از رکود تا بازیابی!
جهان صنعت– ۲۰۲۵ سال پرماجرایی برای صنعت هنر بود که با حراجیهای کمرمق، بهتعویقافتادن یا لغو نمایشگاههای هنری و تعطیلی گالریها همراه شد. با این حال در نیمهدوم سال نشانههای بهبود ظاهر شد. در ادامه بر برجستهترین لحظات خوب و بد حراجیهای سال۲۰۲۵ مروری داریم. نقاشی «بدون عنوان» متعلق به سال۱۹۵۴ میلادی و اثر مقبول فداحسین بیش از دوبرابر برآورد اولیه آن و درنهایت ۸/۱۳میلیوندلار در حراج هنر مدرن و معاصر جنوب آسیا در نیویورک فروخته شد. این قیمت بیش از دوبرابر رکورد قبلی این هنرمند هندی بود که در۲۰۲۲ ثبت شده بود. نخستینبار بود که یکاثر هنر مدرن متعلق به جنوب آسیا مرز ۱۰میلیوندلار را رد میکرد. نقاشی «خورشید سیاه» متعلق به سال۱۹۵۳میلادی و اثر سیدحیدررضا نیز به قیمت ۳/۲میلیوندلار فروخته شد.
«موندریان» رکورد نزد
شاید ناعادلانه به نظر برسد که نقاشیای که ۴۷میلیوندلار فروخته شده یک فروش ناکام تلقی شود اما درباره بازار شاهکارها صحبت میکنیم بهویژه وقتی رکورد جدیدی در راه است. «ترکیببندی با صفحه بزرگ قرمز، خاکستری مایل به آبی، زرد، سیاه و آبی»(۱۹۲۲) اثر پیت موندریان جواهر گرانبهای مجموعه لئونارد رجیو، کلکسیونر بزرگ و بنیانگذار بارنز اند نوبل (Barnes and Noble) بود.
برآورد شده بود که این نقاشی بیش از ۵۰میلیوندلار فروخته شود و میتوانست رکورد قبلی موندریان را که در۲۰۲۲ به قیمت ۵۱میلیوندلار در ساتبیز برای «ترکیب شماره۲»(۱۹۳۰) ثبت شده بود بشکند. قیمت نهایی برای شکستن رکورد باید بیش از ۳/۴۴میلیوندلار میبود.
«جاکومتی» خریدار نداشت
یکمجسمه برنزی متعلق به سال۱۹۵۵میلادی به نام «سر باریک بزرگ(سر بزرگ دیگو)» گرانترین اثر فصل حراجهای ماه مه و قیمت درخواستی آن ۷۰میلیوندلار بود اما به فروش نرسید. این مجسمه که ازسوی حراجی «ساتبیز» بهعنوان اثر شاخص معرفی شده بود از اموال شیلدون سولو، غول املاک که در سال۲۰۲۰ درگذشت در حراجی ارائه شده بود. این مجسمه که در دوسالانه ونیز در سال۱۹۵۶ به نمایش گذاشته شده پیشتر در جنوب فرانسه بهنمایش درآمده بود. برگزارکننده حراج مزایده این اثر را که بدون ضمانت(گارانتی فروش) عرضه شده بود از ۵۹میلیوندلار آغاز کرد. اگرچه چند پیشنهاد باعث شد قیمت تا ۶۴میلیوندلار بالا برود اما پساز چهاردقیقه اثر بدون فروش از حراج خارج شد.
تابستانی برای «لالین»
در فصل تابستان که معمولا آرام است سالن حراج ساتبیز نیویورک با فروش میزی شگفتانگیز به شکل کرگدن به نام «Grand Rhinocrétaire II» اثر «فرانسوا-خاویر لالین» شور و هیجان گرفت. این میز با قیمت خیرهکننده ۴/۱۶میلیوندلار فروخته شد که بیش از سهبرابر برآورد ۵میلیوندلاری آن بود. این میز کرگدن که از برنز با روکش طلایی ساخته شده به یکی از بحثبرانگیزترین فروشهای آن فصل تبدیل شد. چند هفته پیش از این فروش اثر دیگری از این هنرمند به نام «Bar aux Autruches» در پاریس به قیمت ۱/۱۱میلیونیورو(۹/۱۲میلیوندلار) بهفروش رسید. رکورد حراجی فعلی این هنرمند به میز کرگدنی دیگری تعلق دارد که در سال۲۰۲۳ با قیمت ۴/۱۹میلیوندلار فروخته شد.
چشماندازی که همه را مبهوت کرد
تابلو «ونیز، بازگشت بوچینتورو در روز عروج» اثر کانالتو، استاد قدیم ایتالیایی که در دهه۱۷۳۰ میلادی کشیده شده با قیمت رکوردشکن ۹/۴۳میلیوندلار در کریستیز لندن فروخته شد. این دومین قیمت بالای ثبتشده برای یک استاد قدیم است. این نقاشی فقط دوبار پیش از این در حراج به فروش رسیده است: یکبار در سال۱۷۵۱ و بار دیگر در۱۹۹۹.
بازار پاریس در مرکز توجهها
دوپرتره از «آمادئو مودیلیانی» در حراج «مدرنیستها» در پاریس توجه بازار هنر را به خود جلب کرد و نشان داد که بازار هنر فرانسه مقصدی برای فروشهای مهم آثار اروپایی است. «پیکره الویرا»(۱۹۱۹) بیش از سهبرابر برآورد خود فروخته و پس از رقابت شدید بین هفتشرکتکننده ۳/۳۱میلیوندلار فروخته شد. موفقیت هنرمند مدرنیست ایتالیایی ادامه داشت و «ریموند»(۱۹۱۵) به قیمت ۴/۱۲میلیوندلار رسید. این دوفروش برای ساتبیز موفقیت بزرگی بود که تنها چندروز قبلاز حراج موفق به گرفتن این آثار شده بود.
«کلیمت» رکوردها را از نو تعریف کرد
در حراج ماه نوامبر ساتبیز، «پرتره الیزابت لدرر»(۱۹۱۴–۱۹۱۶) اثر «گوستاو کلیمت» به رقم خیرهکننده ۴/۲۳۶میلیوندلار فروخته شد که بسیار بالاتر از برآورد ۱۵۰میلیوندلاری آن بود. این فروش چندینرکورد بزرگ را همزمان شکست. این نقاشی رکورد گرانترین اثر مدرن، رکورد شخصی این هنرمند و رکورد کل تاریخ ساتبیز را شکست.
