دیپلماسی اقتصادی، نیاز فوری صنعت غذا

گروه انرژی
کدخبر: 556535
عضو کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران، تغییر نگاه به تولید ارزش‌افزوده در صنعت غذا را ضروری دانسته و بر لزوم بهبود کیفیت، بسته‌بندی و برندسازی برای حفظ بازارهای صادراتی تأکید کرد.
دیپلماسی اقتصادی، نیاز فوری صنعت غذا

جهان صنعت– عضو کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران تغییر نگاه‌ها نسبت به تولید ارزش‌افزوده در حوزه کشاورزی و غذا را ضروری خواند. مجید حجت افزود که برای اینکه محصولات ایرانی بازار خود را در سطح منطقه و دنیا حفظ کنند باید روی کیفیت، بسته‌بندی، برندسازی متمرکز شویم.

عضو کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران تاکید کرد: تکیه صرف بر تولید خام محصولات کشاورزی دیگر پاسخگوی نیاز بازار جهانی نیست. اگر ایران نتواند در حوزه فرآوری، بسته‌بندی و برندسازی گام‌های جدی بردارد، بازارهای صادراتی پسته و سایر محصولات غذایی خود را به رقبای منطقه‌ای و جهانی واگذار می‌کند.

حجت در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات ارزی اشاره کرد و گفت: بخش بزرگی از موانع صادراتی به سیاست‌های ارزی و بانکی برمی‌گردد. صادرکننده‌ای که برای بازگرداندن پول خود با ده‌ها مانع قانونی و عملی مواجه است انگیزه‌ای برای حضور در بازارهای جدید نخواهد داشت. بارها در کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران این موضوع را مطرح کرده‌ایم که بدون تسهیل نقل‌وانتقال پول امکان توسعه صادرات وجود ندارد. این فعال اقتصادی تاکید کرد: بسیاری از صادرکنندگان ایرانی در شرایط کنونی مجبورند از مسیرهای غیررسمی اقدام کنند که هزینه و ریسک بالایی به آنها تحمیل می‌کند و در نهایت قدرت رقابتشان را کاهش می‌دهد.

حجت دیپلماسی اقتصادی را یکی از پیش‌نیازهای توسعه صادرات دانست و افزود: رقبای ایران با استفاده از توافقات تجاری و حضور فعال در بازارهای هدف توانسته‌اند برای محصولات خود امنیت ایجاد کنند، در مقابل صادرکننده ایرانی باید در هر کشور به طور جداگانه با موانع تعرفه‌ای و غیرفنی دست‌وپنجه نرم کند. این وضعیت باید با مذاکرات دولت و همکاری بخش‌خصوصی اصلاح شود.

او پیشنهاد داد: ایران با کشورهای همسایه و بازارهای نوظهور آسیایی توافقات دو یا چندجانبه در زمینه صادرات صنایع غذایی امضا کند تا هزینه‌های تجارت کاهش یابد و محصولات ایرانی با سهولت بیشتری وارد بازار شوند.

منبع: اتاق ایران آنلاین

وب گردی