• صنعت فولاد کشور به ظرفیت های هدف گذاری شده در افق ۱۴۰۴ دست یافته است، اما توسعه زیرساخت های برق، گاز و آب هنوز کامل نیست و شرکت های معدنی برای تأمین پایدار انرژی در این حوزه ها به طور مستقیم سرمایه گذاری کرده اند.

  • نرخ پذیرش خودروهای الکتریکی جهان با رشد چشم گیر تقاضا برای مس همراه است، اما تغییرات سیاستی در آمریکا و وابستگی هند به واردات مس، ضرورت برنامه ریزی راهبردی برای تامین پایدار این فلز حیاتی در گذار به انرژی های تجدیدپذیر را افزایش داده است.

  • قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی طی معاملات روز چهارشنبه با افزایش ۰.۱ درصدی به ۳,۳۸۳ دلار و ۶۷ سنت رسید، تحت تاثیر چشم انداز کاهش نرخ بهره در آمریکا که جذابیت طلا را بالا برده است.

  • شرکتهای فولادی ترکیه در نیمه نخست سال ۲۰۲۵ واردات ضایعات آهن خود را نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵.۸ درصد کاهش داده و این مقدار به حدود ۹.۳۸ میلیون تن رسید، در حالی که هزینه واردات مواد اولیه نیز ۱۶.۲ درصد کاهش یافته است.

  • بهرام شکوری عضو هیات نمایندگان اتاق تهران تاکید کرد که سازمان تعزیرات به جای ایجاد امنیت اقتصادی و حمایت از تولید، در سال های اخیر به عاملی برای تضعیف تولید و رشد رانت تبدیل شده است.

  • شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با وجود محدودیت های برق در چهارماهه اول سال جاری، توانست ضمن افزایش تولید فولاد، حدود ۷ درصد در مصرف آب و نزدیک به ۹ درصد در مصرف برق به ازای هر تن تولید صرفه جویی کند.

  • با تصمیم جدید شورای عالی معادن، حقوق دولتی معادن برای چند ماه بر اساس میزان استخراج واقعی محاسبه می شود؛ اما فعالان معدنی خواستار استمرار این رویکرد برای کل سال و تاکید بر اخذ حقوق دولتی بر اساس سود معادن به جای میزان استخراج هستند تا فشارهای مالی کاهش یابد و عدالت در پرداخت ها برقرار شود.

  • شرکت آهن و فولاد ارفع در چهار ماهه ابتدایی سال مالی ۱۴۰۴ توانست با حفظ سطح تولید و مدیریت بهینه محدودیت های انرژی، درآمد عملیاتی خود را با رشدی ۱۵۰ درصدی در تیرماه به اوج برساند و عملکردی درخشان ثبت کند.

  • صنعت فولاد ایران روزانه ۵۵۰۰ مگاوات ساعت برق مصرف می کند که بیش از ۷۰ درصد آن توسط خود شرکت های فولادی تولید می شود، اما با وجود این، در شرایط ناترازی برق، قطع برق این صنعت حیاتی انجام می شود که تهدیدی جدی برای اقتصاد کشور و زنجیره صنایع پیشران به شمار می رود.

  • ایران با داشتن ظرفیت های فراوان در بخش دریامحور و توسعه بنادر، به دلیل سیاستگذاری های لجوجانه و عدم اتصال به کریدورهای بین المللی، در حال تبدیل شدن به «جزیره سوخته» و کنار گذاشته شدن از شبکه های ترانزیتی جهانی است.

وب گردی