وزیر ارتباطات از پرتاب ماهوارههای جدید خبر داد؛ خدمات فضایی در مسیر بلوغ

جهان صنعت، سید ستار هاشمی روز سه شنبه در آیین بازگشایی مدارس در روز اول مهر درباره توسعه و پرتاب مجموعه ماهواره ای شهید سلیمانی اظهار داشت: در بحث منظومه ماهوارهای شهید سلیمانی، چند ماهواره سبک امسال به فضا پرتاب خواهند شد. این منظومه مرحلهبهمرحله به سطح بلوغ میرسد.
این عضو کابینه دولت چهاردهم خاطرنشانکرد: توسعه مولفههای این منظومه با محوریت سازمان فضایی و پژوهشگاه فضایی در حال انجام است و پرتابها چه با پرتابگر داخلی و چه خارجی در دستور کار قرار دارند.
وی با بیان اینکه در حوزه ارتباطات، به دلیل پویایی ذاتی این بخش، باید بهروزرسانی مستمر انجام شود، ادامهداد: اگر امروز ارتباطات یک روستا برقرار شود، با ارتقای نسلهای فناوری، نیازهای آن منطقه نیز باید بهروز شود.
وزیر ارتباطات افزود: در حوزه ماهواره نیز همینطور است؛ ماهوارههایی که روزی برای ارتباط حداقلی بودند، امروز باید پهنای باند مناسب و با کیفیت فراهم کنند و در دولت چهاردهم، تمرکز ما بر پرتابهای هدفمند و ارائه خدمات مؤثر به مردم است.
وی همچنین با بیان اینکه یکی از مطالبات مهم دانشآموزان، بحث تحول آموزشی و عدالت در آموزش است، ادامهداد: وزارت ارتباطات نیز در این زمینه کمکهایی به وزارت آموزش و پرورش داشته و گفتوگوهای بسیار خوبی با دانشآموزان انجام شده است. همه پرسشگر و مطالبهگرند که این بسیار ارزشمند است. باید قدر این مطالبهگری را بدانیم و تلاش کنیم که در عمل پاسخگوی نیازهای بهحق و درست آنان باشیم.
هاشمی با بیان اینکه هر روز صبح، کولهپشتیمان را در کنار کتابها و دفاترمان باید از امید پر کنیم، خاطرنشان کرد: از آنجایی که مسیر زندگی پر از فراز و نشیب است و اگر روزی خوب پیش نرفت، معنایش پایان دنیا نیست، باید از آن درس بگیریم و با امید و توکل بر خدا، با جدیت بیشتر ادامه دهیم.
وی اضافهکرد: نکته بعدی، احترام به تفاوتها بود. قرار نیست همه مثل هم باشیم و همین تفاوتها ارزشمندند؛ این تفاوتها به ما کمک میکنند تا زندگی در کنار یکدیگر را تمرین کنیم و بیاموزیم.
بیش از ۲ هزار روستا در دولت چهاردهم به اینترنت متصل شد
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه عدالت آموزشی یعنی اینکه بتوانیم متناسب با نیازهای دانشآموزان محتوای مناسب را تأمین کنیم، تصریحکرد: در وزارت ارتباطات، این موضوع را در دو محور دنبال می کنیم که یکی کیفیت ارتباطات و پوشش مناطق محروم است و تا امروز در دولت چهاردهم، بیش از ۲ هزار روستا را با کیفیت مناسب به اینترنت متصل کردهایم.
وی تاکید کرد: هدف فقط اتصال نبوده، بلکه استفاده از این اتصال برای ارائه آموزش قابل قبول و محتوای غنی آموزشی به دانشآموزان مناطق کمتر برخوردار بوده است. میخواهیم همه بچهها بهصورت عادلانه به محتوای آموزشی متناسب با زیرساختهای ارتباطی دسترسی داشته باشند.
هاشمی، دیگر هدف این وزارتخانه برای ایجاد عدالت آموزشی را تقویت زیرساختهای شهری دانست و افزود: در شهرها نیز پروژه فیبر نوری و نسل پنجم تلفن همراه با شتاب خوبی پیش میرود و امیدواریم تا پایان سال، مردم عزیزمان، بهویژه در کلانشهرها، شاهد ارتقای کیفیت ارتباطات باشند.
وی اظهار داشت: در کنار ارتباطات، بحث تولید و توسعه محتوا نیز برای نخستین بار در دولت چهاردهم در دستور کار وزارت ارتباطات قرار گرفته است که سازوکارهای اجرایی آن در حال نهایی شدن است.
وزیر ارتباطات ادامه داد: امیدواریم نهضت تولید محتوا بهویژه در حوزه آموزش شکل بگیرد. هدف این است که محتوای مدارس پیشرفته و برتر را به اشتراک بگذاریم و در اختیار مدارسی قرار دهیم که ممکن است دسترسی به معلم یا معلمین تراز اول کشور نداشته باشند.
وی تصریحکرد: ما باور داریم که مجموعه ارتباطات و تولید محتوا، در تعامل نزدیک با وزارت آموزش و پرورش، میتواند زمینهساز توسعه عدالت آموزشی در کشور باشد. این مسیر آغاز شده و در حال پیشرفت است.
عضو کابینه دولت چهاردهم با بیان اینکه در پروژه ایران دیجیتال تا این لحظه بیش از ۷۰۰ هزار دانشآموز متوسطه اول روی این پلتفرم آموزش دریافت می کنند، گفت: بهصورت هفتگی، با همکاری وزارت آموزش و پرورش، به دانشآموزان برتر جوایزی اهدا میکنیم. نکته خوشحالکننده است که بسیاری از این دانشآموزان از مناطق کمتر برخوردار هستند که نشان میدهد در مسیر درستی حرکت میکنیم. در این پلتفرم، سعی کردهایم با ساختار بازیسازی، دانشآموزان را درگیر محتوا کنیم.
هاشمی با اشاره به اینکه محتوای ارائهشده بهطور عمده در حوزه فناوری است، افزود: بچهها از همان ابتدا یاد میگیرند که چگونه از مهارتهایشان در حوزه فناوری و نوآوری استفاده کنند. سپس با استعدادسنجی و استمرارسنجی، آنهایی که در مسیر اقتصادی همراه هستند، به مراکز پژوهشی و جذب نیروی کار معرفی میشوند. این اتفاق خوبی برای کشور خواهد بود.
وی همچنین درباره آمادگی وزارت ارتباطات در صورت مجازی شدن مدارس به دلایل مختلف، تصریحکرد: مطلوب ما آموزش ترکیبی است؛ یعنی استفاده همزمان از ظرفیت آموزش حضوری و غیرحضوری.
وزیر ارتباطات یادآور شد: در دوران کرونا، آموزشها به سمت مجازی رفت و برخلاف تصور برخی، پس از کرونا نهتنها متوقف نشد، بلکه توسعه هم پیدا کرد.
وی بیانداشت: در تفاهمنامهای با وزارت آموزش و پرورش، توسعه زیرساختها و اتصال مدارس با کیفیت مناسب از طریق فیبر نوری در دستور کار قرار گرفته است. همچنین حمایت از تولید محتوا در حوزه آموزش با همراهی وزارت آموزش و پرورش ادامه دارد.
منبع: ایرنا