گزارشی از آخرین اتفاقات جشنواره جهانی فیلم فجر:

خلأ ارتباط با مردم

گروه فرهنگ و هنر
کدخبر: 583217
چهل‌وسومین جشنواره جهانی فیلم فجر به نیمه رسیده و با وجود فعالیت‌های هنری و نشست‌های خبری، نیاز به اطلاع‌رسانی بیشتر در بین مردم شیراز احساس می‌شود.
خلأ ارتباط با مردم

جهان صنعت– حالا دیگر چهل‌وسومین جشنواره جهانی فیلم فجر به نیمه رسیده و می‌توان ارزیابی نسبی از روند برگزاری جشنواره داشت. روز شنبه ۸آذر در چهارمین روز از برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر طبق روال هر روز نشست‌های خبری برای فیلم‌های بخش مسابقه برگزار شد و حال و هوای خانه جشنواره بیشتر از روزهای قبل شبیه به فضای جشنواره شده بود. در محوطه باز هنر شهر آفتاب با وجود هوای سرد و البته امکانات گرمایشی که بالای هر میز تعبیه شده موقعیتی برای گپ‌وگفت و معاشرت هنرمندان، فیلمسازان، منتقدان و اهالی رسانه فراهم شده و دور هر میز می‌توان افرادی را دید که درحال صحبت کردن از سینما هستند که دیدن چنین صحنه‌هایی خالی از لطف نیست. در فضای داخلی خانه جشنواره هم که غرفه‌های مختلف داخلی و خارجی برای بازار فیلم برپا شده بازار گفت‌وگو و مصاحبه داغ است. با دیدن حجم جمعیت می‌توان به گرم شدن تنور جشنواره دل خوش کرد اما نکته‌ای که شاید مدیران و مسوولان شیرازی باید بیشتر مورد توجه قرار دهند لزوم اطلاع‌رسانی بیشتر در زمینه برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر در شهرشان است.

طبق اطلاعات، بسیاری از مردم هیچ اطلاعی در زمینه برگزاری چنین رویدادی در شهرشان ندارند در حالی که اهالی شیراز معمولا افرادی علاقه‌مند به مقوله فرهنگ و هنر هستند و در فضای مجازی هم پیج‌ها و کانال‌های مختلفی برای معرفی و تبلیغ چنین رویدادهایی در شیراز وجود داشته که دنبال‌کنندگان بسیاری هم دارد اما در همین صفحات مجازی هم کمتر نشانی از اطلاع‌رسانی و تبلیغ برای حضور مردم در این رویداد به چشم می‌خورد. اگر سری به اطراف شهر بزنید به جز چند بیلبورد شهری در نقاط مختلف دیگر خبری از تبلیغات و اطلاع‌رسانی درباره برگزاری جشنواره‌ای به این مهمی به چشمتان نمی‌خورد و درواقع بیشتر افرادی که در فضای خانه جشنواره حضور دارند خود اهالی رسانه، هنرمندان، مهمانان و داوران و البته هنرجویان بخش دارالفنون هستند و در سالن‌های نمایش فیلم کمتر نشانی از مردم عادی شیرازی که علاقه‌مند به دیدن فیلم‌های جشنواره باشند می‌بینید و البته اکثر سالن‌های نمایش فیلم هم خالی از جمعیت است.

فیلم سینمایی «زمانی در ابدیت» به کارگردانی مهدی نوروزیان یک نمایش دیگر هم در خانه جشنواره داشت؛ فیلمی که روز قبلش با حضور عوامل فیلم به نمایش درآمد و حتی به سانس فوق‌العاده هم رسید اما در نمایش تعداد تماشاگران به اندازه انگشتان دو دست هم نبود که جای تعجب دارد. در چهارمین‌روز از برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر حسینعلی امیری، استاندار فارس از محل برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر واقع در هنر شهر آفتاب بازدید کرد و با رسانه‌های مختلف به گفت‌وگو پرداخت. امیری البته از راه‌اندازی دبیرخانه دائمی جشنواره جهانی فیلم فجر در شیراز خبر داد و عنوان کرد که شیراز دارای زیرساخت لازم برای میزبانی دائمی از جشنواره جهانی فیلم فجر است که اگر عملی شود اتفاق بسیار خوبی خواهد بود و فرصت برنامه‌ریزی و هماهنگی‌های لازم برای برگزاری سال آینده جشنواره را از پایان اختتامیه همین دوره فراهم می‌کند تا دیگر شاهد بی‌نظمی‌ها و مشکلاتی که در اطلاع‌رسانی و دعوت از مهمان و فیلمسازان این دوره بود نباشیم؛ فرصتی که باید دید تا چه اندازه مورد توجه برگزارکنندگان جشنواره و مسوولان شیراز قرار می‌گیرد.

ازسوی دیگر باوجود گذشت چهارروز از برگزاری جشنواره خبر رسید که بخشی به نام «فجر پلاس» که قبل در جدول وجود داشت اما توضیحی برای آن داده نشده بود به نمایش فیلم‌های کوتاه فیلمسازان اهل استان فارس اختصاص پیدا کرده است. «فجر پلاس» بخشی غیررقابتی است که با هدف نمایش و پاسداشت دستاوردهای بین‌المللی فیلمسازان استان فارس برگزار شده و پذیرای آثاری است که در جشنواره‌های معتبر جهانی پذیرفته شدند. ایرج طهماسب مدیر بخش دارالفنون جشنواره نیز تصمیم گرفت بدون اعلام و برنامه‌ریزی قبلی یک مستر کلاس در بخش دارالفنون جشنواره برگزار کند. او در این مسترکلاس با تاکید بر وجود دو گونه در سینما گفت: به طور کلی دو گونه سینما داریم؛ سینمایی که به واقعیت و حقیقت جامعه و خانواده نگاه می‌کند که یکی از انواعش «مستند داستانی» است یعنی شبیه واقعیت. گونه دیگر سینمایی است که برمبنای غیرواقعیت ساخته می‌شود یعنی داستانی خیالی یا سرگرمی؛ مثلا کارگردانی مثل اصغر فرهادی به بیان واقعیت نزدیک می‌شود اما در سینمای داستانی با خیال‌پردازی سروکار داریم تا مخاطب وقتی از سینما بیرون می‌آید حالش بهتر شده باشد. برای همین چیزی می‌سازیم مثل «اسپایدرمن» که در جهان واقعی نمی‌توان آنطور رفتار کرد. بنابراین انتخاب مدل سینما بستگی به خود شما دارد. طهماسب یادآور شد: در مستند برای ما جالب است که دوربین چطور واقعیت را دنبال می‌کند و بی‌قرار کشف کردن است اما در سینمای داستانی با یک خیال‌پردازی، یک دوربین ساده و تمیز و چیزهایی که ما را به هیجان می‌آورد مواجهیم. جوان‌ها معمولا وقتی می‌خواهند فیلم بسازند به‌سمت مستند و واقعیت می‌روند اما کسانی که سرمایه بزرگ دارند این امکان را دارند که در آرامش کار کنند و تصاویر باشکوه‌تری بسازند.

مهدی هاشمی نیز کارگاه «بازیگری و انتقال تجربه» برگزار کرد که با استقبال علاقه‌مندان همراه بود. ‌هاشمی در بخشی از این کارگاه اظهار کرد: بازیگری یعنی شوق. بازیگر باید وجودش لبریز از شوق باشد. بعضی کلاس‌ها کاسبی هستند. اکثر کلاس‌ها نه آن دانش را دارند نه وقت می‌گذارند. شوق بسیاری از هنرجویان با این کلاس‌ها هدر می‌رود. او درباره فیلم‌های کودکان عنوان کرد: من دوست دارم باز هم فیلم کودک بازی کنم. فیلم کودک مهم‌ترین حرکت فیلمسازی است. ایران زمانی جشنواره کودکان را در اصفهان به خوبی برگزار می‌کرد به‌طوری که بزرگ‌ترین جشنواره کودک در جهان بود ولی پایدار نماند.‌ هاشمی توضیح داد: بازیگری کودک و بزرگسال می‌تواند تفاوتی نداشته باشد این موضوع بستگی به فیلمنامه و نظر کارگردان دارد. مثلا فیلم «ای‌تی» فقط برای کودکان نیست اما می‌تواند یکی از بهترین فیلم‌های کودکان برای تاریخ سینما باشد. این بازیگر درباره بازیگران مولف بیان کرد: مولف بیشتر درباره کارگردانان به‌کار می‌رود که یک سلیقه و طرز تفکر را دنبال می‌کنند ولی بازیگری چون وابسته به فضای کارگردانان مختلف است باید در خدمت آنها باشد اما بازیگرانی داریم که چنان شخصیت خاصی دارند که در راستای همان کار می‌کنند مثل آلن دلون در حالی که او نقش‌های متفاوتی بازی نکرده است. شخصیت آن بازیگر باعث می‌شود نقش‌هایی بازی کند که دیگران بگویند بازیگر مولفی است. چهل‌وسومین جشنواره جهانی فیلم فجر تا ۱۲آذر در شیراز درحال برگزاری است.

وب گردی