فعالشدن مکانیسمماشه منجربه افزایش هزینهها شد
جهان صنعت– دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی گفت که افزایش ۵۰درصدی نرخ ارز ایرلاینها هزینه آنها را ۳۷درصد افزایش داده بنابراین اصلاح نرخ بلیت امری اجتناب ناپذیر است. در این میان سقف نرخ پروازهای اکونومی برای مسیرهای طولانی ۶میلیونو۹۰۰هزارتومان تعیین شده که با توجه به شرایط بازار نرخ اکثر مسیرهای پروازی بسیار پایینتر از این میزان است.
مقصود اسعدیسامانی اظهار کرد: براساس قوانین برنامه توسعه و پیشرفت و رای دیوان عدالت اداری آنالیز نرخ بلیت و مولفههای متغیر و تاثیرگذار بر نرخ بلیت را به شورای عالی هواپیمایی کشوری دادیم و این شورا در اردیبهشت سالجاری نرخ هرساعت صندلی را ۴۸دلار تعیین کرد. او ادامه داد: با این وجود اما شرکتهای هواپیمایی اکثر روزها نرخ هرساعت صندلی را کمتر از ۴۸دلار در بهای تمامشده بلیت محاسبه و اقدام به فروش بلیت میکنند.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی افزود: نرخ تسعیر ارز ایرلاینها از شهریورماه ۵۰درصد افزایش یافته و تامین ارز شرکتها از ارز مبادلهای به تالار دوم رفته و از ۷۰هزارتومان به ۱۰۵هزارتومان رسیده است. طبیعتا چون ۷۰درصد هزینه شرکتها ارزی است با این تغییر نرخ ارز هزینه شرکتها بالا میرود بنابراین شرکتها متناسب با افزایش نرخ ارز روی ۷۰درصد هزینه ارزی خود را اعمال کردند. او با اشاره به اینکه افزایش ۵۰درصدی نرخ ارز هزینه شرکتها را ۳۷درصد افزایش داده ولی شرکتها باتوجه به شرایط بازار و حفظ قدرت خرید مردم قیمتها را با تعدیل نرخ مسیرهای طولانی و کوتاه میانگین ۲۴درصد افزایش دادند، گفت: علاوه بر آن افزایش بیشتر از ۲۴برابری نرخ سوخت و همچنین فعال شدن مکانیسمماشه هم باعث افزایش هزینه و ریسک تهیه موتور و قطعات شده و افزایش هزینههای تعمیر و تهیه اقلام داخلی را نیز داشته که در قیمتهای جدید لحاظ نشده است.
سامانی در پاسخ به این پرسش که آیا شرکتهای هواپیمایی اقدام به تغییر نرخ کردند یا خیر، گفت: باتوجه به سیاستهای ارزی جدید که از سوی بانک مرکزی اعمال شده اصلاح قیمت امری اجتنابناپذیر بوده ولی با توجه به شرایط بازار نرخ بلیت ایرلاینها به سقف نرخهای تعیین شده نرسیده است. او در پاسخ به پرسش «باتوجه به مصوبه اخیر ستاد تنظیم بازار آیا اصلاح نرخ به نهاد متولی اطلاع رسانی شده است یا خیر؟» گفت: در شهریورماه به وزارت راه و سازمان هواپیمایی کشوری که متولی حملونقل هوایی کشور است اعلام کردیم که وزارت صمت و بانک مرکزی قصد تغییر نرخ ارز شرکتهای هواپیمایی را به ارز تالار دوم دارند و این منجر به افزایش هزینه ایرلاینها میشود. به سازمان هواپیمایی کشوری نیز گزارشهای لازم و آنالیز قیمتی را ارائه دادیم و در کارگروه تنظیم بازار نیز دلایل تغییر نرخ از سوی سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن شرکتهای هواپیمایی گزارش شد. در حقیقت اطلاعرسانی لازم به نهادهای متولی انجام شده است. او درخصوص نرخ بلیتهای کلاس بیزنس نیز گفت: بلیت کلاس بیزنس باتوجه به خدمات ویژهای که دارد حداکثر ۷۵درصد بیشتر از سقف نرخ اکونومی قابل عرضه است.
او در پایان گفت: شرکتها سقف نرخ پروازهای اکونومی برای مسیرهای طولانی را ۶میلیونو۹۰۰هزارتومان تعیین کردند که باتوجه به شرایط بازار نرخ اکثر مسیرهای پروازی بسیار پایین تر از نرخ سقف به فروش میرسد.
منبع: ایسنا
