آغاز ابلاغ اینترنتی دعوتنامه هیات تجدیدنظر تامین اجتماعی

گروه صنعت
کدخبر: 543859
از تیرماه ۱۴۰۴ فرآیند ابلاغ دعوتنامه‌های هیات‌های تجدیدنظر تشخیص مطالبات سازمان تامین اجتماعی به‌صورت الکترونیکی و از طریق سامانه خدمات غیرحضوری انجام می‌شود تا زمان رسیدگی و تعیین‌تکلیف مطالبات تسریع یابد.
آغاز ابلاغ اینترنتی دعوتنامه هیات تجدیدنظر تامین اجتماعی

جهان صنعت– رییس دبیرخانه هیات‌های تشخیص مطالبات سازمان تامین اجتماعی گفت: از تیرماه سال‌جاری، با الکترونیکی شدن فرآیند ابلاغ، به محض تعیین وقت و صدور دعوتنامه، نسخه‌ای از آن در سامانه خدمات غیرحضوری بارگذاری شده و پیامک اطلاع‌رسانی نیز برای کارفرما ارسال می‌شود.

محمد اسماعیل‌زاده از الکترونیکی شدن ابلاغ دعوتنامه‌های هیات‌های تجدیدنظر تشخیص مطالبات سازمان تامین اجتماعی از طریق سامانه خدمات غیرحضوری سازمان از ابتدای تیرماه۱۴۰۴ خبر داد و گفت: این اقدام در قالب طرح‌های تحول‌آفرین سازمان و با هدف تسهیل فضای کسب‌وکار به اجرا درآمده است.

وی با اعلام این خبر اظهار کرد: پیش از این، فرآیند ابلاغ دعوتنامه‌ها بسیار زمان‌بر و پرریسک بود، به‌نحوی‌که پس از صدور دعوتنامه از جانب هیات تجدیدنظر و ارسال آن به شعبه مبدأ، چاپ و امضای آن در شعبه، تحویل به مامور ابلاغ، ارسال به شهرهای مختلف و بازگشت رسید ابلاغ و درج تاریخ ابلاغ در سیستم گاهی هفته‌ها زمان می‌برد؛ مخصوصا در مواردی که کارفرما در استان‌ها یا شهرهای دور از شعبه اصلی قرار داشت.

به‌گفته رییس دبیرخانه هیات‌های تشخیص مطالبات سازمان تامین اجتماعی، ریسک‌های موجود در روش قبلی برای ابلاغ دعوتنامه‌ها، نه‌تنها احتمال کاهش فرصت کارفرما برای جمع‌آوری مدارک و مستندات را به‌همراه داشته بلکه از سوی دیگر، تعیین‌تکلیف به‌موقع مطالبات سازمان را نیز دچار وفقه می‌کرد.

اسماعیل‌زاده با اشاره به اینکه اشکالات مترتب بر روش قبلی، موجب تجدید وقت رسیدگی و در نتیجه آن تعیین‌تکلیف مطالبات با تعویق حداقل دو ماهه روبه‌رو می‌شد، تصریح کرد: بروز این تاخیر دارای تبعات دیگری برای کارفرمایان بوده که از جمله آن می‌توان به پیمانکارانی اشاره کرد که برای دستیابی به منابع مالی نزد واگذارندگان کار خود نیازمند تعیین‌تکلیف مطالبات و اخذ مفاصاحساب هستند.

وی همچنین از بُعد بیمه‌شدگان به مساله نگاه کرد و یادآور شد: تا زمانی که مطالبات برآوردی سازمان از کارفرما تعیین‌تکلیف نشود، سوابق ناشی از این مطالبات نیز فاقد قطعیت هستند و همین موضوع ماهیتا بهره‌مندی از سوابق یادشده را برای ارائه تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت به بیمه‌شدگان با وقفه مواجه می‌کرد.

رییس دبیرخانه هیات‌های تشخیص مطالبات تامین اجتماعی گفت: از تیرماه، با الکترونیکی شدن فرآیند ابلاغ، به محض تعیین وقت و صدور دعوتنامه، نسخه‌ای از آن در سامانه خدمات غیرحضوری بارگذاری شده و پیامک اطلاع‌رسانی نیز برای کارفرما ارسال می‌شود. به این ترتیب، تمام آن زنجیره فرساینده و طولانی پیشین حذف شده است.

اسماعیل‌زاده با تاکید بر اینکه این خدمت اکنون در سراسر کشور اجرایی شده است، افزود: البته دو نکته را کارفرمایان باید در نظر بگیرند؛ نخست اینکه در مواردی که پرونده براساس رای دیوان عدالت اداری برای رسیدگی مجدد بازگشته، همچنان ابلاغ‌ها به روال سابق انجام خواهد شد و دوم اینکه برخی کارفرمایان هنوز پایه ابلاغ الکترونیکی ندارند که برای آنها نیز به‌منظور حفظ حقوق‌شان، فرآیند قبلی ابلاغ همچنان حفظ شده است.

وب گردی