رییس موزه هنرهای معاصر تهران:

موزه‌ها بار شیشه دارند نباید آنها را وارد جنگ کرد

گروه فرهنگ و گردشگری
کدخبر: 541915
رییس موزه هنرهای معاصر تهران با تأکید بر اهمیت حفاظت از میراث ملی در شرایط جنگی، از لزوم رعایت دستورالعمل‌های جهانی برای جلوگیری از آسیب به آثار فرهنگی خبر داد.
موزه‌ها بار شیشه دارند نباید آنها را وارد جنگ کرد

جهان صنعت– رییس موزه هنرهای معاصر تهران درباره نقشی که میراث ملی در شرایط جنگی ایفا می‌کنند، گفت: بار موزه‌ها را بار شیشه می‌خوانند و شیشه را نباید وارد این مجادلات کرد؛ چون بار شکننده‌ای است. حال باید هر نوع شرایط احتیاطی لازم را که می‌تواند مانع آسیب رسیدن به این آثار شود، انجام داد. برخی آثار در برابر زلزله هم استحکام کافی ندارد، حال اگر در نزدیکی موزه‌ها یا بناهای تاریخی اتفاقی مانند انفجار رخ دهد، لرزش، اثرات و خسارت آن می‌تواند به موزه‌ها وارد شود.
دبیری‌نژاد ادامه داد: در همین راستا باید به قوانین و دستورالعمل‌های جهانی شورای بین‌المللی حفاظت از آثار فرهنگی و تاریخی (ایکوموس)، شورای محوطه‌ها و بناهای تاریخی و شورای جهانی موزه‌ها (ایکوم) برای محافظت و مراقبت از این آثار عمل کرد. این دستورالعمل‌ها قبلا هم به زبان‌های مختلف ترجمه شده و حتی قبل از جنگ هم در همان روزهای اول بین موزه‌داران به اشتراک گذاشته و توصیه‌هایی شد. یکی از این توصیه‌ها این بود آثاری که کوچک هستند به اماکن امن منتقل شوند که موزه‌های تهران و شهرهای بزرگ که خطر بیشتری آنها را تهدید می‌کرد، این کار را کردند.
او تصریح کرد: البته که همه موزه‌های کشور مخازن بزرگی ندارند که بتوانند تمام آثار خود را جمع کنند و در برخی موزه‌ها مانند کاخ موزه‌ها که حجم آثار بزرگ است، جمع کردن آثار غیرممکن است. حال برخی از این موزه‌ها آثار را به فضاهایی که امنیت بیشتری دارند منتقل می‌کنند، در حدی که آنها را از لرزش‌ها دور نگه دارند یا آنها را از روی دیوار پایین می‌آورند.
رییس موزه هنرهای معاصر تهران همچنین درباره بخش دیگر دستورالعمل‌های محافظتی شامل فرآیند ثبت و ضبط آثار گفت: صرفا نباید آثار را حفظ کرد بلکه اطلاعات دبجیتالی آثار اعم از عکس، شناسنامه و‌… را هم باید در قالب کپی‌های متعدد در جاهای مختلف در خود موزه‌ها و یک مکان دورتر نگهداری کرد.
در زمان جنگ عراق و آمریکا موزه ملی عراق غارت شد و بعدا به استناد کاتالوگ‌ها و فهرست آثاری که موجود بود، بسیاری از این آثار شناسایی و برگردانده شد. جایی مانند کنوانسیون ۱۹۵۴ لاهه برای مراکز فرهنگی مثل آثار میراث فرهنگی و میراث جهانی نمادها و نشانه‌هایی را طراحی کرده است و توصیه می‌کند روی اماکن فرهنگی و تاریخی قرار بگیرد؛ زیرا درصورت پیش آمدن چنین اتفاق‌هایی باعث می‌شود کشورهایی که با هم در جنگ هستند از این مراکز دوری کنند.
او در ادامه صحبت‌های خود به لزوم تنطیم شیوه‌نامه بحران پرداخت و گفت: لازم است تمامی موزه‌ها از قبل، آیین‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌های مدیریت بحران داشته باشند که در آن حتی نقش هر یک از کارکنان موزه را در لحظات بحرانی تعریف و مشخص کند که ذخایر اطلاعاتی را چگونه باید نگهداری کرد. چند سال پیش تهیه دستورالعمل‌ بحران به تمامی موزه‌ها توصیه شده بود و خوشبختانه بسیاری از موزه‌ها به آن عمل کردند.

منبع: ایسنا

وب گردی