ناوگان پستی در مسیر هوشمندسازی

جهانصنعت– در سرزمینی که هزاران کیلومتر فاصله میان شهرها و روستاها وجود دارد پست همیشه پلی میان دستها و تصمیمها بوده است. هر بستهای که به مقصد میرسد نمادی از اعتماد است؛ اعتمادی که طی دههها ساخته شده و هنوز هم سرمایه اصلی شرکتملیپستایران به شمار میرود. اما در روزگاری که جهان با شتاب به سمت دیجیتال شدن پیش میرود پرسش اینجاست: آیا پستایران به همان سرعت در حال تغییر است؟ پست دیگر تنها حامل نامه و بسته نبوده بلکه باید به عنوان «زیرساخت ملی ارتباطات فیزیکی و دادهای» شناخته شود. در سالهای اخیر این شرکت گامهایی برای نوسازی خدمات خود برداشته؛ از رهگیری هوشمند مرسولات تا همکاری با استارتاپها و خدمات دولت الکترونیک. با این حال واقعیت میگوید هنوز فاصلهای میان ظرفیتهای بالقوه و عملکرد بالفعل وجود دارد. شبکهای به این گستردگی با چنین پشتوانه انسانی و تاریخی میتواند نقشی بسیار پررنگتر در اقتصاد دیجیتال ایران داشته باشد.
بخش بزرگی از اعتماد مردم به پست از نظم، دقت و پاسخگویی آن سرچشمه میگیرد؛ مولفههایی که گاه در سایه فرآیندهای کند، زیرساختهای فرسوده یا کمبود نوآوری کمرنگ میشوند. روزجهانیپست فرصتی برای قدردانی از تلاش هزاران پستچی و کارمند این شبکه و همزمان تذکری است برای بازنگری در ساختارها و رویکردها. پست باید نهتنها با تغییرات جهانی همراه شده بلکه خود آغازگر تغییر باشد. در دنیایی که شرکتهای خصوصی و پلتفرمهای لجستیکی با سرعتی حیرتانگیز رشد میکنند پستایران باید مزیت تاریخی خود را -شبکهای که به کوچکترین روستاهای کشور میرسد- به موتور رقابت و اعتماد تبدیل کند. آینده پست در گروِ بازتعریف ماموریت خود است: از توزیع مرسولات تا مدیریت جریان داده و خدمات عمومی. روزجهانیپست یادآور این حقیقت است که ارتباط تنها در پیامرسانها خلاصه نمیشود. گاهی یک نامه یا بسته کوچک بار عاطفی و اقتصادی بزرگی دارد. پستایران اگر میخواهد در این عصر سرعت و دیجیتال همچنان «نبض اعتماد مردم» بماند باید بیش از گذشته به شفافیت، تحول فناورانه و تجربه مشتری بیندیشد.
هوشمندسازی هدفمند و توسعه زیرساختها
بر همین اساس مدیرعامل شرکتملیپست در نشست خبری خود از حضور نمایندگان پستی ایران در کنگره اتحادیه جهانی پست و ماحصل این سفر به خبرنگاران توضیحاتی داد. او دستاوردهای شرکتملیپست در کنگره اتحادیه جهانی پست را مورد بررسی قرار داد. به گفته مدیرعامل شرکتملیپست گفتوگوهایی برای صادرات دانش فنی متخصصان صنعت پست با مدیران پستی روسیه، ترکیه و ارمنستان انجام و تفاهمنامه همکاری با پست ارمنستان امضا شد. محمد احمدی در این نشست خبری گفت: «کنگره اتحادیه جهانی پست هر چهارسال یکبار با هدف تبیین نقشه راه دوره چهارساله پیشرو برگزار میشود. در این کنگره که امسال بیستوهشتمین دوره آن بود مدیران پستی ۱۹۲کشور حضور داشتند.» وی در ادامه توضیح داد که مدیران شرکتملیپست در حاشیه بیستوهشتمین کنگره اتحادیه جهانی پست با مدیران پست روسیه، ترکیه، ارمنستان، امارات و چند کشور دیگر دیدار کرده که حاصل این دیدارها و مذاکرات تفاهمنامهای بوده که با پست ارمنستان امضا شده است. بهگفته مدیرعامل شرکتملیپست امضای تفاهمنامههای همکاری با پست سایر کشورها به تجارت فرامرزی کمک میکند.
مدیرعامل پست بر این باور است که هوشمندسازی و تحول دیجیتال تنها واژههایی تزئینی نبوده و برای دستیابی به آنها باید اقدامات گوناگونی صورت بگیرد. محمد احمدی از سرمایهگذاریهای شرکتملیپست بر تحول دیجیتال و هوشمندسازی این حوزه سخن گفته و دستیارپستی هوشمند را یکی از اقدامات موثر این شرکت در این زمینه دانست. بهگفته مدیرعامل شرکتملیپست نقشه راه هوشمندسازی شرکتملیپست در حال تدوین است. او خاطرنشان کرد که این نقشه راه سبب میشود تا پستایران در مسیر هوشمندسازی و تحول دیجیتال قرار گیرد. معاون وزیر ارتباطات در این نشست اعلام کرد که بهزودی پیامرسان«بله» از نسخه جدید دستیارپستی رونمایی میکند. او گفت که این نسخه از قابلیتهای متنوعی برخوردار است و بهصورت مینیاپ منتشر میشود. احمدی از مذاکره با پلتفرمهای مختلف داخلی برای استفاده از ظرفیت آنها بهعنوان شبکههای خبر داده و تاکید کرد که به زودی از شرکتملیپست و فعالیتهایی که در زمینه هوشمندسازی انجام میدهد اخبار متنوعتری به گوش خواهد رسید. معاون وزیر ارتباطات به سیستمهای سورتینگ پیشرفته مبتنی بر هوشمصنوعی شرکتملیپست اشاره کرد و افزود: «به دنبال آن هستیم تا بخشی از خدمات شرکتملیپست را از طریق سیستمهای هوشمصنوعی انجام دهیم. خدمات جدیدی را نیز در این زمینه اضافه کردهایم.»
بهسازی مراکز پردازش برای خدماترسانی بهتر
محمد احمدی با اشاره به توسعه ناوگان پستی و جلوگیری از فرسودگی خودروها گفت: «بهزودی ۱۱۴خودرو به ناوگان پست اضافه میشود. شرکتملیپست تا آخر سال ۲۰۰موتورسیکلت برقی را نیز به ناوگان این شرکت اضافه خواهد کرد. برای جلوگیری از فرسودگی ناوگان و برای جایگزینی ناوگان با خودروهای جدید برنامهریزیهایی انجام شده است.» او همچنین گفت که به مناسبت روزجهانیپست دو مرکز سورتینگ جدید در رشت و ساری افتتاح میشوند. مدیرعامل شرکتملیپست با تاکید روی نوسازی و توسعه زیرساختهای خدماترسانی گفت: «۱۰هزارمترمکعب از فضاهای مربوط به سورتینگ نامهها و بستهها در شرکتملیپست بهسازی و نوسازی شدهاند.»
بهبود تجربه کاربری
مدیرعامل شرکتملیپست گفت: «کاهش ۳۲درصدی شکایات و افزایش رضایتمندی مشتریان دستاوردهای مهم شرکتملیپست در یکسال اخیر بوده است.» او از رضایت ۹۵درصدی کاربران شرکتملیپست خبر داد و تاکید کرد که در دوران جنگ ۱۲روزه شرکتملیپست نشان داد شریان نامرئی اقتصاد دیجیتال است و کارکنان در این شرایط و دوران بحرانی همواره تلاش کرده تا تجربه مشتریان را بهبود ببخشند. احمدی از اهمیت تجربه مشتریان گفته و با تاکید روی ظرفیتهای بالای شرکتملیپست افزود: «تجارت الکترونیک یکی از اهداف استراتژیک شرکتملیپست است و این شرکت در زمینه اقدامات متنوعی را انجام میدهد.»
تحول، شرط بقا در مسیر اعتماد
در مجموع پست تنها سازمانی خدماتی نبوده بلکه بخشی از حافظه جمعی ماست. نسلی با نامههای پستی عاشق شد، خبر گرفت و امید فرستاد. امروز که همهچیز در چند ثانیه از صفحهای به صفحهای دیگر میپرد پست همچنان حامل «اعتماد ملموس» است؛ چیزی که هیچ سروری در جهان نمیتواند جایگزینش شود اما همین میراث گرانبها اگر با نوسازی و جسارت همراه نشود به گذشتهای نوستالژیک بدل خواهد شد. پستایران اگر از درون خود آغاز کند میتواند دوباره الهامبخش باشد؛ از بازنگری در ساختارها و تربیت نسل جدید کارکنانی که فناوری را نه تهدید بلکه فرصت میدانند. آینده از آنِ نهادهایی است که معنا میسازند نه فقط خدمت. روزجهانیپست یادآوری میکند که ارتباط هنوز قلب تپنده جامعه است اما این قلب اگر با ریتم زمان هماهنگ نشود از حرکت میایستد. پستایران باید همانقدر که به گذشته خود میبالد به آیندهاش نیز جسارت ورزیدن را بیاموزد.