21 - 01 - 2018
روبات زیردریایی در جستوجوی سرنشینان سانچی
شش روز از غرق شدن کامل نفتکش ایرانی سانچی در آبهای شرق چین میگذرد؛ نفتکشی که با پیکر ۲۹ تن از سرنشینان خود در عمق آبهای دریا آرام گرفته است اما همچنان گمانهزنیها برای علت آتشسوزی ادامه دارد و خانوادههای داغدار چشمانتظار پیکر عزیزان خود هستند.
در این میان وزیر نفت در خصوص شایعههای اخیر گفت: اینکه گفته میشود مقصد نفتکش سانچی کرهشمالی بوده، دروغی شاخدار است چراکه مالک محموله شرکت هانماتوتال کرهجنوبی بوده که این محموله را برای یکی از پالایشگاههای خود حمل میکرد.
بیژن زنگنه با اشاره به جانباختن خدمه نفتکش سانچی گفت: این نفتکش که قرارداد آن بر اساس فوب بوده برای مقصد کرهجنوبی بار زده بود و اینکه گفته میشود مقصد این کشتی کرهشمالی بوده دروغی شاخدار است چراکه مالک محموله شرکت هانماتوتال کرهجنوبی بوده که این محموله را برای یکی از پالایشگاههای خود حمل میکرد.
وزیر نفت با بیان اینکه در بارنامه جزییات محموله این کشتی نفتکش مشخص است، افزود: ارزش محموله نفتکش حدود ۶۰ میلیون دلار بوده و شرکت کرهای محموله خود را بیمه کرده است. البته ما بدون توجه به اینکه این کشتی بیمه بوده پولمان را وصول میکنیم لذا پول وزارت نفت از فروش این محموله سر جایش بوده و ما پولمان را دریافت میکنیم.
وی ضمن تسلیت به خانوادههای عزاداری که عزیزانشان را در این حادثه از دست دادهاند، ادامه داد: شکایت از چینیها در صورت محرز شدن کوتاهیشان، با شرکت ملی نفتکش است و باید از این شرکت پرسیده شود چه اقدامی میکند.
وزیر نفت تصریح کرد: بر اساس قواعد بینالمللی سازمان کشتیرانی جهانی، IMO این موضوع را بررسی میکند و مساله مهم در این حادثه جان افراد بود که از دست رفته است.در همین راستا دبیرکل IMO با بیان اینکه سازمان بینالمللی دریانوردی، کمکهای مشاورهای ارائه میدهد، گفت: فرآیند بررسی علل وقوع سانحه سانچی، به زودی آغاز خواهد شد.
کی تاک لیم ضمن ابراز همدردی مجدد به دلیل سانحه تاسفبار سانچی، گفت: با وجود همه همکاریهای بینالمللی، سرنوشت پرسنل این کشتی به چنین نتیجه ناخوشایندی رسید که جای تاسف دارد.
وی همچنین به اهمیت بسیار درسهای آموختنی از این سانحه برای IMO اشاره کرد و افزود: بررسی سوانح دریایی یک بررسی همهجانبه است و علل بهوجودآورنده آن باید مشخص شود. هر چند خوب میدانیم پروسهای است که نیاز به زمان و توافقات اولیه دارد اما بررسیها به زودی شروع خواهد شد.
دبیرکل IMO با اشاره به پروتکلهای بینالمللی و عدم اجازه به سازمان بینالمللی جهت مداخله مستقیم در فرآیند بررسی این سانحه، تاکید کرد: این، مانع از ارائه کمک فنی و نظرات مشاورهای این سازمان بینالمللی نخواهد بود.
در همین حال طبق اعلام شرکت ملی نفتکش ایران، تیمی به منطقه سانحه سانچی اعزام شده است تا با استفاده از ROV (روبات زیرآبی) بتواند از کم و کیف وضعیت نفتکش، بررسی وضعیت اجساد باقی مانده احتمالی (در صورت امکان)، میزان آسیبدیدگی سازه و ساختمان اصلی نفتکش و همچنین برآورد مقدار آلودگی ایجادشده در محیط اطراف سانحه اطلاعاتی کسب کند.
محسن بهرامی اعلام کرد: بر اساس آخرین اطلاعاتی که از نماینده شرکت ملی نفتکش در محل دریافت شد، روباتهای زیرآبی به محل رسیدهاند و عملیات اصلی به منظور یافتن پیکر جانباختگان سانچی از امروز آغاز میشود.
وی در پاسخ به این پرسش که چه مقدار زمان طول میکشد تا چینیها اطلاعات را به شما منتقل کنند، گفت: امیدواریم تا عصر امروز اطلاعات اولیه که از تستها جمعآوری میشود را چینیها به ما ارائه دهند ولی ممکن است کمی طول بکشد که مطمئنا اطلاعات اولیه از وضعیت کشتی تا عصر امروز در اختیار ما قرار داده میشود.سخنگوی شرکت ملی نفتکش ادامه داد: بر اساس این اطلاعات بررسی خواهد شد که آیا ورود به کشتی مقدور هست یا نه چرا که در سه تا چهار ساعت پایانی آتشسوزی سانچی و قبل از غرق شدن، وضعیت حریق بسیار شدید بود که میتواند آسیب بسیار شدیدی به ساختمان کشتی زده باشد و نفتکش را به نوعی مچاله کرده باشد.وی در پاسخ به این پرسش که آیا حتی اگر به درصد کمی از پیکر جانباختگان دست یابیم، امکان انتقال آنها به سطح آب وجود دارد یا خیر تصریح کرد: امکان انجام این کار را باید کارشناسان به ما بگویند. کشتی در حال حاضر در عمق ۱۱۵ متری بستر اقیانوس آرام قرار دارد که در چنین عمقی کار کردن غواصان بسیار مشکل است.بهرامی اظهار داشت: روباتها به خودی خود نمیتوانند کار بیرون آوردن پیکرها را انجام دهند بلکه صرفا گزارش میدهند که وضعیت به چه شکل است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد