پژو ۲۰۷ TU5P با فرمان برقی؛ اختلاف نرخ کارخانه و بازار چقدر است؟

جهان صنعت، قیمت پژو ۲۰۷ جدید در بازار آزاد مشخص شد.
پژو ۲۰۷ دندهای با پیشرانه جدید TU5P در بدو ورود به بازار حاشیهساز شد. اختلاف قیمت کارخانه و بازار، بلافاصله نگاهها را به سمت هاچبک محبوب ایرانخودرو کشاند؛ اختلافی که نه از جهشهای بزرگ فنی بلکه از تغییرات محدود موتور ناشی شده است.
اختلاف قیمت کارخانه و بازار پژو ۲۰۷ TU5P
ایرانخودرو قیمت رسمی پژو ۲۰۷ پانوراما دندهای قالپاقی (رینگ فولادی بجای رینگ آلومینیومی -Sport- به همراه قالپاق پلاستیکی) مجهز به پیشرانه TU5P را ۸۳۴ میلیون تومان تعیین کرد و اولین سری آن را به مشتریان تحویل داده شد.
آگهیهای فروش این تیپ جدید در بازار آزاد اما حکایت از نرخ بالاتری دارد؛ پژو ۲۰۷ پانوراما دندهای TU5P در بازار یک میلیارد و ۱۱۰ میلیون تومان قیمت خورده. این یعنی فاصلهای ۲۷۶ میلیون تومانی میان نرخ کارخانه و بازار- اختلاف قیمتی ۳۰ میلیونی که فقط بخاطر «پلاس شدن» موتور شکل گرفته است.
این درحالیست که نسخه قبلی همین خودرو با موتور TU5 معمولی در کارخانه ۸۳۶ میلیون تومان نرخگذاری شده و در بازار آزاد یک میلیارد و ۸۰ میلیون تومان معامله میشود. این تفاوت عددی، عملا ارزشگذاری اضافه برای پیشرانه ارتقایافته را در بازار تأیید میکند.
تغییرات نسخه جدید پیشرانه TU5P
پژو ۲۰۷ دندهای که پیشتر با موتور TU5 قدیمی عرضه میشد، حالا به موتور جدید TU5P مجهز شده است؛ در واقع، TU5P همان نسخه ارتقایافته موتور EC5 است که با تغییرات فنی جزئی، قدرت و بازدهی بیشتری دارد.
این پیشرانه با اویلپمپ متغیر، دینام نسل جدید، سیستم تزریق سوخت ارتقایافته و زمانبندی متغیر سوپاپها (CVVT)، توان خودرو را به ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور را به ۱۴۴ نیوتنمتر رسانده است؛ تنها هشت اسب بخار و دو نیوتنمتر بیشتر از نسخه قبلی.
حتی با وجود وعده درباره گیربکس جدید، این تیپ هنوز با همان جعبهدنده ۵ سرعته دستی قدیمی عرضه میشود!
همچنین فرمان برقی جایگزین سیستم هیدرولیک شده تا بخشی از توان موتور صرف پمپ هیدرولیک نشود و در سرعتهای پایین حرکت نرمتری داشته باشد.
این تغییرات در عمل بیشتر در شرایط خاصی مانند سبقت در بزرگراه یا عبور از سربالایی طولانی خود را نشان خواهد داد و در ترافیک روزمره شهر تفاوت محسوسی ایجاد نمیکنند.
بدین ترتیب، ایرانخودرو برای مشتریانی که ثبتنام نسخههای TU5 معمولی را انجام دادهاند، طرح تبدیل اجباری به TU5P را با پرداخت مابهتفاوت ۱۸ میلیون تومانی در نظر گرفته است.
این روند در حال حاضر برای رانا و دیگر تیپهای دندهای پژو ۲۰۷ هم اعمال شده تا سبد محصولات بهطور کامل از موتور TU5 سنتی خارج شود.
منبع: فرارو