تصویب سند راهبردی توسعه روابط فرهنگی و بینالمللی

جهان صنعت، عبدالرضا راشد امروز، دوشنبه ۱۹ خرداد در نشست خبری دوازدهمین اجلاس رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران گفت: سند راهبردی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در شورای عالی این سازمان به تصویب رسیده و به رایزنان فرهنگی ابلاغ شده است.
وی از سند راهبردی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان نقشه راه یاد کرد و افزود: این سند به تازگی به تصویب رسیده و برنامه های پنج ساله سازمان پیش بینی شده است. این سند بعد از ۳۰ سال تدوین شده و آسیب شناسی های متعدد سازمان در آن دیده شده است.
راشد افزود: مطابق این برنامه پنج ساله، افق ماموریتی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی شامل گسترش و تعمیق اقتدار معنوی و فرهنگی ایران در عرصه بینالمللی خواهد بود و برای تحقق این افق نیز سه رُکن «تثبیت داراییها و قلمروهای فرهنگی، دینی و انقلابی»، «تعمیق گفتمان ایرانی، اسلامی و انقلابی» و «افزایش سهم در نظامات و تصمیمات مهم فرهنگی و اجتماعی منطقه و جهان» پیش بینی شدهاست.
دبیر ستاد برگزاری دوازدهمین اجلاس رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به خبرنگار ایرنا درباره این سند گفت: ما یک برش یک ساله ای از سند راهبردی برای رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ۶۵ رایزنی در ۶۰ کشور داریم و در مجموع می توانیم برای پنج سال آینده برنامه هایی را تدوین کنیم.
دیپلماسی قرآنی با برگزاری محفل در خارج از کشور
راشد در پاسخ به سوال دیگر ایرنا درباره جایگاه دیپلماسی قرآنی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: ما یک مرکز بین المللی قرآن و تبلیغ در سازمان داریم که وظیفه آن تبلیغ و ترویج قرآن در خارج از کشور است. به عبارت دیگر همانگونه که یک قرارگاه تبلیغی در داخل کشور ایجاد شده، یک قرارگاه نیز مربوط به مجموعه های فرهنگی همچون جامعه المصطفی، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، مجمع جهانی اهل بیت و حتی وزارت خارجه وجود دارد که این نهادها زیر نظر قرارگاه فرهنگی تبلیغی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان قرارگاه مشترک فرهنگی تبیینی قرآن فعالیت می کنند.
وی از برنامه محفل به عنوان نمونه ای از دیپلماسی قرآنی یاد کرد که از سوی سازمان فرهنگ در کشورهایی مثل تانزانیا، اندونزی و پاکستان برگزار شده است. البته این برنامه، تهیه کننده دارد ولی برنامه ریزی، هماهنگی و مدیریت این کار در این کشورها از طریق رایزنان فرهنگی صورت گرفته است.
این مقام مسئول همچنین از انتصاب حامد شاکرنژاد قاری و داور برنامه محفل به عنوان سفیر قرآنی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نام برد که مشاور قرآنی رئیس این سازمان نیز محسوب می شود.
سواد رسانه ای، یکی از معیارهای انتخاب رایزنان فرهنگی است
راشد همچنین درباره نحوه انعکاس خبری فعالیت های صورت گرفته توسط رایزنان فرهنگی در کشورهای مختلف گفت: بخشی از این مساله به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برمی گردد و بخشی به رسانه ها. البته ما تلاش می کنیم تا رایزنان فرهنگی از سواد رسانه ای بالایی برخوردار باشند. مثلا رایزن فرهنگی ما در بلغارستان یکی از نیروهای با تجربه صدا و سیماست و یکی از معیارهای انتخاب رایزنان فرهنگی، میزان سواد رسانه ای است.
وی از هفته فرهنگی روسیه در ایران به عنوان یکی از فرصت هایی یاد کرد که رسانه ها می توانند نقش موثری در ترویج این رویداد داشته باشند و به ضرورت مطالبه دوطرفه و تعامل رسانه ها و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اشاره کرد.
اجلاس رایزنان فرهنگی با حضور رئیسجمهور آغاز میشود
راشد گفت: دوازدهمین اجلاس نمایندگان فرهنگی جمهوری اسلامی همزمان با سیامین سالگرد تاسیس سازمان فرهنگ و اسلامی با شعار دیپلماسی فرهنگی، تعامل با جهان و تصویر ایران از ۲۴ خرداد با حضور مسعود پزشکیان رئیس جمهور آغاز می شود و مراسم اختتامیه در ۳۱ خرداد با سخنرانی محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی پایان می یابد.
وی افزود: اجلاس رایزنان فرهنگی این فرصت را فراهم میسازد تا ضمن تبادل نظر درخصوص آخرین تحولات منطقه و جهان، سند مذکور به خوبی تبیین شود و راهکارهای اجرای آن در هر منطقه و کشوری با مشارکت نمایندگان فرهنگی و متناسب با این تحولات تدوین شود. متاسفانه تصویر ایران در خارج از کشور، نادرست نشان داده شده است و تلاش خواهیم کرد تصویر واقعی ایران امروز را با کمک نمایندگان فرهنگی مان، به دنیا نشان دهیم.
توجه به کنشگران غیرحاکمیتی
معاون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ادامه داد: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، نمایندگان فرهنگی ما در این اجلاس با کنشگران حاکمیتی و غیرحاکمیتی به طور همزمان دیدار و تبادل نظر خواهند کرد تا از این طریق به تبیین جامع و دقیق تری از شرایط و داشته های فرهنگی دست یابیم.
وی افزود: در این راستا همزمان با مسئولان سازمان سینمایی کشور، نشستی هم با مسئولان خانه سینما و سایر نهادهای غیرحاکمیتی در این حوزه خواهیم داشت و نقطه عطف برگزاری این اجلاس، توجه به کنشگران غیرحاکمیتی است تا آنها نیز در عرصه فرهنگی بینالملل فعال شوند.
تشکیل میزهای سیاست پژوهی
راشد اضافه کرد: رویکردهای این رویداد با توجه به تجربه های گذشته بر هدفمندی و نتیجهگرا بودن، متمرکز بر مسائل حرفهای، امکانسنجی بر شیوههای تعامل در عرصه جهانی و تبیین محور بودن در خصوص سیاستها و اسناد راهبردی جدید در حوزه دیپلماسی عمومی بنا نهاده شده است.
وی ادامه داد: ما برنامههای اجلاس را به سه مرحله پیش اجلاس، حین اجلاس و پس از اجلاس تقسیم بندی کردیم و رویکردها را برای هر سه بخش متناسب با اهداف و اقتضائات مدنظر داریم. همچنین به دنبال این هستیم تا میزهای سیاست پژوهی نیز تشکیل دهیم.
بررسی تحولات منطقه در اجلاس رایزنان فرهنگی
راشد گفت: تبادل نظر نمایندگان فرهنگی و مدعوین بلندپایه، درباره تحولات منطقه و جهان به ویژه فلسطین به عنوان یکی دیگر از محورهای مهم در برگزاری این اجلاس تعیین شده و قرار است رایزنان فرهنگی کشورمان با ماموریت محوله در دوره جدید فعالیت سازمان، آشنایی بیشتری داشته باشند.
وی افزود: امروز رسانههای معاند تصویر غیرواقعی به جهان و حتی داخل ایران مخابره میکنند و در واقع، یک جنگ شناختی و رسانهای راه انداختهاند. همچنین، گفتمان یأس و ناامیدی در بین علاقهمندان و طرفداران انقلاب اسلامی در کشورهای دیگر ایجاد میکنند. این در حالی است که دایره وفاداران به انقلاب اسلامی، دایره وسیعی است. در هر کشوری که مراجعه کنیم، شاهد حضور، علاقهمندان به انقلاب اسلامی ایران هستیم. بنابراین وظیفه داریم که این تصویر غلط و منفی را از چهره ایران بزداییم.
معاون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: رایزنان فرهنگی ما توانایی حرکت در مسیر درست برای ارائه تصویر واقعی ایران امروز را دارند و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با درک شرایط امروز جهان، به سهم خود، تلاش می کند، تصویر واقعی کشورمان را به دنیا ارائه کند.
تصویر ایران را چگونه ارائه دهیم؟
معاون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: برای ارائه تصویر درست ایران، چند عرصه تصویرسازی شامل هنر، رسانه های خبری و مجازی، گردشگری، ورزش، علم و فناوری، صنایع خلاق و صادرات محصولات فرهنگی مورد بررسی قرار گرفته است و عرصه هایی هستند که در این اجلاس با حضور نمایندگان مجموعه های حاکمیتی و غیرحاکمیتی، برای ارائه تصویری واقعی کشورمان به جهان، بررسی و ارزیابی خواهد شد.
عملکرد رایزنان فرهنگی چگونه ارزیابی می شود؟
راشد درباره عملکرد رایزنان فرهنگی گفت: ما در طول سال، عملکرد نمایندگان فرهنگی مان را به صورت مداوم، ارزیابی دقیقی می کنیم. از سوی دیگر، برش یک ساله ای از سند راهبردی سازمان، برای رایزنان تهیه شده است که به آن ها ابلاغ می شود.
وی درباره توجه به گفتوگوهای بین الادیانی گفت: ما در هر کشوری که رایزن فرهنگی یا وابسته فرهنگی حضور دارد، ارتباطات خوبی با موسسات دینی بومی برقرار کردهایم و با آنان در تعامل هستیم. در واقع، یکی از اهداف بلند سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، احیای مکتب اهل بیت (ع) و اسلام ناب محمدی(ص) است.
استخدام ۲۰۰ نیروی جوان در سازمان فرهنگ
راشد به جوان سازی نیروهای متخصص سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اشاره کرد و گفت: به زودی حدود ۲۰۰ نیروی جوان که از طریق آزمون استخدامی کشوری شناسایی شدهاند، در دو مرحله و تا پایان سال جاری وارد سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی میشوند.
ترویج زبان فارسی در کنار ترویج گفتمان انقلاب
معاون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: یکی از مهم ترین وظایف رایزنان فرهنگی، ترویج زبان فارسی در کشور محل ماموریتشان است. در واقع ترویج زبان فارسی در کنار ترویج گفتمان انقلاب اسلام و امام خمینی(ره)، مطالبه مقام معظم رهبری از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بوده که با تمام توان، تلاش کردهایم که در این زمینه، فعالیت و حرکت کندیم.
راشد گفت: در سال جاری برای نخستین بار، دانشجویانی را در مقطع کارشناسی ارشد در رشته دیپلماسی فرهنگی با مشارکت دانشگاه باقرالعلوم(ع) جذب خواهیم کرد. ما بسترساز تعاملات دانشگاههای جمهوری اسلامی با محل مأموریت رایزنان فرهنگیمان هستیم اما یکی از تأکیدات ما این است که برای کسب قدرت نرم، رایزنان فرهنگی ایران به جذب دانشجو برای تحصیل در دانشگاههای داخل کشور بپردازند.
مروری بر تاریخچه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
راشد به بهانه سی امین سالگرد تشکیل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: این سازمان در سال ۱۳۷۴، با تجمیع نهادهای فرهنگی فعال در خارج از کشور و به دستور مقام معظم رهبری تاسیس شد و به عنوان قرارگاه مشترکی برای فعالیت فرهنگی بینالمللی شکل گرفت.
منبع: ایرنا