برنامههای یاتا برای آینده هوانوردی جهانی در مجمع ۴۲ ایکائو

جهانصنعت– یاتا در مجمع ایکائو ۲۰۲۵ با ۱۴پیشنهاد کلیدی از دولتها خواست برای پایداری، امنیت و هماهنگی مقررات جهانی هوانوردی همکاری کنند.
انجمن بینالمللی حملونقل هوایی(یاتا-IATA ) اعلام کرد با تمرکز بر ایمنی پرواز، پایداری و کارایی هوانوردی در چهل ودومین مجمع سازمان بینالمللی هوانوردی غیرنظامی(ایکائو-ICAO ) که از ۲۳سپتامبر تا ۳اکتبر۲۰۲۵ در مونترال برگزار میشود، شرکت خواهد کرد. ایکائو تاکنون ۱۴سند کاری یاتا را برای بررسی در این نشست پذیرفته است.
یاتا تاکید کرده که تمرکز این اسناد بر موضوعاتی حیاتی چون توسعه سوخت پایدار هوانوردی(SAF)، تقویت طرح CORSIA بهعنوان تنها مکانیسم اقتصادی جهانی برای کاهش انتشار کربن و دستیابی به انتشار خالص صفر تا سال۲۰۵۰ است. علاوهبر این، یاتا خواستار هماهنگی دولتها برای جلوگیری از مالیات مضاعف شرکتهای هواپیمایی، همسوسازی مقررات حقوق مسافران با استانداردهای جهانی و افزایش کارایی صنعت هوایی شده است.
در حوزه ایمنی یاتا هشدار داده است که اختلال GNSS و تداخل فرکانسی ناشی از شبکههای 5G و 6G تهدیدی جدی برای پروازها بهشمار میرود. این انجمن از دولتها خواسته تا طیفهای رادیویی حیاتی برای هوانوردی جهانی حفظ شود و همکاری نظامی و غیرنظامی برای مدیریت ریسکها تقویت شود. همچنین یاتا بر انتشار بهموقع گزارشهای سوانح هوایی مطابق با ضمیمه۱۳ ایکائو و تنظیم واقعبینانه زمانبندی اجرای الزامات فنی هواپیماها تاکید کرده است.
یکی دیگر از پیشنهادهای یاتا به ایکائو افزایش سن بازنشستگی خلبانان پروازهای چندخلبانه بینالمللی از ۶۵ به ۶۷ سال است. این تغییر با هدف بهرهگیری از تجربه خلبانان باسابقه انجام میشود، مشروط بر آنکه نظارت پزشکی سختگیرانهتر و استانداردسازی بینالمللی در این زمینه اعمال شود.
ویلی والش (Willie Walsh) مدیرکل یاتا گفت: «برای تحقق تعهد صنعت هوایی به دستیابی به انتشار خالص صفر کربن تا سال۲۰۵۰، باید حمایت بیشتری از تولید سوختهای پایدار هوانوردی(SAF) و اجرای کامل CORSIA صورت گیرد. همچنین پایبندی به اصول کنوانسیون شیکاگو برای جلوگیری از مالیاتهای پراکنده و مقررات ناهماهنگ در زمینه حقوق مسافران اهمیت ویژهای دارد. در کنار این موارد، تقویت ایمنی با انتشار به موقع گزارشهای سوانح، کاهش خطرات ناشی از اختلالات GNSS و حفظ طیفهای حیاتی فرکانس رادیویی ضروری است.»
به گفته یاتا، مجمع ۴۲ ایکائو فرصتی کلیدی برای تجدید تعهد دولتها به استانداردهای جهانی هوانوردی و تعیین دستور کار سه سال آینده صنعت هوایی است. والش تاکید کرد: «همه ما خواستار پروازی ایمن، کارآمد و پایدار هستیم. مجمع مونترال نقطه آغاز است اما موفقیت واقعی در نحوه اجرای تصمیمات در سالهای پیشرو رقم خواهد خورد.»