تحریمها سلامت جهانی را تهدید میکنند؛ سالانه صدها هزار قربانی خاموش

جهان صنعت، محمدرضا ظفرقندی روز چهارشنبه در آیین اختتامیه هفدهمین المپیاد دانشجویان علوم پزشکی کشور که در مرکز همایش های بین المللی رازی برگزار شد، با اشاره به درج مقالهای در سایت لنست، یکی از معتبرترین مجله های پزشکی، افزود: عدهای میگویند که تحریم میکنیم که مردمان را کشتار نکنیم اما لنست در مقالهای تاثیر تحریم را از سال ۱۹۷۱ تا ۲۰۲۱ در ۱۵۰ کشور تحریم شده بررسی و اعلام کردند که هر سال ۵۶۴ هزار مرگ به دلیل تحریم در این کشورها اتفاق میافتد.
ظفرقندی با اشاره به لزوم بازتعریف نگاه به علم در کشور و جامعه دانشگاهی و نخبگان، اظهار کرد: زمانی هر کسی معدل بالاتری داشت، کلمه نخبگی به او تعلق میگرفت و در ادامه، مسیر خود را طی میکرد اما امروز تعریف نخبه، انتظاری است که از او وجود دارد.
وی گفت: نخبه فرد جوان، دانشجو، با انگیزه و امید است و انتظار این است که امید فردای کشور و مردم باشد، تعلق ملی داشته و دغدغه او مردم و رفع نیازهای کشور باشد.
ظفرقندی با بیان اینکه مسأله سلامت باروری و صیانت جمعیت یکی از دهها چالش مهم کشور است، گفت: بسیاری از کشورهای توسعه یافته مانند ژاپن، کره، فرانسه و روسیه امروز این چالش را دارند و مسأله آنها صیانت از جمعیت است؛ چرا که جمعیت نشانه توسعه و آینده یک کشور است.
وزیر بهداشت تصریح کرد: اگر جمعیت فعال، بانشاط و رو به جلو باشد، کشور رشد میکند اما اگر کمیت و کیفیت جمعیت کاهش یابد آن کشور آیندهای ندارد.
به گفته ظفرقندی، اگر قبول کنیم که دانشگاه باید مسأله محور و حل کننده مسائل باشد، انتظار از نخبگان دانشگاهی هم حل مسأله است.
وی با بیان اینکه امروز در دنیا کسی نخبه است که در مشکلات سختی بکشد، از دانشجویان خواست تا خاطرت افراد تاثیرگذار در دنیا را بخوانند.
ظفرقندی با اشاره به اینکه مشکلات در کشور زیاد است، گفت: مسائل زیاد هستند و دانشگاهها باید به حل آنها ورود کنند، برای مثال سالانه پنجاه هزار نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست میدهند که باید نخبگان و دانشگاهها به این موضوع ورود کنند.
وزیر بهداشت افزود: سالانه ۷۰۰ هزار کودک بر اثر آلودگی هوا در دنیا جان خود را از دست میدهند و فقط کسی که نخبه است و دغدغه دارد میتواند مشکلات را حل کند.
وی ادامهداد: وظیفه داریم مشکلات را شناسایی و مسیر را هموار و تسهیل کنیم؛ مسائل کشور متعدد است و نخبگان آینده ایران هستند.
معاون آموزشی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیز در این آیین با اشاره به فشارهای ناشی از افزایش ظرفیت دانشجویان پزشکی در دانشگاهها، اظهار کرد: دانشگاهها در تلاش برای برنامه ریزی و حل این مشکل هستند همچنین با اساتید علوم پایه که وضعیت مناسبی برای آنها نمیبینیم؛ مواجه هستیم که تلاش میکنیم برنامه های نوین از جمله المپیادها برای این دورس برگزار شود.
سید جلیل حسینی با اشاره به اجرای طرح تحول در کشور گفت: یکی از این برنامهها، بین المللیسازی آموزش پزشکی است و نیاز داریم دانشجویان در سطح بینالمللی دیده شوند.
حسینی، اعتباربخشی را از دیگر زمینههای تحول دانست و گفت: اعتباربخشی پزشکی عمومی در سایت بینالملل تایید شده است و ایران امروز اجازه اعتباربخشی به دانشگاههای مجاور منطقه را کسب کرده و اعتبار بخشی میتواند نخبگان را در این امر فعال کند.
دبیر علمی جشنواره توسعه فردی نیز با بیان اینکه المپیاد امسال با محوریت سلامت باروری و صیانت از جمعیت برگزار شد، افزود: توسعه انسانی یکی از عرصههای مهم این المپیاد است.
آبتین حیدرزاده با بیان اینکه به توسعه انسانی در سایر المپیادها کمتر پرداخته شده است، گفت: امسال پنج هزار نفر در دورههای المپیاد شرکت و مدال دریافت کردند.
وی با بیان اینکه در این المپیاد ۲۰۰ محتوای آموزشی تولید و در اختیار شرکتکنندگان قرار گرفت، افزود : دانشجویان اقصی نقاط کشور در المپیاد حضور داشتند که نشانه برقراری عدالت آموزشی در این دوره المپیاد بود.
راهکارهای وزیر بهداشت برای رفع چالش های «جمعیت» و «آموزش پزشکی»
وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی همچنین در حاشیه این مراسم با طرح دیدگاه های خود در خصوص ۲ چالش کلان جمعیت و آموزش پزشکی، گفت: موضوع جوانی جمعیت یکی از بزرگترین مسائل کشور است، فرزندآوری وابسته به یک حوزه نیست و مسائل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ابعاد مختلفی دارد.
محمدرضا ظفرقندی افزود: به بخشی از این مسائل در قانون جمعیت توجه شده. وزارت بهداشت به بیشتر تکالیف خود در این حوزه جامه عمل پوشانده و در سایر تکالیف نیز در حال انجام است.
وی تصریح کرد: بحث جمعیت نیاز به یک عزم ملی و یک رویکرد علمی دارد. هدایت نخبهها به این موضوع رویکرد علمی ماست و از جهت عزم ملی نیز تمام نهادهای فرهنگی و اقتصادی باید وارد شوند.
وی درباره برخی آمارها که عنوان میشود در سال تحصیلی جدید حدود ۶۰۰ دانشجوی پزشکی سر یک کلاس حاضر میشوند نیز اظهار کرد: افزایش ظرفیت دانشجویی مصوبه شورای انقلاب فرهنگی از ۴ سال پیش شکل گرفت. اینکه این مصوبه همراه با تأمین زیرساختها از جمله کلاس، خوابگاه، سلف سرویس، یونیتهای دندانپزشکی، بخشهای بالینی بوده، پاسخ این است که این افزایش با زیرساختها همراه نبوده است.
ظفرقندی در پاسخ به این پرسش که پیشنهاد شده دانشگاه غیرانتفاعی برای پذیرش دانشجوی پزشکی ایجاد شود و آیا امکان این کار وجود دارد، نیز گفت: هرکجا که میخواهد تربیت دانشجو انجام دهد، اول باید مدارک و مستندات و زیرساختهایش را به وزارت بهداشت ارائه بکند. وزارت بهداشت هم بسیار دقیق و با سختگیری این مدارک را ارزیابی میکند؛ چرا که آموزش پزشکی با جان مردم سر و کار دارد. اما فعلاً این امکان وجود ندارد و تاکنون هیچکس در این زمینه به ما پیشنهاد ارائه نکرده است.
وزیر بهداشت همچنین در خصوص اظهار نگرانی سازمان غذا و دارو برای تأمین تجهیزات پزشکی در نیمه دوم سال نیز خاطرنشان کرد: بسیاری تجهیزات پزشکی وابسته به ارز است. اگر تأمین ارز و منابع ارزی و ریالی صورت بگیرد، مشکلی نداریم. اما اگر تأمین ارز و آن چیزی که در قانون مصوب شده محقق نشود، به هر دلیلی، طبیعتاً مشکلاتی ایجاد خواهد شد.
منبع: ایرنا