«نه به تصادف» پویش غلطی بود

گروه جامعه
کدخبر: 543179
سرهنگ هاشمی پویش «نه به تصادف» را بی‌اثر و غلط دانست و بر لزوم ساخت راه‌های ایمن و خودروهای ایمن تاکید کرد.
«نه به تصادف» پویش غلطی بود

جهان صنعت– تصادفات جاده‌ای و فوت‌ هزاران هموطن در جریان این حوادث، از مهم‌ترین معضلات حمل‌ونقل و ترافیک کشور است؛ متاسفانه به جز اقدامات سطحی و البته کم‌تاثیر مثل راه‌اندازی پویش‌هایی مثل پویش «نه به تصادف» هنوز اقدام موثری که بتواند آمار کاهش تصادفات، تلفات حوادث جاده‌ای و همچنین کاهش تعداد مجروحان را تحقق ببخشد، انجام نشده است. «من پیش از شروع به کار پویش #نه_ به_تصادف در سال گذشته که در آستانه نوروز ۱۴۰۴ بودیم هم گفتم که تصادفات، تلفات و مجروحان حوادث ترافیکی حداقل بین ۸ تا ۱۰‌درصد رشد خواهد داشت» این حرف‌ها و گفته‌های یکی از صاحب‌نظران و مسوولان باتجربه حوزه ترافیک در کشور است. این بخشی از گفته‌های سرهنگ سیدهادی ‌هاشمی، رییس پلیس سابق راهور تهران بزرگ و کارشناس راهنمایی و رانندگی است. او درباره چرایی عدم کاهش تلفات تصادفات جاده‌ای و بالا بودن تعداد تصادفات به خبرآنلاین گفت: مساله ترافیک الزاماتی دارد؛ ارتقای ایمنی، کاهش تصادفات، کاهش تلفات و مجروحان مربوط به حوادث رانندگی و تحقق این موارد نیازمند الزاماتی است و از مهم‌ترین این الزامات می‌توان به ساختن راه‌های ایمن، تولید خودروهای ایمن و شرایط آرام روحی و روانی کاربر ترافیک اشاره کرد.

بی‌تاثیر در کاهش تصادف و فزاینده حوادث جاده‌ای

هاشمی تصریح کرد: قبل از آنکه «پویش نه به تصادف» راه‌اندازی و فعال شود هم نظر من این بود که تنها اینگونه پویش‌ها در کاهش تصادفات، تلفات و مجروحان حوادث جاده‌ای تاثیری ندارد بلکه تعداد کشته‌ها افزایش و حجم تصادفات رشد هم خواهند داشت.

رییس پلیس سابق راهنمایی و رانندگی تهران گفت: پویش «نه به تصادف» پویش غلطی بود؛ به جای اینکه ایمنی ترافیک را بالا ببرند، کارهای بی‌ربط و بیهوده اینچنینی مثل راه‌اندازی پویش‌های مختلف انجام می‌دهند و در واقع باید بگویم که این راه‌حل‌ها از طرف کسانی که سواد و تخصص کافی و لازم را ندارند مطرح می‌شود. سرهنگ‌ هاشمی بیان می‌کند: هر چقدر که راه‌های ما ایمن‌تر باشد، ترافیک ایمن‌تری خواهیم داشت. هر چقدر خودروهای ایمن‌تری داشته باشیم طبیعتا تصادفات کمتری خواهیم داشت، تلفات و مجروحان حوادث رانندگی هم در این صورت کاهش پیدا می‌کند و با تشویق‌های اینچنینی که پویش‌ها در پیش گرفتند که رانندگان بااحتیاط بروند، از سرعت غیرمجاز و… پرهیز کنند و از تذکرات این شکلی بشود تصادفات را کاهش داد، خیر این شدنی نیست و این نوع حرف‌ها تنها یک نوع عوام‌فریبی است چون در ابتدا باید زیرساخت‌ها را اصلاح و ایمن کرد.

راه‌اندازی پویش «نه به تصادف» بیشتر شبیه جادو جمبل است تا راهکار!

هاشمی می‌گوید: راه‌اندازی هشتگ #نه_ به_تصادف از نظر کارشناسان صاحب تجربه و تخصص در حوزه ترافیک شرم‌آور است؛ دنیای متمدن امروزی با علم و دانش سر و کار دارد و اقدامات اینچنینی شبیه یک جادو جمبل عبث و بیهوده است که جای تاسف دارد و از آن بدتر این است که شخصی مثل رییس‌جمهوری که زن و بچه خود را در جریان یک تصادف رانندگی از دست داده است هم از این پویش حمایت کرد و دولت هم جریان تبلیغاتی آن را هم در دستور کار قرار دادند.

رییس پلیس سابق راهنمایی و رانندگی تهران تاکید می‌کند: ما که اصلا راه نمی‌سازیم؛ در نگهداری راه‌ها و جاده‌هایی هم که از قبل ساخته شده‌اند، عملکرد ما ضعیف است و خودروهای ایمنی هم که نداریم و خودروسازان ما خودشان یک مافیایی هستند که در این مملکت به حرف هیچ‌کسی گوشی نمی‌دهند و از هیچ‌کس حساب نمی‌برند.

با ایمنی بیگانه‌ایم

به گفته ‌هاشمی، در دنیا یک نُرمی به نام «نُرم تراکم راه» وجود دارد یعنی مثلا این کشور به ازای ۱۰۰کیلومتر مربع مساحت، چند کیلومتر راه دارد؟ در سال ۲۰۱۴ در ژاپن نرخ تراکم راه ۶۵۰ بود، یعنی به ازای ۱۰۰کیلومتر مربع مساحت ۶۵۰کیلومتر راه داشت؛ در آلمان این عدد ۱۸۵، در فرانسه ۱۶۵، در آفریقای جنوبی ۷۸، در سوریه ۳۸، در پاکستان ۳۲ بود و در همان سال نرخ تراکم راه در ایران به ازای ۱۰۰ کیلومترمربع، ۲/‏۵ دهم بود؛ برای همین می‌گویم ما در ایران راه نداریم. او ادامه داد: جالب است در سال ۲۰۲۴ بعد از ۱۰سال نرخ تراکم راه ما تازه به ۳/‏۵ دهم رسیده است یعنی ما به ازای هر شهر در کشور در سال فقط ۱۰متر راه می‌سازیم. متاسفانه ما اصلا راه نمی‌سازیم و با راه و حمل‌ونقل و ایمنی بیگانه‌ایم و راه‌اندازی پویش‌ها و هشتگ‌هایی مثل #نه_ به_تصادف نه‌تنها هیچ مفهومی ندارد که هیچ دستاورد و نتیجه‌ای هم نداشت و تعداد جان‌باختگان رانندگی را هم افزایش داد.

وب گردی