اجرای طرح ملی جایگزینی موتورسیکلتهای فرسوده
جهان صنعت_اجرای طرح ملی جایگزینی موتورسیکلتهای فرسوده با ارائه تسهیلات به متقاضیان بعد از چهاردهه میتواند به کاهش آلایندگی هوای تهران در این شرایط ناسالم کمک کند.
به گزارش ایرنا، براساس آخرین آمارهای منتشرشده از سوی پلیس راهور در کشور حدود ۱۳میلیون و ۶۶۴هزار دستگاه موتورسیکلت تردد میکنند که از این تعداد حدود ۱۱میلیون و ۴۰۰هزار دستگاه موتورسیکلت فرسوده است که سهم قابلتوجهی در آلودگی هوا دارند.
بیشترین سهم متعلقبه خودروها و موتورسیکلتهای فرسوده در تهران است که برآورد میشود نزدیک به ۳میلیون موتورسیکلت فرسوده باشند؛ طبق پژوهشهای صورتگرفته، یک موتور کاربراتوری قدیمی میتواند روزانه معادل چندین لیتر سوخت اضافی مصرف و آلایندههایی تولید کند که معادل خروجی ۱۰ موتور جدید است.
براساس آییننامه اجرایی ماده(۱۰) قانون ساماندهی صنعت خودرو، سن فرسودگی برای موتورسیکلتهای کاربراتوری ششسال و برای موتورسیکلتهای انژکتوری ۱۲سال تعیین شده از اینرو باید طرح جایگزینی موتورسیکلتهای فرسوده سرعت بخشیده شود.
ستاد نوسازی شرایطی را برای ثبتنام طرح جایگزینی موتورسیکلتها ارائه کرده بود که موتورسیکلتهای کاربراتوری با سن بیش از ششسال (مدل۱۳۹۸ و قبل) این مدلها بهدلیل سیستم سوخترسانی ناکارآمد، تا چند برابر مدلهای جدید آلاینده تولید میکنند. موتورسیکلتهای انژکتوری با سن بیش از ۱۲سال(مدل ۱۳۹۲ و قبل) حتی این مدلهای پیشرفتهتر هم با فرسودگی، کاراییشان کاهش مییابد همچنین موتورسیکلتهای برقی با سن بیش از ۱۵سال(مدل۱۳۸۹ و قبل) فرسودگی باتری و قطعات، ایمنی و کارایی آنها را تحتتاثیر قرار میدهد.
از آنجایی که سهم مصرف سوخت و آلایندگی موتورسیکلتهای فرسوده به مدل انژکتوری(بنزینی) نسبتبه موتورسیکلتهای نو چندین برابر است انتظار میرود که همسو با حرکتهای جهانی که بهسمت خودرو و موتورسیکلتهای برقی است، کشورمان نیز به سرعت این موتورسیکلتهای فرسوده را با موتورسیکلتهای پاک جایگزین کند.
ستاد نوسازی ناوگان حملونقل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) به عنوان یکی از متولیان در حوزه اسقاط خودروهای فرسوده است که در این زمینه اقدام به اجرای طرح ملی جایگزینی موتورسیکلتهای فرسوده کرده است.
مرحله ثبتنام جایگزینی موتورسیکلتهای فرسوده از اوایل تیرماه آغاز و فرآیند اجرایی آن از اوایل آذرماه کلید خورد که براساس اطلاعیه ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، افرادی که شرایط لازم را احراز کردهاند، میتوانند نسبتبه جایگزینی و دریافت تسهیلات اقدام کنند.
بر این اساس تسهیلات نوسازی به دارندگان موتورسیکلتهای فرسوده اعطا میشود تا اقدام به جایگزینی موتورهای فرسوده با موتورهای برقی و جدید کنند.
درباره جزئیات اجرای این طرح، مدیر نوسازی ناوگان حملونقل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) میگوید: از سال۱۳۸۴ تا سال۱۴۰۴، فرآیند مشخص و سازمانیافتهای برای اسقاط موتورسیکلتهای فرسوده وجود نداشته است، از ابتدای امسال، برنامهریزی برای طرح اسقاط موتورسیکلت صورت گرفت و در همین راستا سامانه مرتبط با آن نیز ایجاد شد.
محمدصادق حاتمی ادامه میدهد: راکبان موتورسیکلتهای فرسوده میتوانند در این سامانه اعلامی ثبتنام کنند و وارد فرآیند اسقاط شوند و در کنار فرآیند اسقاط، طرح جایگزینی نیز فعال میشود.
به گفته وی، براساس تفاهمنامهای که میان ۱۳ نهاد مربوط به امضا رسیده قرار است تا پایان امسال پنجهزار دستگاه موتورسیکلت برقی و ۶۵هزاردستگاه موتورسیکلت بنزینی در ناوگان جایگزین شوند.
مدیر نوسازی ناوگان حملونقل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) از پرداخت تسهیلات به راکبان موتورهای فرسوده میگوید: راکبان میتوانند تسهیلات ۱۲۰میلیون تومانی برای جایگزینی موتورسیکلت فرسوده با موتورسیکلت بنزینی و تسهیلات ۱۵۰میلیون تومان برای جایگزین با موتورسیکلت برقی دریافت کنند. حاتمی عنوان میکند: در کنار این تسهیلات، یارانه اسقاط موتورسیکلت بسته به نوع موتورسیکلت جایگزینی نیز به راکبان اختصاص پیدا میکند. ازاینرو راکبان و مالکان موتورسیکلتهای فرسوده در زمان تحویل موتورسیکلت خود، موتورسیکلت جدید و جایگزین را دریافت میکنند.
بر این اساس برای دارندگان موتورسیکلتهای فرسوده مبلغ هزار و ۹۴۵دلار یارانه و همچنین ۸۰میلیون تومان تسهیلات با نرخ ۴درصد در نظر گرفته شده است که بین ۳۰ تا ۵۰درصد مبلغهزار و ۹۴۵ دلار یارانه بهصورت ریالی در ابتدا به متقاضی پرداخت میشود. متقاضیان میتوانند برای خودروهای برقی ۲۶میلیون و ۲۰۰هزار تومان وام بلاعوض نیز دریافت میکنند.
جایگزینی موتورسیکلتهای فرسوده با جدید نهتنها میتواند مصرف سوخت و آلودگی هوا را تا ۳۰درصد کاهش دهد بلکه این جایگزنی با کاهش آلایندگیها به نفع سلامت روانی و اجتماعی جامعه است.
