• براساس آمار گمرک، در سال گذشته ایران بیش از یک میلیون و ۶۶۴ هزار تن سنگ صادراتی داشته که ارزش آن به ۱۱.۸ هزار میلیارد تومان می‌رسد، اما چالش‌های صادرات سنگ خام و ضعف در فرآوری این محصول همچنان مانع از دستیابی به جایگاه مناسب در بازار جهانی شده است.

  • دولت آلمان با تخصیص یارانه، تعرفه‌های انتقال برق را برای صنایع به میزان ۵۰ درصد کاهش داده است تا هزینه‌های انرژی را کاهش دهد.

  • انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در نامه‌ای به قائم مقام وزیر صمت خواستار توقف ابلاغیه اخیر بورس کالا در خصوص قیمت پایه زنجیره فولاد و اصلاح آن بر اساس توافقات انجام شده شد.

  • در راستای افزایش بهره‌وری و ارتقای سطح ایمنی و بهداشت حرفه‌ای، ساختار مدیریت ایمنی، بهداشت، محیط‌زیست و توسعه پایدار (HSE & S) در مجتمع صنعتی چادرملو یکپارچه شد.

  • بازار واردات سنگ مرمر هند در سال ۲۰۲۴ به نقطه عطف جدیدی رسید که می‌تواند به تغییر سهم ایران در این صنعت کمک کند. با تیره‌تر شدن روابط بین ترکیه و هند، فرصت‌های جدیدی برای فعالان ایرانی فراهم شده است تا سهم رقیب اصلی خود را تصاحب کنند و برند ملی ایران را در بازار جهانی ارتقا دهند.

  • معاون وزیر صمت و مدیرعامل ایمیدرو، محمد آقاجانلو، از افتتاح طرح‌های معدنی به ارزش پنج میلیارد دلار خبر داد و تأکید کرد که سرمایه‌گذاری‌های اخیر ایمیدرو بیش از ۲۰ درصد کل سرمایه‌گذاری‌های ۲۲ سال گذشته را شامل می‌شود.

  • قیمت طلا در معاملات روز جمعه بازار جهانی ثابت ماند و تحت تأثیر انتظارات برای کاهش بیشتر نرخ بهره در آمریکا و نگرانی‌ها درباره تعطیلی دولت این کشور قرار گرفت. بهای هر اونس طلا به ۳۸۵۱ دلار و ۴۸ سنت رسید و از ابتدای هفته جاری ۲.۵ درصد افزایش یافته است.

  • مدیر توسعه و بهره‌برداری معادن ایمیدرو، علیرضا لطفی، اعلام کرد که طی یک دهه گذشته ۳۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در اکتشافات و بهره‌برداری معادن کشور انجام شده و پیش‌بینی می‌شود ظرفیت تولید فولاد به ۵۵ میلیون تن در سال جاری برسد.

  • نماینده کرمان در مجلس شورای اسلامی، شهباز حسن‌پور، در چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در معدن و صنایع معدنی ایران (ماینکس ۲۰۲۵) بر اهمیت معادن به‌عنوان جایگزینی واقعی برای نفت و موتور محرک اقتصاد کشور تأکید کرد و خواستار حمایت از بخش‌خصوصی در این حوزه شد.

  • فعال شدن مکانیسم ماشه از ۶ مهر ۱۴۰۴ موجب افزایش چشمگیر هزینه‌های صادرات و واردات برای فعالان معدنی ایران شده است؛ کاهش تعداد کشتی‌های وارداتی و افزایش قیمت کرایه حمل دریایی، کاهش شرکای تجاری و محدودیت‌های جدید از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی این بخش است.

وب گردی