اوضاع نامساعد تئاتر کودک
جهان صنعت– علی فروتن، بازیگر و کارگردان تئاتر کودک و نوجوان، معتقد است که تئاتر کودک جای تجربه کردن نیست و هنرمندان این حوزه باید تخصص بالایی برای این کار داشته باشند. او نقش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را در تداوم و رشد تئاتر کودک و نوجوان بیبدیل میداند و وضعیت فعلی این هنر را در کشور «ضعیف و شکننده» توصیف میکند. فروتن با بیان اینکه گروه سنی کودک و نوجوان حساسترین و آسیبپذیرترین بخش جامعه است، گفت: «کودکان درکی از خوب و بد ندارند و این ما هستیم که باید مفاهیم درست را برایشان تبیین و روی صحنه نمایش ارائه کنیم. هر خوراک فرهنگی که به این گروه سنی داده شود، در ذهن و رفتارشان نقش میبندد بنابراین اگر واژه، رفتار یا ترانه نادرستی به کار ببریم، اثرش ماندگار میشود. هرآنچه ما در صحنه بگوییم، برای کودک حجت است.» فروتن با تاکید بر اینکه ورود افراد غیرمتخصص به عرصه تئاتر کودک آسیبزاست، گفت: «نباید کسی برای کسب تجربه در تئاتر بزرگسال، به کار کودک بیاید. این فاجعه است. آزمون و خطا روی روح بیدفاع کودکان ظلم است. مسوولان فرهنگی باید مراقب باشند چه کسانی وارد این حوزه میشوند؛ این عرصه جای تجربه نیست، جای تخصص است.» فروتن درباره نقش تئاتر در تربیت اجتماعی و عاطفی کودکان گفت: «تئاتر بینهایت تاثیرگذار است. در نمایش، کودکان خیالپردازی میکنند، زیبایی و زشتی را تجربه میکنند و با قصه، موسیقی، رنگ و لباس مواجه میشوند. همین ابزارها تربیت اجتماعی و عاطفی آنها را شکل میدهد. با یک شعر یا نمایشنامه درست میتوان بچهها را به سمت مطالعه، آرامش و پذیرش هدایت کرد. حتی در خانواده، پدر و مادر باید کمی از فنون نمایشی بدانند تا بتوانند به شکل غیرمستقیم مفاهیم را به کودک بیاموزند.» بازیگر و کارگردان تئاتر کودک در ادامه با انتقاد از وضعیت تئاتر کودک در کشور گفت: «صادقانه بگویم، وضعیت تئاتر کودک بسیار ضعیف و شکننده است. اگر آمار تولید، مخاطب و سالنها را کنار هم بگذاریم، میبینیم که فاصله زیادی میان ظرفیت و تقاضا وجود دارد. در حالی که میلیونها کودک و نوجوان در کشور داریم، فقط چند سالن تخصصی برای اجرای تئاتر کودک فعال هستند و مجموع صندلیهای آنها به هزار عدد هم نمیرسد.»
منبع: تسنیم
