سند دیپلماسی اقتصاد گردشگری سلامت کشور تدوین میشود
جهانصنعت– کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد که سند دیپلماسی اقتصاد گردشگری سلامت کشور بهزودی تدوین و برای اجرا به سفارتخانههای ایران در خارج از کشور، رایزنان فرهنگی و اقتصادی و همچنین اتاقهای بازرگانی مشترک ارائه خواهد شد. قرار است این سند شیوه فعالیت در بازارهای هدف گردشگری سلامت ایران را مشخص کرده و مسیر ورود هدفمند گردشگران درمانی و نیز تامین تجهیزات تخصصی موردنیاز از کشورهای هدف را تبیین کند.
این تصمیم پس از رایزنیهای صورتگرفته با وزیرامورخارجه و معاون او در نشست کمیسیون گردشگری سلامت گرفته شده است. براساس این توافق الگوی فعالیت و هدفگذاری محصولات گردشگری سلامت ایران بهصورت مدون در اختیار سفارتخانهها و اتاقهای مشترک قرار میگیرد تا روند حضور ایران در بازارهای هدف انسجام بیشتری پیدا کند. با تدوین این سند همچنین شرح وظایف سفارتخانهها، دیپلماتها و اعضای اتاقهای بازرگانی مشترک در حوزه توسعه گردشگری سلامت و جذب گردشگران درمانی بهطور شفاف و مشخص تعیین خواهد شد؛ اقدامی که به گفته کمیسیون میتواند از پراکندگی تصمیمها و نبود هماهنگی در اجرای سیاستهای مرتبط جلوگیری کند.
براساس اعلام کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران هماکنون کشورهای چین، عراق و عمان بهعنوان کشورهای پایلوت تدوین سند دیپلماسی اقتصاد گردشگری سلامت انتخاب شدند و بررسی کشورهای دیگر برای توسعه بازار گردشگری سلامت در دستور کار قرار دارد. این کمیسیون همچنین تاکید کرده که بهمنظور تحقق هدفگذاری درآمد سالیانه ۶میلیارد دلاری گردشگری سلامت ایران براساس ماده۷۲ قانون برنامه پیشرفت کشور سهم اقتصادی هر یک از استانها در ارزآوری گردشگری سلامت مشخص خواهد شد. میزان سرمایهگذاریهای مرتبط نیز با هدف تامین زیرساختهای مناسب و هماهنگ با ظرفیت ارزآوری هر استان تعیین میشود تا توسعه گردشگری سلامت برمبنای یک الگوی دقیق اقتصادی پیش برود.
رییس کمیته سلامت کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه این کمیسیون نماینده بخش خصوصی کشور در شورای راهبری گردشگری سلامت(متشکل از سازمان برنامه و بودجه، وزارت بهداشت و وزارت میراث فرهنگی) است، اعلام کرد: «کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران در تصمیمسازیها و تدوین آئیننامه گردشگری سلامت کشور با تصویب شورای راهبری نقش مستقیم دارد.» او افزود: «بر همین اساس وظیفه تهیه و رونمایی از نشان و برند ملی گردشگری سلامت کشور به اتاق بازرگانی ایران محول شده و علاقهمندان میتوانند تا پایان آذرماه طرحها و شعارهای پیشنهادی خود را به دبیرخانه جشنواره نشان و برند ملی گردشگری سلامت ارسال کنند.»
جهانگیری گفت برگزیده این جشنواره که قرار است دیماه سال جاری در اتاق بازرگانی ایران برگزار شود ۳۰۰میلیون تومان جایزه دریافت خواهد کرد و طرح و شعار منتخب بهعنوان نماد ملی گردشگری سلامت ایران در بازارهای جهانی معرفی خواهد شد. او در پایان اعلام کرد: «کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران از سرمایهگذاران دعوت میکند تا در ایجاد پلتفرم گردشگری سلامت کشور که توسط این کمیسیون در حال ساخت است، مشارکت کنند.»
