کاهش تنشهای کشتیرانی میان آمریکا و چین
جهان صنعت– آمریکا و چین در نشانه دیگری از کاهش تنشها میان دو اقتصاد بزرگ جهان، هزینههای بندری برای کشتیهای یکدیگر را به مدت یکسال به حالت تعلیق درآوردند و تحقیقات در مورد شیوههای دریایی را متوقف کردند. دولت ترامپ تحقیقات در مورد صنعت کشتیسازی چین را متوقف و پکن به نوبه خود اعلام کرد که تحقیقاتش را متوقف کرده و هزینههای ویژه بندری را برای کشتیهای آمریکایی به تعویق میاندازد. چین همچنین اعلام کرد که تحریمها علیه واحدهای آمریکایی شرکت کشتیسازی بزرگ «هانوا اوشن» کره جنوبی را به حالت تعلیق درآورده است. درحالیکه کشتیرانی یکی از موضوعات بسیار مهم نیست اما بیشتر تجارت جهانی از طریق دریا انجام میشود و این صنعت، سنگ بنای تجارت جهانی است. با این حال تحلیلگران هشدار دادند که ریسکها همچنان پابرجاست. جایندو کریشنا، مدیر خدمات دریایی دروری که به شرکتهای کشتیرانی در مورد استراتژیهای تجاری مشاوره میدهد، گفت: «تا زمانیکه این تعلیق پابرجا باشد، ریسک بالقوه برای مختل کردن فعالیت کشتیرانی جهانی همچنان وجود دارد.» در کره جنوبی، سهام شرکتهانوا پس از اعلام تصمیم پکن، حداکثر ۹/۲درصد افزایش یافت. سخنگوی این شرکت گفت: «امیدواریم این اقدام به تقویت بیشتر روابط ما با شرکای تجاری در چین کمک کند.»
نماینده تجاری آمریکا گفت: آمریکا به مذاکره با چین در مورد مسائل مطرحشده در تحقیقاتش ادامه خواهد داد. اعمال هزینههای بندری کشتیرانی جهانی را دچار آشوب کرد، نرخ حملونقل را افزایش داده و مانع انتقال برخی کالاها شده است. تحقیقات چین از جمله اقدامات تلافیجویانهای بود که در اواسط اکتبر اعلام شد و هدف آن ارزیابی تاثیر تحقیقات آمریکا بر بخش دریایی این کشور بود.
