بهترین موقعیت شهر برای خرید خانه
جهان صنعت– قیمت مسکن در محلههای گرانقیمت همیشه با سرعت کمتری از محلههای ارزان قیمت حرکت میکند و همین موضوع میتواند جنبه سرمایهگذاری را تحتالشعاع قرار دهد. البته شکل و شمایل خرید مسکن برای مصرفکننده واقعی که قصد سکونت دارد متفاوت است. در این حالت دسترسی به امکانات رفاهی مثل مترو و ایستگاههای حملونقل عمومی یا حتی نزدیکی به مراکز خرید و مدرسه اهمیت پیدا میکند.
مناطقی که رشد قیمت پایدار دارند
متوسط قیمت مسکن حداقل در شهری مثل تهران از سوی مراجع رسمی اعلام میشود. البته از آخرین دادههای رسمی درباره چندوچون قیمت مسکن در مناطق ۲۲گانه تهران بیش از یکسال میگذرد اما همان اطلاعات نیز میتواند تصویری مناسب جهت سرمایهگذاری در بازار مسکن باشد. دهه۸۰ ایجاد پروژههای شهرکسازی در غرب تهران شرایط خاصی در این منطقه ایجاد کرد اما با فروکشکردن تب برجسازی و گذشت زمان از سرعت رشد قیمت مسکن در این بخش تهران کاسته شد. کارشناسان اعتقاد دارند خرید خانه به قصد سرمایهگذاری باید در نقطهای انجام شود که رشد قیمت پایدار و متوسطی در آن موقعیت وجود داشته باشد.
مناطقی که نقدشوندگی بالایی دارند
حجم معاملات مسکن لزوما ارتباطی با ارزان یا گران بودن موقعیت ندارد. نشانبهآننشان که همیشه بیشترین تعداد خریدوفروشهای آپارتمان در شهری مثل تهران به منطقه۵ تعلق دارد؛ جایی که اتفاقا جزو گرانترین محدودههای پایتخت تلقی شده اما چیزی که چنین جایگاهی به منطقه۵ عطا کرده تراکم جمعیتی است. منطقه۵ بهخاطر تراکم بالا شانس بزرگی برای نقدشوندگی دارد و همین فاکتور میتواند در سایر شهرهای کشور برای خرید مسکن استفاده شود بهخصوص در سالهای اخیر که پیدا کردن مشتری برای فروشنده مسکن کار راحتی نبوده. پیدا کردن مشتری برای فروش هم برای مصرفکننده واقعی اهمیت دارد و هم کسی که به قصد سرمایهگذاری سراغ واحد رفته است.
مناطقی که برای سرمایهگذاری مناسب نیستند
خرید خانه به قصد سرمایهگذاری در مناطق لوکس شهر توصیه نمیشود آن هم به دو دلیل: دلیل اول کاملا اقتصادی است. رشد قیمت مسکن در مناطق اعیاننشین معمولا کمتر از مناطق ارزانقیمت است. مثلا در حدفاصل تابستان۹۷ تا تابستان۱۴۰۳ متوسط قیمت مسکن در ارزانترین محدوده تهران که در جنوبشهر واقع شده ۱۴برابر ارتقا پیدا کرده اما در این مدت شاهد افزایش ۱۱برابری قیمت مسکن در منطقهیک تهران بودیم. دلیل دوم به پیدا کردن مشتری ارتباط پیدا میکند. مشتری دستبهنقد برای خانههای شمال شهر همیشه کمتر از خریدار خانه در مناطق اقتصادی است و این موضوع دستکم میتواند برای سرمایهگذاران بازار مسکن اهمیت داشته باشد.
مناطقی که به امکانات رفاهی دسترسی دارند
خرید مسکن از دید سرمایهگذاری و مصرفی تفاوت دارد. برای سرمایهگذاری که دنبال سود از خریدوفروش آپارتمان است احتمالا دسترسی واحد به امکانات رفاهی اهمیت کمتری نسبت به ساکن و مصرفکننده دارد. نزدیکی به مترو، BRT و ایستگاههای حملونقل عمومی ممکن است اولین شرط یکسری از خریداران در بازار مسکن باشد. در قدم بعدی دسترسی داشتن به مراکز خرید مثل پاساژها و میادین میوهوترهبار اهمیت پیدا میکند و نزدیک بودن به مدرسه میتواند اولویت یکسری دیگر از خریداران محسوب شود.
