بازار خودرو در نخستین روز مهر دوگانه شد؛ برندهای وارداتی رشد قابل توجه داشتند

سایت خوان
کدخبر: 558423
آغاز مهرماه نشان می‌دهد که بازار خودرو به شدت چندقطبی شده است؛ در حالی که داخلی‌ها تغییرات آرام و محدودی دارند، برندهای وارداتی و لوکس یا جهش‌های سنگین را تجربه می‌کنند.
بازار خودرو در نخستین روز مهر دوگانه شد؛ برندهای وارداتی رشد قابل توجه داشتند

جهان صنعت، بازار خودرو در نخستین روز مهرماه ۱۴۰۴ چهره‌ای دوگانه از خود به نمایش گذاشت؛ در حالی که برخی برندهای وارداتی با جهش قیمتی چشمگیر روبه‌رو شدند، خودروهای داخلی تغییرات ناچیزی داشتند یا حتی اندکی کاهش را تجربه کردند. بررسی تغییرات قیمتی بین ۳۱ شهریور و یکم مهر نشان می‌دهد که این بازار همچنان در فضای تردید و نوسان به سر می‌برد.

دنا پلاس توربو اتوماتیک با افزایش حدود ۰.۴ درصدی به ۱۲۸۰ میلیون تومان رسید؛ رشد ملایمی که نشان می‌دهد بازار این سدان داخلی هنوز تحرک قابل توجهی ندارد. پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما نیز با رشد ۰.۸ درصدی قیمت خود را به ۱۲۳۰ میلیون تومان رساند و تارا V۴ هم تغییر مشابهی را تجربه کرد.

در میان خودروهای اقتصادی، کوییک S با رشد ۱.۸ درصدی به ۵۶۰ میلیون تومان رسید و بار دیگر نشان داد که تقاضا برای خودروهای ارزان‌تر داخلی همچنان بالاست. در مقابل، شاهین پلاس اتوماتیک با افت ۰.۱ درصدی کمی عقب‌نشینی کرد و به ۱۳۴۸ میلیون تومان رسید.

در بازار محصولات چینی، افت قیمت محسوس‌تر بود. ام وی ام X۳۳ با کاهش ۱.۴ درصدی به ۱۴۲۰ میلیون تومان رسید و امپو GAC نیز با افت ۱.۳ درصدی روی ۳۱۱۰ میلیون تومان ایستاد. این کاهش‌ها در حالی است که وارداتی‌های اروپایی مسیر دیگری را طی کردند.

از سوی دیگر، تویوتا کمری (ژاپنی) رشد ۰.۸ درصدی داشت و به ۸۸۷۰ میلیون تومان رسید و جتا VSY هم با ۱.۷ درصد افزایش در کانال ۲۹۰۰ میلیون تومان معامله شد.

در مجموع، آغاز مهرماه نشان می‌دهد که بازار خودرو به شدت چندقطبی شده است؛ در حالی که داخلی‌ها تغییرات آرام و محدودی دارند، برندهای وارداتی و لوکس یا جهش‌های سنگین را تجربه می‌کنند یا به دلیل نبود تقاضای کافی، با کاهش قیمت روبه‌رو می‌شوند. این تضاد، نشانه‌ای از نبود الگوی روشن در سمت تقاضاست؛ بازاری که همچنان در انتظار سیگنال‌های سیاسی و اقتصادی تازه به سر می‌برد.

وب گردی