دریغ از ۱۰میلیارد خروجی دستگاههایی با بودجه ۵۰۰ میلیاردی!

جهانصنعت – نماینده پیشین مجلس با اشاره به ناکارآمدی نظام بودجهریزی ایران گفت: «بسیاری معتقدند دستگاههایی که در جداول بودجه درج میشوند عملا از بودجه عمومی کشور سهم میگیرند اما کارآمدی و کارایی لازم را به اندازه بودجهای که دریافت میکنند، ندارند. این در حالی است که در کشور ما نهادهای ناظر بر هزینهکرد بودجه مانند دیوان محاسبات، سازمان بازرسی کل کشور و حتی خود مجلس و کمیسیون برنامهوبودجه وجود دارند که باید با دقت بیشتری وارد عمل شده و کار نظارتی خود را انجام دهند.»
سیدحسین نقویحسینی، گفت: «این موضوع همیشه یکی از بحثهای جدی و مهم در مجلس بوده است. در هر دوره، هنگام ارائه جداول بودجه چه در کمیسیون برنامهوبودجه، چه در کمیسیون تلفیق و چه در صحن علنی مجلس مخالفان و موافقان زیادی صحبت کردهاند. حتی برخی پیشنهاد حذف این جداول از بودجه کشور را مطرح کردهاند اما هیچگاه به نتیجه نرسیده است.»
نقویحسینی با اشاره به برخی فشارها و لابیگریها در روند تصویب بودجه اظهار داشت: «در جریان بررسی جداول بودجه، لابیستها با نمایندگان گفتوگو میکنند و میکوشند نظر آنها را جلب کنند. گاهی حتی نمایندگان در رودربایستی قرار میگیرند اما اگر نهادهای نظارتی با دقت ورود کنند و میزان اختصاص بودجه را با میزان عملکرد دستگاهها بسنجند و گزارشهای متقن و دقیق خود را هم به مجلس و هم به مردم ارائه دهند، مشخص خواهد شد که کدام دستگاهها بودجه کلان دریافت کردهاند اما عملکردی متناسب نداشتهاند. در این صورت مجلس میتواند تصمیم به حذف یا تعدیل آنها بگیرد.»
او ادامه داد: «خود دولت هم نقش مهمی دارد چون لایحه بودجه ابتدا توسط سازمان برنامهوبودجه تدوین و سپس توسط دولت به مجلس ارسال میشود. دولت میتواند در همان مرحله اولیه نسبت به حذف یا کاهش اعتبارات غیرمتناسب اقدام کند. در واقع بودجه باید عملکردی باشد. سازمان مدیریت و برنامهریزی همواره تاکید میکند بودجه براساس عملکرد دستگاهها بسته میشود اما واقعیت این است که در برخی موارد اعتبارات اختصاصیافته هیچ تناسبی با عملکرد دستگاه ندارد. دستگاههایی وجود دارند که سالانه ۲۰۰ تا ۵۰۰میلیارد تومان دریافت میکنند در حالی که کل عملکرد آنها شاید معادل ۱۰میلیارد هم نباشد.»
این نماینده پیشین مجلس با تاکید بر نقش دولت پزشکیان تصریح کرد: «این موضوع صرفا مربوط به دولت فعلی نیست. من در سه دوره مجلس حضور داشتم و ۱۲ بودجه تصویب شده را بررسی کردم؛ در همه این سالها همین بحثها مطرح بوده است. بارها این پرسش مطرح شده که مثلا بنیادها یا نهادهایی که مبالغ سنگینی دریافت میکنند، واقعا چه کارهایی انجام دادهاند و آیا گزارش عملکرد آنها با میزان اعتبارات، همخوانی دارد یا خیر. بنابراین این مساله همیشگی است و دولتهای مختلف با آن مواجه بودهاند.»
او خاطرنشان کرد: «برای اصلاح این روند هم دولت باید مصمم باشد و هم نهادهای نظارتی باید کمک کنند. دیوان محاسبات مرجع اصلی رسیدگی به این موضوع است. اگر گزارش دقیقی از تفرقه و انحراف بودجه ارائه دهد، دولت هم با استناد به آن میتواند اقدام کند. البته این سؤال مطرح است که کدام دولت در این زمینه بدترین عملکرد را داشته است اما چون ارزیابی دقیقی از تطبیق جداول بودجه در دولتهای مختلف ندارم، بیانصافی است نظری بدهم. لازم است این جداول در دولتهای مختلف بهصورت مستند بررسی شوند.»
نقویحسینی با اشاره به تجربه سالهای مختلف در دولتها گفت: «در دولتهای پیشین نیز موضوع جداول بودجه محل بحث جدی بوده است. به یاد دارم در زمان دولت آقای روحانی حتی خود ایشان علنا مطرح میکرد که برخی دستگاهها بودجه میگیرند اما معلوم نیست با آن چه میکنند.»
او گفت: «این در حالی است که لایحه بودجه توسط خود دولت تنظیم و به مجلس ارائه میشود. بودجه که طرح نمایندگان نیست بلکه محصول کار دولت و سازمان برنامهوبودجه است.
بنابراین جای تعجب دارد وقتی دولت لایحهای را خود تهیه و به مجلس میآورد بعدا نسبت به بخشهایی از آن اعتراض کند.» این نماینده پیشین مجلس تاکید کرد: «البته ارزیابی دقیقی از میزان انحراف یا اشکالات بودجه در دولتهای مختلف ندارم و اگر چنین اطلاعاتی داشتم حتما ارائه میکردم اما بهطور کلی، انتقاد به نحوه تخصیص و کارآمدی اعتبارات در دستگاههای مختلف موضوعی بوده که در همه دولتها تکرار شده است.»
منبع: خبرآنلاین