مسیر پروازهای جهانی طولانیتر شد

جهان صنعت– شرکتهای هواپیمایی خارجی، با درگیری نظامی میان هند و پاکستان، از حریم هوایی دوکشور همسایه اجتناب کرده و مجبور شدهاند مسیرهای طولانیتری انتخاب کرده یا پروازها را لغو کنند.
شرکتهای هواپیمایی از جمله یونایتد ایرلاینز و کورین ایرلاینز، پروازهای خود را تغییر داده یا لغو کردند و حدود ۱۲فرودگاه هند، روز چهارشنبه، پس از حمله هند به ۹نقطه در پاکستان که نگرانی از تشدید تنش را افزایش داد، بسته شدند.
هند به کشمیر پاکستان حمله کرد و پاکستان اعلام کرد که پنججت جنگنده هندی را سرنگون کرده است. هند اعلام کرد که به زیرساختهای تروریستی مرتبط با کشتار گردشگران ضربه زده است اما پاکستان وجود چنین اردوگاههایی را در خاک خود رد میکند.
تصاویری از وبسایتهای ردیابی پرواز نشان میدهد که صف طولانی ایرلاینها، پس از حمله بر فراز عمان، امارات و کویت عبور میکنند که احتمال ازدحام فضای هوایی را افزایش میدهد.
مقامات پاکستانی اعلام کردند که هنگام حمله هند، ۵۷ پرواز بینالمللی در حریم هوایی این کشور بودند.
دفتر شهباز شریف، نخستوزیر پاکستان اعلام کرد اقدام هند، خطر جدی برای خطوط هوایی تجاری متعلق به کشورهای حاشیه خلیجفارس ایجاد کرده و جان اف راد را به خطر انداخته است.
هند و پاکستان، در چند روز گذشته، حریم هوایی خود را بهروی شرکتهای هواپیمایی یکدیگر بسته بودند. خطوط هوایی جهانی مانند لوفتهانزا نیز از حریم هوایی پاکستان اجتناب کردهاند.
سازمان مشاوره هوانوردی «اوپس گروپ»(OPSGROUP) در یک پست وبلاگی که روز چهارشنبه منتشر شد، اعلام کرد اگر درگیری ادامه یابد، این احتمال وجود دارد که پاکستان، همانطورکه از فوریه تا اوت۲۰۱۹ در شرایط مشابه انجام داد، بتواند فضای هوایی را بهطور کامل ببندد. پروازهای داخلی در هر دو کشور نیز مختل شد. طبق گزارش «فلایت رادار۲۴» (Flightradar24) 3درصد از پروازهای برنامهریزیشده در هند و ۱۷درصد از پروازهای برنامهریزیشده در پاکستان، تا اواسط روز پنجشنبه لغو شدند.
شرکت هواپیمایی هندی «ایندی گو»(IndiGo) اعلام کرد که ۱۶۵پرواز خود را تا صبح شنبه لغو کرده است. سهام این شرکت، ۱/۱درصد کاهش یافت. پروازهای متعلق به ایر ایندیا، اسپایس جت و آکاسا ایر نیز لغو شد.
پاکستان اعلام کرد: حریم هوایی این کشور پس از بسته شدن پس از حملات، باز بوده و فرودگاههای این کشور کاملا فعال هستند.
تصاویر «فلایترادار۲۴»، برخی جتهای غیرنظامی را در حال پرواز بر فراز حریم هوایی پاکستان نشان میدهد اما فضای شمال غرب هند، همچنان خالی است.
سخنگوی شرکت هواپیمایی هلندی «کیالام» (KLM) گفت که این شرکت تا اطلاع ثانوی، بر فراز پاکستان پرواز نمیکند.
خطوط هوایی سنگاپور اعلام کرد از روز سهشنبه ۶مه، پرواز بر فراز حریم هوایی پاکستان را متوقف کرده است.
شرکت «کورین ایر» اعلام کرد که از روز چهارشنبه، تغییر مسیر پروازهای سئول اینچئون- دبی خود را آغاز کرده و بهجای مسیر قبلی از حریم هوایی پاکستان، مسیر جنوبی را انتخاب کرده که از میانمار، بنگلادش و هند میگذرد.
یونایتد ایرلاینز اعلام کرد که پرواز خود به دهلی را بهدلیل بخشی از «محدودیت فضای هوایی» لغو کرده است. این شرکت آمریکایی، یک پرواز مستقیم از نیوآرک به دهلینو انجام میدهد.
آمریکن ایرلاینز اعلام کرد: تغییراتی را در پرواز خود به دهلینو انجام داده و به مشتریانی که تحتتاثیر این تغییرات قرار گرفتهاند، اجازه میدهد برنامههای خود را بدون هزینه تغییر دهند.
شرکت «تای ایرویز» اعلام کرد: پروازها به مقاصد اروپا و جنوب آسیا، از اوایل صبح چهارشنبه، تغییر مسیر خواهند داد، درحالیکه شرکت «چاینا ایرلاینز» تایوان اعلام کرد که پروازهای متعدد از مبدا و به مقصد شهرهایی از جمله لندن، فرانکفورت و رم، مختل شده است.
پروازهای هند به اروپا نیز مسیرهای طولانیتری داشتند. طبق گزارش «فلایترادار۲۴»، پرواز LH761 لوفتهانزا از دهلی به فرانکفورت، در مقایسه با روز سهشنبه، حدود نیمساعت بیشتر طول کشید تا به مقصد برسد.
انجمن خطوط هوایی آسیا و اقیانوسیه نسبت به تاثیر درگیریهای نظامی بر فعالیت خطوط هوایی، ابراز نگرانی کرد. در بیانیه این انجمن آمده است: علاوه بر هزینه و اختلال در عملیات، نگرانیهای ایمنی نیز وجود دارد زیرا جعل جیپیاس که در عملیات پرواز بر فراز مناطق درگیری، تداخل ایجاد میکند، یکی از بالاترین خطراتی است که صنعت هواپیمایی با آن مواجه است.
جعل جیپیاس، یک تکنیک مخرب است که دادههای سیستم موقعیتیابی جهانی(GPS) را دستکاری میکند و میتواند هواپیماهای مسافربری تجاری را از مسیر خارج کند.
منبع: رویترز