ثبات تولید در جنگ

جهانصنعت– وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران (صمت) در طول جنگ ۱۲روزه با رژیم صهیونیستی(۲۳خرداد تا ۳تیر۱۴۰۴) نقش محوری در مدیریت بحران اقتصادی، حمایت از تولیدکنندگان و تنظیم بازار ایفا کرد. این وزارتخانه با تمرکز بر تابآوری اقتصادی، توانست در شرایط جنگ، ثبات نسبی در بازار و تولید را حفظ کند. اقدامات این وزارتخانه ترکیبی از حمایتهای مالی، نظارتی و لجستیکی بود که با همکاری سایر نهادها اجرا شد.
مهمترین اقدام این وزارتخانه را میتوان در تداوم تولید برشمرد. البته لازم به ذکر است که این وزارتخانه با وجود جنگ و شوک ناگهانی که به یکباره به کشور تحمیل شد، با اقداماتی قادر شد از این بحران بهدرستی عبور کند. با وجود تخریب برخی واحدهای صنعتی در حملات، وزارت صمت با ارائه تسهیلات بانکی، تخفیفات مالیاتی و بیمهای به صنایع آسیبدیده کمک کرد تا تولید متوقف نشود. این روزها نیز سیدمحمد اتابک وزیر صمت، از تدوین بسته حمایتی ویژه برای صنایع خبر میدهد که شامل تامین سرمایه در گردش و امهال بدهیهاست.
تنظیم بازار و مقابله با احتکار یکی از اقدامات دیگر این وزارتخانه در طول این جنگ ۱۲روزه بود که در این راستا سازمان حمایت مصرفکنندگان که وابسته به وزارت صمت است با انجام بازرسیهای دقیق از مراکز توزیع از گرانفروشی و احتکار پیشگیری به عمل آورد. همچنین نظارت ویژه بر کالاهای اساسی همانند نان، برنج، گوشت و دارو انجام شد تا از کمبود یا افزایش قیمت این کالاهای اساسی پیشگیری به عمل آورد. همچنین در این راستا همکاری با اتاق اصناف و تشکلهای تولیدی برای تثبیت قیمتها و توزیع عادلانه کالاها را انجام داد. این موضوع نیز قابل یادآوری است که وزارت صمت با همکاری گمرک و بنادر، ترخیص سریع مواد اولیه و کالاهای اساسی را تسهیل کرد تا اختلالی در زنجیره تامین ایجاد نشود و تسریع در تخلیه انبارهای گمرکی بهویژه برای کالاهای مورد نیاز صنایع غذایی و دارویی انجام شد.
تهدید تا ثبات؛ روایت وزارت صمت از بیاثر شدن عملیات روانی دشمن
درحالیکه رژیم صهیونیستی با هدف ایجاد آشوب اقتصادی، جنگ روانی گستردهای را علیه مردم ایران به راه انداخت، به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، این وزارتخانه با همراهی سازمان حمایت و اصناف توانست در یک برنامهریزی میدانی و فشرده، ثبات بازار را حفظ و نقشه دشمن را خنثی کند؛ مسوولان این همکاری و انسجام را الگویی برای مواجهه با شرایط اضطراری میدانند.محمدرضا عارف، معاون اول رییسجمهور، از سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان بازدید و عملکرد این سازمان در روزهای پرتنش ناشی از تجاوز رژیم صهیونیستی را مورد تقدیر قرار داد و آن را الگویی موفق از مدیریت هوشمندانه و مبتنیبر آمادگی دانست.
خنثیسازی جنگ روانی دشمن با هوشمندی نهادهای نظارتی
در جریان این بازدید سیدمحمد اتابک ضمن قدردانی از اقدامات فداکارانه ارکان وزارت صمت، بهویژه سازمان حمایت، اظهار کرد: این اقدامات برخاسته از رسالت دولت چهاردهم و تلاش بیوقفه رییسجمهور در ادای دین به نظام، مردم و رهبری بوده است.
اتابک بر تلاش دشمن برای ایجاد نارضایتی عمومی از طریق تهییج افکار عمومی و تحریک مردم به خریدهای هیجانی اشاره و تصریح کرد: با رصد هوشمندانه و ورود بهموقع وزارت صمت و همکاران سازمان حمایت، این توطئه ناکام ماند. نقش سازمان حمایت در شناسایی و خنثیسازی نقشههای دشمن در جنگ روانی بسیار موثر و قابل تقدیر است.
سازمان حمایت طی این ۱۲روزه چه کرد؟
در ادامه این نشست، حسین فرهیدزاده، رییس سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان گزارشی از اقدامات انجامشده در طول بحران ۱۲وزه ارائه کرد و گفت: مواردی نظیر اعمال نظارتهای میدانی گسترده، مقابله با گرانفروشی و احتکار، جلوگیری از تعطیلی رستههای صنفی، بررسی ذخایر کالاهای اساسی و نهادههای دامی، تامین مواد اولیه کارخانهها، بررسی وضعیت جوجهریزی و تامین گوشت مرغ، ارزیابی نانواییها و کارخانجات آرد، تشدید بازرسیها از اقلام اساسی، ثبت آمار بازرسیهای ۱۲روزه در زمان تجاوز و… از جمله اقدامات ما طی این مدت بوده است.
قدردانی از ایستادگی مردم و همدلی دولت
محمدرضا عارف نیز در این نشست، بر نقش سازمان حمایت در ثبات اقتصادی کشور تاکید کرد و گفت: نظرات این سازمان در جلسات ستاد تنظیم بازار از اهمیت بالایی برخوردار است چراکه این نهاد همزمان از حقوق مصرفکنندگان و تولیدکنندگان حمایت میکند. سازمان حمایت در بحران اخیر با همکاری سایر نهادهای نظارتی، بهگونهای عمل کرد که نهتنها قیمت کالاها ثابت ماند بلکه کمبودها نیز بهسرعت جبران شد و فضای بازار آرام باقی ماند.
عارف ضمن اشاره به نقش مردم در مقاطع حساس همچون انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و دوران کرونا خاطرنشان کرد: در تجاوز ناخواسته رژیم صهیونیستی مردم خوش درخشیدند و بار دیگر برخلاف تصور واهی دشمنان که به خود اجازه دادند غلط حمله به ایران را انجام دهد، تصور فاصله حکومت با مردم بود اما بدون اینکه درخواستی از مردم شود حضور یکپارچه مردم را مشاهده کردیم که با کنار گذاشتن دلخوریها و فاصلهها به پیروزی رسیدیم.
معاون اول رییسجمهور ادامه داد: سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان که منافع هردو طرف مصرفکننده و تولیدکننده را بهخوبی درک میکند، بههمراه هماهنگی و همدلی نهادهای نظارتی به میدان آمد، قیمت کالاها تغییری نکرد و کمبودها سریع جبران شد و با سازوکار آمادگی پایدار بدون اضطراب حرکت کردیم.