فرار بزرگ خوراکیها از ورشکستگی

هادی بهرامی- محصولات غذایی یکی از صنایعی است که در تیررس نرخ تورم و گرانی قرار دارد. هر زمان شاخص قیمت مصرفکننده و تقاضای مردم افزایش پیدا میکند، شرکتهای تولیدکننده محصولات غذایی (خوراکی، آشامیدنی و دخانیات) با رشد نرخ فروش همراه میشوند. شاید با سختتر شدن معیشت و افزایش پی در پی نرخ تورم، شرکتهای فعال در صنعت لاستیک و پلاستیک، هتل و رستوران، خودرو، بیمه، نرم افزار، کاشی و سرامیک و… با افت سود مواجه شوند اما شرکتهای تولیدکننده محصولات غذایی به دلیل نیازهای اولیه مشتریان، تحت هر شرایطی فروش خود را دارند.
باید در نظر داشت که تمامی شرکتها و فعالان اقتصادی در برابر تورم و مشکلات اقتصادی آسیبپذیرند اما مساله این است که کدام شرکت در چه زمینهای فعالیت کرده و تا چه اندازهای آسیبپذیر است. ناگفته نماند که شرکتهای تولیدکننده محصولات غذایی از نرخ تورم و مشکلات اقتصادی تاثیر منفی میپذیرند اما به دلیل نرخ روز بودن محصولات غذایی، فروش خود را حفظ کرده و همچنان سود میسازند.
پیشتازی غدانه و سقوط درآمدی غگز
در شهریور ماه۱۴۰۴، سهام شرکت پنبه و دانههای روغنی خراسان با نماد غدانه ۷/۱۷۰درصد، فرآوردههای غذایی دشت مرغاب با نماد غدشت ۷/۱۳۳درصد و نشاسته و گلوکز آردینه با نماد آردینه ۳/۱۳۳درصد رشد فروش را نسبت به دوره مشابه سال قبل تجربه کردند.
شرکت پنبه و دانههای روغنی خراسان ۳۷۹میلیارد تومان، فرآوردههای غذایی دشت مرغاب ۲۰۱میلیارد تومان و نشاسته و گلوکز آردینه ۱۴۷میلیارد تومان درآمد عملیاتی را در شهریور ماه۱۴۰۴ به ثبت رساندند. شرکت پنبه و دانههای روغنی خراسان ۲۲۵۲میلیارد تومان، فرآوردههای غذایی دشت مرغاب ۹۲۲میلیارد تومان و نشاسته و گلوکز آردینه ۳۴۰۴میلیارد تومان ارزش بازار بورسی دارند.
در مقابل شرکت صنایع غذایی سکه با نماد غگز ۱/۸۴درصد و مارگارین با نماد غمارگ ۷/۳درصد افت فروش را در شهریورماه۱۴۰۴ تجربه کردند که عملکرد ضعیفتری نسبت به رقبا داشتند. فروش شرکت صنایع غذایی سکه از ۲۵میلیارد تومان در شهریور۱۴۰۳ به ۴میلیارد تومان در شهریور۱۴۰۴ سقوط کرده و فروش شرکت مارگارین نیز در همین مدت از ۲۴۱میلیارد تومان به ۲۳۲میلیارد تومان کاهش یافته است. طبق آخرین بررسیها، ارزش بازار بورسی شرکت صنایع غذایی سکه ۶۶۹میلیارد تومان و مارگارین ۷۲۱میلیارد تومان برآورد میشود.
غچین، غسالم و غپینو؛ غوغای بازدهی یکماهه!
طی یک ماه اخیر سهام شرکت کشت و صنعت چین چین با نماد غچین ۴/۳۷درصد، سالمین با نماد غسالم ۲۶درصد و صنعتی پارس مینو با نماد غپینو ۳/۲۲درصد بازده قیمت را به ثبت رساندند که بیشترین میزان بازدهی در میان سهام شرکتهای غذایی به حساب میآید.
در یکسال اخیر غچین ۱/۵درصد افت، غسالم ۵/۲۶+درصد و غپینو ۷/۷۰+درصد رشد قیمت داشته است. در سال مالی۱۴۰۳، شرکت کشت و صنعت چین چین ۱۰۰میلیارد تومان، سالمین ۴۳۸میلیارد تومان و صنعتی پارس مینو ۱۱۱۷میلیارد تومان سود خالص ساختند که به ترتیب ۷/۱۶درصد افت، ۴/۸۶+درصد و ۷/۶۷+درصد رشد سود را تجربه کردند.
در مقابل طی یک ماه اخیر، سهام گروه صنعتی ناب با نماد غناب ۵/۱۲درصد، نوش مازندران با نماد غنوش ۷/۷درصد و ویتانا با نماد غویتا ۵/۶درصد افت قیمت را به ثبت رساندند که زیاندهترین سهمهای گروه محصولات غذایی محسوب میشوند. قیمت سهام ۹/۱۳درصد، غنوش ۸/۴۹درصد و غویتا ۷/۲درصد بازده منفی را در یکسال اخیر نصیب سهامداران کردند.
در سال مالی۱۴۰۳ گروه صنعتی ناب ۶۵میلیارد تومان زیان خالص، نوش مازندران ۲۴میلیارد تومان و ویتانا ۲۴۳میلیارد تومان سود خالص ساختند. به غیراز گروه صنعتی ناب که اندک سود ۸/۶میلیارد تومانی در سال۱۴۰۲ به زیان ۶۵میلیارد تومانی تبدیل کرد، نوش مازندران ۵۶درصد افت و ویتانا ۸۱+درصد رشد سود را در سال مالی۱۴۰۳ تجربه کردند.
غولهای غذایی زیر ذرهبین
شرکت صنعت غذایی کورش با نماد غکورش ۱۶۳۰۰میلیارد تومان، صنعتی مینو با نماد غصینو ۱۲۰۳۲میلیارد تومان و صنعتی بهشهر با نماد غبشهر ۷۱۸۶میلیارد تومان ارزش بازار بورسی دارند و لیدر صنعت غذایی محسوب میشوند. غکورش ۹/۳۰درصد و غبشهر ۲/۴۰درصد افت و غصینو ۲/۳۵درصد رشد سود خالص را در یکسال گذشته به ثبت رساندند. تا پایان سال مالی۱۴۰۳، ارزش ویژه شرکت صنعت غذایی کورش ۱۳۸۸۰میلیارد تومان، صنعتی مینو ۸۰۶۳میلیارد تومان و صنعتی بهشهر ۴۵۷۶میلیارد تومان برآورد میشود که نسبت به سال قبل به ترتیب، ۷/۱۰۵درصد، ۶/۲۶درصد و ۲/۳درصد افزایش یافته است.
رکود فروش یکساله در صنعت غذا
فروش کل صنعت محصولات غذایی به جز قند و شکر، از ۷۵هزار و ۶۰۰میلیارد تومان در سال۱۴۰۲ به ۷۴هزار و ۲۰۰میلیارد تومان در سال۱۴۰۳ و سود خالص نیز از ۱۰هزار و ۶۲۳میلیارد تومان در سال۱۴۰۲ به ۹هزار و ۳۹۳میلیارد تومان در سال۱۴۰۳ رسیده است. فروش صنعت طی به صورت یکساله ۹/۱درصد کاهش و سه ساله ۵/۴۲۲درصد افزایش یافته است. از طرف دیگر، سود خالص صنعت یک ساله ۶/۱۱درصد کاهش و ۵/۲۶۹درصد افزایش یافته است.
حاشیه سود خالص شرکتهای غذایی به صورت میانگین از ۱/۱۴درصد در سال۱۴۰۲ به ۷/۱۲درصد در سال۱۴۰۳ کاهش پیدا کرده است که نشان میدهد عوامل مهمی بهای تمام شده، هزینههای اداری و رشد آهسته ارزش فروش منجر به کاهش حاشیه سود شدهاند.