر ترکیه و مشکل عبور از دریاچه وان گفت: ایران با وجود اتصال مستقیم ریلی به چین همچنان در خروجی غربی قفل مانده و مسیر پایدار به اروپا شکل نگرفته است. این کارشناس حملونقل ریلی اظهار کرد: کریدور شرق–غرب بهعنوان یکی از محورهای راهبردی ترانزیتی جهان میتواند ایران را به حلقهای کلیدی در اتصال چین و اروپا تبدیل کند. ایران از سمت شرق اتصال ریلی فعال با چین داشته و قطارها از چین وارد قزاقستان، ترکمنستان و سپس ایران میشوند اما درسمت غرب شرایط متفاوت بوده و مسیر خروجی ایران عملا منقطع مانده است. او افزود: مسیر عراق هنوز فعال نشده و تنها مسیر ترکیه باقی مانده است. این مسیر نیز با مشکل جدی در دریاچه وان مواجه است؛ جایی که ریل منقطع میشود و واگنها باید با شناورهای مخصوص از دریاچه عبور داده شوند. علاوه بر این محور جنوبی ترکیه قدیمی و کم سرعت است و ظرفیت فعلی آن تنها حدود ۷۰۰هزارتن درسال برآورد میشود؛ ظرفیتی که پاسخگوی نیاز ترانزیتی ایران نیست. شاهجویی یادآور شد: ایران طی ۲۰سال گذشته بارها درخواست دورزدن دریاچه وان را مطرح کرده اما ترکیه به دلیل ماهیت گردشگری منطقه تاکنون موافقتی نکرده است. درمقابل ترکیه پیشنهاد اتصال ایران از مسیر شمالی را داده است؛ مسیری که بر تکمیل خط مرند-چشمه ثریا استوار بوده و ایران را به قارص و سپس به اروپا متصل میکند. این کارشناس تاکید کرد: ایران نباید صرفا به یکمسیر متکی باشد. تکمیل مسیر عراق برای اتصال به سوریه و مدیترانه، فعالسازی محور جلفا برای ارتباط با گرجستان و توسعه مسیرهای ارمنستان و بندر پوتی در قفقاز باید همزمان پیگیری شود. او در پایان خاطرنشان کرد: عقلانیت در حکمرانی کریدوری ایجاب میکند که وابستگی به یک مسیر واحد خطای راهبردی است. ایران باید مجموعهای از مسیرهای ترانزیتی را فعال نگه دارد تا جایگاه خود را در کریدور شرق–غرب تثبیت کند. گره دریاچه وان همچنان مانع اصلی اتصال پایدار ایران به اروپاست. تکمیل خطوط جایگزین مانند مرند-چشمه ثریا، محور جلفا و مسیرهای عراق و قفقاز میتواند ایران را از وابستگی به یک مسیر واحد رها کرده و جایگاه ترانزیتی کشور را در کریدور شرق-غرب تقویت کند.
منبع: مهر
