آخرین وضعیت پیشرفت راه‌آهن شلمچه- بصره

گروه مسکن
کدخبر: 584068
آخرین وضعیت راه‌آهن شلمچه به بصره نشان‌دهنده اتمام مین‌روبی و پیشرفت ۲۵درصدی پل روگذر بازشو است، که به عنوان یک طرح مهم برون‌مرزی وزارت راه‌وشهرسازی می‌تواند افق جدیدی در حمل‌ونقل ریلی ایران و عراق ایجاد کند.
آخرین وضعیت پیشرفت راه‌آهن شلمچه- بصره

جهان صنعت– بررسی آخرین وضعیت راه‌آهن شلمچه به بصره از اتمام مین‌روبی و پیشرفت ۲۵درصدی پل روگذر بازشو حکایت دارد.

خط ریلی شلمچه- بصره به‌عنوان یکی از طرح‌های مهم برون‌مرزی وزارت راه‌وشهرسازی مطرح است که به‌دلیل موقعیت ژئوپلیتیک ایران، تکمیل این خط ریلی می‌تواند افق جدیدی را در حوزه حمل‌ونقل ریلی برای جمهوری اسلامی ایران و عراق ایجاد کند.

ایران دارای موقعیت خوب ترانزیتی در خاورمیانه بوده و نقطه اتصال اروپا به خاور دور و آسیای جنوب شرق، همچنین نقطه اتصال کشورهای آسیای میانه به آب‌های گرم است؛ همه اینها پتانسیل‌هایی است که باید بتوان از آن حداکثر استفاده و بهره‌برداری را انجام داد.

از آنجایی که ایران کشوری با اکثریت جمعیت شیعه و اهل سنتی دوستدار اهل بیت است، شاهدیم در تمام طول سال و به‌ویژه در ایام اربعین حجم بالایی از زائران امام‌حسین(ع) راهی عتبات عالیات می‌شوند و همین مساله سبب شده دولت نیز با انجام مذاکرات متعدد با مسوولان عراقی، در راستای تسهیل این سفرها اقدام کند که تکمیل راه‌آهن شلمچه به بصره یکی از اقدامات اساسی در همین راستاست.

بررسی آخرین وضعیت این پروژه مهم راهبردی نشان می‌دهد تا پایان یک‌سالگی دولت چهاردهم مین‌روبی این مسیر به طول ۱۲کیلومتر و عرض ۶۰متر پیش از موعد زمان‌بندی و اتمام تعهد دولت ایران به پایان رسیده و تکمیل شده است، همچنین فاز نخست ایستگاه راه‌آهن شلمچه در نقطه صفر مرزی ساخته شده و احداث پل روگذر بازشو رود اروند به طول ۷۰۰متر و عرض ۵/‌‌۱۲متر دارای پیشرفت فیزیکی ۲۵‌درصدی است.

سایر اقداماتی که در حوزه فنی و زیربنایی راه‌آهن در خاتمه یک‌سالگی دولت چهاردهم قابل‌ذکر است شامل اتصال هفت مرکز عمده بار صنعتی و تجاری به شبکه ریلی کشور به طول ۳۰ کیلومتر و به ارزش یک‌هزار و ۵۰۰‌میلیارد تومان، بهسازی و بازسازی ۱۵۷کیلومتر از خطوط شبکه ریلی و تعویض ۷۴دستگاه انواع سوزن‌های بتنی و چوبی، ساخت ۲۰کیلومتر خط جدید و واریانت برای افزایش ظرفیت و سرعت سیر در خطوط ریلی کشور و برطرف کردن ۲‌هزار و ۲۶۹ نقطه تقلیل سرعت در شبکه ریلی، بهره‌برداری از کمربندی «سالار- شادمهر» به طول ۲۹کیلومتر و رفع گلوگاه‌های ظرفیتی در کریدور ریلی ترانزیت شرق کشور به ارزش ۲‌هزار و ۶۰۰‌میلیارد تومان و تکمیل بازسازی سوزن‌های مسیر تهران – مشهد به‌منظور افزایش سرعت سیر و ایمنی و تراک‌بندی ۱۸۰کیلومتر در محور هرمزگان(علائم دوخطه) قابل‌ذکر است.

منبع: ایرنا

وب گردی