در كمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران بررسی شد:

راه‌های رونق گردشگری در دوران تحریم

گروه فرهنگ و گردشگری
کدخبر: 559850
اعضای کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران در دیدار با وزیر میراث فرهنگی، راه‌های رونق صنعت گردشگری در دوران تحریم را بررسی و بر لزوم رفع موانع سرمایه‌گذاری تأکید کردند.
راه‌های رونق گردشگری در دوران تحریم

جهان‌صنعت– اعضای کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران در دیدار با وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی راه‌های رونق صنعت گردشگری ایران در دوران تحریم مجدد را بررسی و بر توسعه همکاری‌های این کمیسیون با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با هدف ساختن بازارهای جدید گردشگری و جذب گردشگران به ایران تاکید کردند.

سیدمصطفی موسوی، رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران نیز در این نشست با اشاره به درخواست‌های اتاق بازرگانی برای بهبود وضعیت گردشگری کشور از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خواست موانع موجود در مسیر سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری برطرف و مرزهای زمینی برای ورود گردشگران خارجی ساماندهی شوند.

رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران همچنین درخواست عضویت این اتاق در شوراهای راهبردی وزارت میراث فرهنگی را مطرح کرد.

موسوی با اشاره به تلاش‌های اتاق بازرگانی ایران برای تسهیل در توسعه صنعت گردشگری کشور اعلام کرد: اتاق بازرگانی ایران با توجه به شرایط موجود در کشور و تصمیماتی که در سطح عالی حاکمیتی در حال گرفته شدن است باید در حوزه‌های مربوط به امور غیرتحریمی ورود پیدا کند و گردشگری و صنایع‌دستی یکی از مهم‌ترین اولویت‌های کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران در حوزه مقابله با تحریم‌هاست.

وی با تاکید بر اینکه صنعت گردشگری پیشتر در اتاق بازرگانی ایران به عنوان یک صنعت ثانویه شناخته می‌شد، افزود: کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی در هماهنگی با هیات‌رییسه اتاق بازرگانی ایران، صنعت گردشگری و صنایع‌دستی را در اولویت فعالیت‌های خود در حوزه سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه به ویژه در شرایط فعلی با فعال شدن مکانیسم ماشه و بازگشت تحریم‌ها قرار داده است. او گفت: سال گذشته ایران بیش از ۷‌میلیون گردشگر ورودی داشته که از این تعداد بالای ۸۰‌درصد آنها از کشورهای همسایه وارد ایران شده‌اند و در این شرایط نیز چاره‌ای جز توجه به کشورهای همسایه و جنوب شرق آسیا نداریم.

 محدودیت‌های سلیقه‌ای مانعی بر سر راه توسعه گردشگری

موسوی با اشاره به برخی محدودیت‌های سلیقه‌ای در بعضی استان‌ها در حوزه گردشگری که به کاهش ورود گردشگران خارجی به کشور منجر می‌شود، اعلام کرد: گردشگران بسیار زیادی از کشورهای مالزی و اندونزی علاقه زیادی برای سفر به ایران و بازدید از آرامگاه امام محمد غزالی دارند اما متاسفانه استان‌ها امکان استفاده آنها از این مقصد گردشگری را نمی‌دهند.

رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد: آرامگاه امام محمد غزالی در کنار گنبد سلطانیه زنجان نه‌تنها امکان و ظرفیت جذب ۴‌میلیون گردشگر سالانه از کشورهای اندونزی و مالزی را دارد بلکه باید محدودیت‌های استانی برای باز کردن این آرامگاه از سوی مدیران استانی برداشته شود.

این فعال اقتصادی گفت: در حوزه گردشگری ادیان ایران می‌تواند به عنوان مقصد خوبی برای گردشگران مسیحی کشورهای همسایه و حتی کشورهای دور با برخورداری از کلیساهای ثبت جهانی‌شده تبدیل شود و همچنین به دلیل برخورداری از اماکن مذهبی مورد علاقه شیعیان آذربایجان ایران می‌تواند مقصد بسیار خوب گردشگری زیارتی آنها و دیگر کشورهای همسایه به ویژه عراق باشد.

رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد:با افزایش نوسانان نرخ ارز ایران یکی از ارزان‌ترین کشورهای جهان برای گردشگران خواهد بود و هدف‌گذاری برای جذب گردشگران خارجی از عراق باید همراه با ساماندهی وضعیت مرزهای ورودی زمینی به کشور باشد.

تهدید شرایط نه جنگ نه صلح، گریبانگیر گردشگری

سیدرضا صالحی‌امیری، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز در این نشست که به مناسبت هفته گردشگری برگزار شد، با تاکید بر اینکه اخبار منفی از ایران در رسانه‌های جهانی منجر به کاهش گردشگران ورودی به کشور شده است، از ورود اتاق بازرگانی ایران به صنعت گردشگری کشور استقبال و اعلام کرد: پس از جنگ ۱۲‌روزه که منجر به کاهش ۶۷‌درصدی گردشگران ورودی به ایران شد، شیب گردشگری ورودی کشور صعودی و با مثبت ۲‌درصد نسبت به بعد از فروردین سال‌جاری مواجه شد و پیش‌بینی می‌شود نمودار صعودی گردشگری ایران در صورت وجود شرایط نرمال افزایشی شود.

صالحی امیری وضعیت نه جنگ و نه صلح را یکی از دلایل کاهش گردشگران ورودی به کشور اعلام کرد و از اتاق بازرگانی ایران خواست در جهت رونق گردشگری کشور و افزایش گردشگران ورودی به ایران تلاش کند.

وب گردی