رکوردزنی سرمایهگذاری در طرح کمربند و جاده

جهان صنعت– آفریقا و آسیای مرکزی بهترتیب با جذب ۳۹میلیارد و ۲۵میلیارد دلار در نیمه اول سال میلادی جاری، به مقاصد اصلی سرمایهگذاری در طرح کمربند و جاده (BRI) تبدیل شدند.
نتایج گزارش تحقیقاتی مشترک دانشگاه گریفیث استرالیا و مرکز توسعه و تامین مالی سبز پکن نشان میدهد که طی نیمه اول سال۲۰۲۵، رکورد بالایی در فعالیتهای طرح کمربند و جاده ثبت شده است، بهطوریکه قراردادهای ساختمانی آن به ۲/۶۶میلیارد دلار و سرمایهگذاریها در مجموع تقریبا به ۱/۵۷میلیارد دلار رسیده است؛ ارقام منتشرشده، این دوره را به فعالترین دوره ششماهه از زمان آغاز این ابتکار در سال۲۰۱۳ تبدیل میکند.
این رقم حاصل تقریبا ۱۲۴میلیارد دلار قراردادهای ساختمانی و سرمایهگذاری در ۱۷۶قرارداد در نیمه اول امسال، در مقایسه با رقم ۱۲۲میلیارد دلار در سال۲۰۲۴ است.
قزاقستان با تقریبا ۲۳میلیارد دلار سرمایهگذاری در نیمه اول سال۲۰۲۵، بزرگترین دریافتکننده بوده است و پس از آن تایلند(۴/۷ میلیارد دلار) و مصر(۸/۴ میلیارد دلار) قرار داشتند.
در میان بخشها، بخشهای انرژی، فلزات و معدن و فناوری در نیمه اول سال۲۰۲۵ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد بیشتری را در سرمایهگذاریهای طرح کمربند و جاده شاهد بودند.
تمرکز مشارکت بینالمللی طرح کمربند و جاده، همچنان در حوزه انرژی (۳۵درصد) بوده و سهم بخش حملونقل به ۲/۷رصد رسید که در مقایسه با سالهای اولیه این طرح، پایینترین سطح از سهم مشارکت در طرح کمربند و جاده بوده است.
در همین حال، بخش فلزات و معدن با رقم حدود ۲۰درصد، همچنان به گسترش نقش خود به عنوان دومین بخش بزرگ ادامه داد اما سهم بخش فناوری اندکی کاهش یافت و به ۳/۱۳درصد رسید.
سرمایهگذاری در فناوری و تولید در کشورهای طرح کمربند و جاده بیش از دوبرابر شد و به ۲/۲۳ میلیارد دلار رسید و تمرکز قابل توجهی بر انرژی خورشیدی، باتریهای خودروهای برقی و هیدروژن داشت.
سرمایهگذاری در فلزات و معدن در نیمه اول سال جاری، به رکورد ۹/۲۴ میلیارد دلار رسید که نسبتبه سالهای گذشته (از سال۲۰۱۳ تاکنون) صعود کرده است.
طبق این گزارش، قزاقستان با ۱۲میلیارد دلار سرمایهگذاری در آلومینیوم و ۵/۷میلیارد دلار در مس، مهمترین مشارکت را تجربه کرد.
بعید است سرمایهگذاریهای طرح کمربند و جاده تحتتاثیر آشفتگی اقتصادی جهانی قرار گیرد و بهنظر میرسد در سال۲۰۲۵، با وجود موانع اقتصادی جهانی ناشی از محدودیتهای تجاری آمریکا، گسترش بیشتر سرمایهگذاریها و قراردادهای ساختمانی طرح کمربند و جاده امکانپذیر باشد.
نیاز مبرمی به سرمایهگذاری برای تقویت رشد سبز بهمنظور حمایت از گذار سبز، هم در چین و هم در کشورهای عضو طرح کمربند و جاده وجود دارد.
از زمانی که شیجینپینگ، رییسجمهور چین، رسما طرح کمربند و جاده را در سال۲۰۱۳ در آستانه، پایتخت قزاقستان راهاندازی کرد، مشارکت در طرح کمربند و جاده تاکنون به ۳/۱تریلیون دلار رسیده است.