دلیل توقف دو هفتهای کامیونهای ایرانی

جهان صنعت– کامیونهای ترانزیت ایرانی بیش از دو هفته است که در مرز خروجی ازبکستان متوقف شدهاند. دلیل توقف طولانیمدت رانندگان ترانزیت ایرانی، صادر نشدن دوزبلاغ(پروانه تردد) ازسوی ازبکستان عنوان شده بود. این کامیونها در مرز خروجی ازبکستان بهسمت ترکمنستان متوقف شدهاند. توقف کامیونهای ایرانی به این دلیل عنوان شده بود که اسناد بارهای آنها به مقصد ترکیه بوده است و ازبکستان دوزبلاغ (پروانه تردد) صادر نمیکرد.
در همین خصوص رییس هیاتمدیره کانون سراسری انجمنهای صنفی رانندگان کامیونهای یخچالدار در توضیح دلیل توقف چند هفتهای کامیونهای ترانزیتی ایران در مرز ازبکستان گفت: تا اواخر سال۱۴۰۳ رانندگان بینالمللی ایرانی برای ورود به کشور ازبکستان در مرز آلات مقدار(۴۰۰دلار) بابت دوزبلاغ پرداخت و بدون هیچ مشکلی وارد ازبکستان میشدند و کالاهای خود را تخلیه یا بارگیری میکردند.
عبدالله خانعلی افزود: مسوولان دو کشور ایران و ازبکستان در راستای بهبود روابط، نشستی برگزار کردند که در این نشست قرار شد ازبکستان ۴۰۰دلار را از رانندگان ایرانی دریافت نکند و دوزبلاغ بین دو کشور حذف شود ولی اگر ناوگان هر یک از این دو کشور از کشور دیگری غیراز کشور خودشان برای کشور مقابل بارگیری کرد، دوزبلاغ ثالث ارائه شود.
او تاکید کرد: یعنی اگر ایران از کشور عراق، افغانستان، پاکستان و … برای ازبکستان بارگیری کرد به ازبکستان دوزبلاغ ثالث ارائه کند و بالعکس اگر کامیون ازبکستان از کشور دیگری غیر از ازبکستان برای ایران بارگیری کردند، به ایران دوزبلاغ ثالث ارائه دهند.
خانعلی گفت: در این راستا هریک از دو کشور ازبکستان و ایران تعداد هزار برگه دوزبلاغ ثالث در اختیار طرف مقابل قرار دادهاند اما حالا مشکلی ایجاد شده که مربوط به تفسیر کشور ثالث است.
او عنوان کرد: رانندگان ایرانی کالاهای خریداریشده تجار ازبکستانی از کشورهای چین و هند و دوبی را که در بنادر ایران تخلیه میشود در قلمرو جمهوری اسلامی ایران برای ازبکستان بارگیری میکنند، ایران میگوید چون در خاک ایران بارگیری شده پس نیازی به دوزبلاغ ثالث ندارد ولی ازبکستان میگوید که چون مبدا محموله کشور ثالث است نیاز به دوزبلاغ ثالث دارد.
منبع: تیننیوز