شرکت‌های خارجی پول مسافر ایرانی را پس نمی‌دهند

گروه فرهنگ و گردشگری
کدخبر: 544502
رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی تهران از عدم استرداد وجوه مسافران ایرانی به دلیل ناکارآمدی بخشنامه‌ها و عدم پذیرش شرایط کنسلی توسط شرکت‌های خارجی خبر داد.
شرکت‌های خارجی پول مسافر ایرانی را پس نمی‌دهند

جهان صنعت– رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی و گردشگری استان تهران، بخشنامه‌های صادرشده برای استرداد هزینه سفرهای لغوشده در طول جنگ ۱۲روزه را به‌ویژه در «سفرهای خارجی» ناکارآمد دانست و گفت: کشورهای دیگر شرایط کنسلی اعمال‌شده از سوی ایران را قبول ندارند و حاضر به استرداد وجوه مسافر ایرانی نیستند. متولیان دولتی دست‌کم می‌توانند با کشورهای کثیرالسفر ایرانی‌ها مثل ترکیه، ‌امارات و تایلند رایزنی کنند.

امیرپویان رفیعی‌شاد در شرح وضعیت سفرهای لغو شده و بلاتکیلف در جنگ ۱۲روزه اظهار کرد: جنگ ۱۲روزه‌ای که بر ما تحمیل شد، با تعطیلات و آغاز سفرهای تابستانی همزمان بود. پروازها لغو شد و بسیاری از مسافران در داخل و خارج بلاتکلیف ماندند. بخشنامه‌هایی برای استرداد پول سفرهای لغوشده مردم صادر شد که تاحدی ناکارآمد بود و بازگشت این پول‌ها را در مسیر دشواری قرار داد.

رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی و گردشگری استان تهران درباره تعلل در استرداد وجوه سفرهای لغوشده به‌ویژه در سفرهای خارجی با توجه به بخشنامه‌های سازمان هواپیمایی و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی توضیح داد: دفاتر و شرکت‌های مسافرتی واسطه‌ای بین ارائه‌دهندگان خدمات سفر (هتل‌ها و شرکت‌های هواپیمایی) و مصرف‌کنندگان آن (مسافران و گردشگران) هستند اما هر اتفاقی که می‌افتد طبیعتا توپ به زمین دفاتر خدمات مسافرتی می‌افتد ‌چون نقش واسطه‌گری دارند. طبیعتا وقتی یک آژانس مسافرتی بلیت پرواز صادر می‌کند، پول آن در اختیار شرکت هواپیمایی است. ایرلاین هم در صورتی این پول را عودت می‌دهد که افزایش اعتبار به آژانس‌ داده شود. زمانی درباره افزایش اعتبار می‌توان صحبت کرد که مشتری و تقاضا برای خرید وجود داشته باشد. وقتی تقاضایی برای خرید پرواز خارجی نیست، آژانس چگونه می‌تواند آن وجوه را بازگرداند، باید مدتی منتظر بماند تا مسافری بیاید، تقاضایی شکل بگیرد و از اعتبار آن استفاده کند و تا زمانی که مسافر نباشد نمی‌تواند پول مردم را بدهد.

او اضافه کرد: این معضل را فقط در پروازهای خارجی نداریم. هتل‌های ترکیه به ما اعلام کردند مسیر زمینی که باز بود و مسافر می‌توانست زمینی سفرش را انجام دهد. البته یک‌سری از کارگزاران و هتل‌های خارجی با آژانس‌ها و مسافران ایرانی همکاری داشتند و حمایتی هم شد اما خیلی از آنها حاضر نیستند پول‌ مسافران را بازگردانند. او در پاسخ به این پرسش که در بخش سفرهای داخلی که تاسیسات و خدمات‌دهندگان داخلی مشمول شرایط اضطراری جنگ می‌شدند، چرا در استرداد وجوه مردم تعلل می‌کنند؟ گفت: «پرداخت نکردن وجوه» در این بخش اصلا مطرح نیست. همکاران ما در زمان کرونا خود را اثبات کردند و نشان دادند با تاخیر هم که شده این پول‌ها برگشته و پرداخت شده است. البته خیلی از وجوه بازگردانده شده است. پروازهای داخلی و چارترها عودت داده شده ولی مشکل این است برای یک‌سری از پرداخت‌ها دنبال تعامل هستیم، مخصوصا بخش‌های خدمات‌دهنده در خارج از کشور که در این ماجرا دخیل نبوده‌اند. در اینجا وزارت میراث فرهنگی و وزارت امور خارجه می‌توانند پیگیر ماجرا باشند البته شرایط کشور به‌گونه‌ای است که اهم و فی‌الاهم می‌شود.

رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی و گردشگری استان تهران درباره سطح و میزان همکاری و پیگیری متولیان مرتبط با این موضوع از جمله وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، وزارت امور خارجه، سفارتخانه‌ها و سازمان هواپیمایی درباره حل مشکل پیش‌آمده در استرداد وجوه سفرهای خارجی لغو شده، گفت: در کشورهای کثیرالسفر ایرانی‌ها مثل ترکیه، ‌امارات و تایلند با توجه به شرایط پیش‌آمده، باید با آنها رایزنی کنند تا وجوه استرداد شود چون برخی شرکت‌ها و بخش‌های خدمات‌دهنده در خارج از کشور شرایط کنسلی اعمال شده از سوی ایران را قبول ندارند و در بعضی مسیرها و مقاصد هم امکان‌پذیر نیست. او تاکید کرد: آژانس‌های گردشگری در موضوع خدمات سفر واسطه هستند، ‌نه خودشان تولیدکننده‌اند و نه محصول متعلق به آنهاست. در این بخش که نمی‌توانند از جیب خودشان هزینه کنند. فکر می‌کنم دستورالعمل و بخشنامه‌ها در چنین شرایطی ناکارآمد می‌شود. این بخشنامه‌ها فقط برای ایرلاین‌ها و هتل‌های داخلی می‌توانند کارآمدی داشته باشند. البته ما این موضوع را در کرونا هم تجربه کردیم اما به این شدت نبوده است.

منبع: ایسنا

وب گردی