اتصال چابهار به شبکه ریلی تا چند ماه آینده

گروه مسکن
کدخبر: 585501
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار اعلام کرد که این منطقه تا چند ماه آینده به شبکه ریلی و کریدورهای ترانزیتی متصل خواهد شد و سه برنامه پیشران برای تحول چابهار در حال اجراست.
اتصال چابهار به شبکه ریلی تا چند ماه آینده

جهان صنعت– مدیرعامل منطقه آزاد چابهار از اتصال چابهار به شبکه ریلی و کریدورهای ترانزیتی تا چند ماه آینده خبر داد و اعلام کرد که در قرارداد ایران با هند در بندر چابهار، هندی‌ها به‌صورت کامل تعهدات مالی‌شان را انجام داده‌اند و اینگونه نبوده که کل بندر در اختیار آنها باشد. اکنون هم کارشان را به بنیاد مستضعفان واگذار کرده‌اند.

محمدسعید اربابی در نشستی خبری با بیان اینکه سه برنامه پیشران برای تحول منطقه آزاد چابهار در نظر گرفته شده و در حال اجراست، گفت: اولویت اول در منطقه آزاد چابهار، ساخت فرودگاه است چراکه فرودگاه فعلی در شأن منطقه آزاد نیست و تا زمانی که معضل فرودگاه حل نشود صحبت از توسعه سواحل مکران بی‌معناست.

وی اعلام کرد: موافقت‌های عملیاتی برای ساخت ترمینال جدید صادر، اعتبارات آن در سال‌جاری دیده شده و باید عملیات اجرایی را شروع کنیم. به گفته اربابی، در قسمت شمالی فرودگاه فعلی ترمینال جدید به مساحت ۳۰۰۰هکتار احداث می‌شود که این ترمینال حدود ۳۰کیلومتر با شهر چابهار فاصله دارد و فاصله شهر تا فرودگاه کمتر می‌شود.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار احداث منطقه آزاد مشترک با پاکستان را دومین اولویت عنوان و اظهار کرد که پاکستان کشوری ۲۵۰‌میلیون‌نفری است که به‌راحتی می‌توانیم کالاهای اساسی‌مان را از آنجا تامین کنیم و متقابل هرچه تولید کنیم در پاکستان بازار دارد؛ تجارت با پاکستان ۱۰‌میلیارد دلار هدف‌گذاری شده است بنابراین در مرز ریمدان به‌دنبال احداث منطقه آزاد مشترک با پاکستان هستیم چراکه منطقه ریمدان به بندر گوادر پاکستان نزدیک است و به کریدور متصل می‌شود و فاصله چابهار تا ریمدان ۹۵ کیلومتر است و از ریمدان ۴۵کیلومتر فاصله تا سی‌پک(راهروی اقتصادی چین- پاکستان) است که می‌توانیم خودمان را به چین وصل کنیم. اربانی گفت: در مرز ریمدان زیرساخت‌ها در حال آماده‌سازی است و ۶همت باید طی سه سال در این مرز هزینه کنیم و پاکستانی‌ها را نیز ترغیب کردیم که در مرز خودشان آماده‌سازی انجام دهند. به‌گفته وی، منطقه آزاد ایران و پاکستان اولین منطقه آزاد مشترک ایران با کشورهای همسایه خواهد بود. اربابی یادآور شد: می‌توان در مرز ریمدان واحد تولیدی احداث کرد و مواد اولیه در آنجا فرآوری و سپس به پاکستان ری‌اکسپورت شود که ارزش‌افزوده آن برای کشورمان خواهد بود.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار، سومین طرح پیشران برای تحول این منطقه را ایجاد کارخانه‌های کلید نخورده عنوان کرد و گفت که در منطقه پول و سرمایه‌گذار است اما ایده وجود ندارد. برای اینکه پول‌های سرگردان را از استان جمع کنیم به‌دنبال ایجاد بنگاه‌های زودبازده هستیم تا همچون تجربه کشور چین، کارخانه‌ها و بنگاه‌های زودبازده را در روستاها که نیروی کار فراوان است ایجاد و اشتغال برای جامعه محلی ایجاد کنیم. وی اضافه کرد: در این طرح ۱۵۰بنگاه زودبازده شناسایی شده که بیش از ۷۰۰۰ اشتغال مستقیم برای جامعه محلی ایجاد می‌کند و در حال جانمایی این بنگاه‌ها و انتخاب روستا برای آنها هستیم. اربابی با اشاره به اتصال خط دریایی مسافری چابهار- مسقط گفت: در حال حاضر خط کشتیرانی چابهار ایران به مسقط عمان فعال است و مسافر جابه‌جا می‌کند و مصمم به راه‌اندازی خط کشتیرانی مسافری چابهار- کراچی هستیم.

منبع: ایسنا

وب گردی