وضعیت وخیم کارتن‌خواب‌ها

گروه جامعه
کدخبر: 587352
معضل کارتن‌خوابی و بی‌خانمانی در تهران به یک بحران جدی تبدیل شده است، به‌طوری‌که هزاران نفر تحت تاثیر این وضعیت قرار دارند.
وضعیت وخیم کارتن‌خواب‌ها

جهان صنعت- معضلات و آسیب‌های اجتماعی در کلانشهر تهران کم نیست و در این بین معضل کارتن‌خوابی و بی‌خانمانی بیش از ‌هزاران نفر را درگیر خود کرده که البته مسوولیت ساماندهی و رسیدگی به آسیب‌دیدگان برعهده شهرداری تهران است. هیات وزیران در اواخر مردادماه سال۱۴۰۲ به استناد اصل (۱۲۷) قانون اساسی به منظور تقویت هماهنگی میان دستگاه‌های اجرایی ذیل قوه مجریه و همکاری نهادهای مردمی و سایر نهادهای مرتبط با مدیریت آسیب‌های اجتماعی در شهر تهران، علیرضا زاکانی را طی زمان تصدی شهرداری تهران به‌عنوان دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور مدیریت آسیب‌های اجتماعی در پایتخت منصوب کرد. بر این اساس شهرداری تهران متولی اصلی ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در پایتخت است.

نگاهی گذرا به معابر شهری نشان می‌دهد زاکانی و مدیران انتصابی‌اش در حوزه اجتماعی، عملکرد موفقی نداشته‌اند و وضعیت آسیب‌های اجتماعی در پایتخت به‌ویژه دو معضل اعتیاد و کارتن‌خوابی، شرایط بغرنج و نگران‌کننده‌ای دارند. فوت یک کارتن‌خواب در حاشیه بزرگراه آزادگان و انتشار تصاویری دردناک و غیرقابل‌تحمل از وضعیت جسد او، عمق فاجعه را نشان می‌دهد که در نتیجه غیبت و عدم فعالیت گشت‌های شهرداری رقم خورده است.

محمدحسین شیخ، مددکار و فعال اجتماعی درباره فیلم منتشرشده از فوت یک کارتن‌خواب در پاتوقی در تهران می‌گوید: خودم جزو کسانی هستم که به وضوح این آسیب را دیده‌ام؛ اینکه برخی کارتن‌خواب‌ها در کانال‌ها، جوی‌ها و راه‌آب‌های دور از دسترس زندگی می‌کنند. در مورد فیلم اخیری که از فوت فاجعه‌بار یک کارتن‌خواب در پاتوقی که ظاهرا در محدوده یکی از کانال‌های آبی شهری در تهران رخ داده و فیلم آن در فضای مجازی منتشر شده باید بگویم در این سال‌ها بارها اتفاق افتاده بود که شاهد فوت کارتن‌خواب‌ها بودم اما اینکه پیکر یک کارتن‌خواب مدت زیادی را در پاتوق محل زندگی و رفت‌وآمدش مانده باشد و به این روز افتاده باشد، واقعا عجیب است و تاکنون چنین چیزی را ندیده بودم.

جسد کارتن‌خوابی که ۳۰روز از فوتش گذشته بود

شیخ می‌گوید: آنچه در فیلم مشاهده می‌شود این است که روزهای طولانی از فوت این کارتن‌خواب در پاتوق مصرفش گذشته است و به دلیل عدم حضور گشت شهرداری و دیگر نهادهای متولی، بخشی از جسد کارتن‌خواب فوت‌شده شامل سر و صورت و… توسط حیوانات خورده و تخلیه شده است. این مددکار اجتماعی می‌گوید: از شواهد فیلم پیداست که حدود ۲۰ تا ۳۰روز از فوت کارتن‌خواب حاضر در فیلم که به علت آسیب بسیار زیادی که در نتیجه باقی ماندن طولانی جسد در بیابان متوجه آن شده، گذشته بوده و هیچ‌یک از گشتی‌های شهرداری تهران که وظیفه سرکشی به پاتوق‌های مختلف پایتخت را دارند، در آنجا حضور پیدا نکرده و در نهایت ماجرا توسط یک شهروند رسانه‌ای شده است.

شیخ تاکید می‌کند: فوت یک کارتن‌خواب و فرد آسیب‌دیده اصلا عادی نیست، آن ‌هم در شرایطی که هوا سرد شده است. درست است که خشکسالی در تهران رخ داده و برف و باران نباریده اما از حدود یک‌ماه پیش تاکنون هوای پایتخت به‌ویژه در شب‌ها سرد شده و حضور و گشت‌زنی عوامل شهرداری که متولی ساماندهی آسیب‌دیدگان اجتماعی هستند، امری واجب و ضروری و در واقع جزو وظایف آنان است که در این مورد کوتاهی کرده‌اند. او می‌گوید: با توجه به سابقه‌ای که از قبل از ماجرای کارتن‌خوابی برخی افراد در راه‌آب‌ها و کانال‌های آبی وجود دارد، الان که از بارش باران در تهران خبری نیست، احتمال حضور کارتن‌خواب‌ها در این نقاط بیشتر از قبل بوده و شهرداری تهران موظف است به تمامی پاتوق‌های کارتن‌خوابی به‌ویژه پاتوق‌های دور از دسترس مثل این نقاط به‌طور مرتب سرکشی و افراد در معرض خطر را از این پاتوق‌ها خارج و به مراکز امن منتقل  کند و خدمات لازم را به آنها ارائه دهد.

این مددکار اجتماعی می‌گوید: در سال‌های قبل ما در کانال‌های آب چه با عمق کم و چه با عمق زیاد شاهد حضور تعدادی از کارتن‌خواب‌ها در این نقاط بوده‌ایم. مثلا در اتوبان نیایش تهران کانال‌هایی وجود دارد که ارتفاع آنها به ۸۰سانت تا یک‌متر هم می‌رسید و کارتن‌خواب‌ها در این کانال‌های کوچک هم حضور داشتند و آتش روشن و آنجا زندگی می‌کردند. امسال هم که خبر چندانی از بارندگی نیست، احتمال حضور کارتن‌خواب‌ها در کانال‌های آبی زیاد است.

محمدامین توکلی‌زاده، معاون اجتماعی شهردار تهران در پاسخ به اینکه آیا گشت‌های خدمات اجتماعی در مناطق مختلف تهران تعطیل شده است، می‌گوید: خیر، گشت‌ها به روال سابق در حال انجام است. ما دو ابلاغیه داشتیم؛ یکی را به خود مناطق زدیم و به آنها اجازه دادیم که باتوجه‌به شروع فصل سرما، اضافه بر آن کاری که تاکنون انجام می‌شده، انجام شود و ظرفیت‌های جدیدی را هم در حوزه گشت به خدمت بگیرند؛ هم برای اتوبوس و هم برای ون، به آنها مجوز داده شد و می‌توانند با خودرو سرویس قرارداد ببندند و اگر امکان عقد قرارداد با خودرو سرویس که شرکت خود شهرداری است نبود، از بیرون مجموعه شهرداری هم می‌توانند خودرو اجاره و در گشت‌ها استفاده کنند.

وضعیت بحرانی گشت‌های شهرداری تهران!

نظر زهرا شمس‌احسان، رییس کمیته اجتماعی و عضو شورای شهر تهران در مورد گشت‌های شهرداری هم خلاف آن چیزی بوده که معاون شهردار گفته است. شمس احسان می‌گوید: در ماه‌های اخیر سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران بدون تامین الزامات اجرایی و مالی، سیاست خود را از برون‌سپاری مدیریت یاورشهرها و گشت‌های شهری به پیمانکاران به تصدی‌گری مستقیم تغییر داده و این تصمیم تبعات گسترده و نگران‌کننده‌ای به همراه داشته است.

به گفته شمس احسان، در بخش یاورشهرهای شهرداری تهران هم مراکز تخصصی شماره ۲، ۵ و ۱۰ عدم پذیرش دارند و این ظرفیت پذیرش از ۸‌ به ۵‌هزار تخت در فصل سرما کاهش یافته است. رییس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران معتقد است در حوزه گشت‌های شهری، وضعیت بحرانی‌تر است. به گفته شمس احسان، تلاش برای خرید مستقیم خودرو به‌دلیل محدودیت‌های قانونی ناکام ماند و در نهایت هزینه‌های تامین خودرو، راننده، سوخت، بیمه و نگهداری در مدل تصدی‌گری به‌مراتب بیشتر از پرداخت سرانه به پیمانکاران شد. این خطا در مورد مددسراهای سیار نیز تکرار شد. خرید اتوبوس، بار مالی سنگینی را برای شهرداری در طول سال ایجاد کرد در حالی که پیشتر این اتوبوس‌ها فقط در شب‌های سرد و با هزینه بسیار کمتر اجاره می‌شدند.

شیخ، مددکار اجتماعی اما می‌گوید: اتفاق دیگری که باعث تعجب فعالان اجتماعی شده این است که با وجود سرد شدن هوا، امسال هنوز خبر چندانی از اتوبوس‌های اسکان اضطراری ویژه شب‌های سرد در میادین مختلف تهران نیست.

منبع: خبرآنلاین

وب گردی