21 - 01 - 2018
خبر
کاهش ۹۴ درصدی شمارهگذاری موتورسیکلت
ایلنا- رییس مرکز شمارهگذاری پلیس راهور ناجا از کاهش بیش از ۹۴ درصدی شمارهگذاری موتورسیکلت در کشور خبر داد.
سرهنگ علی محمدی با بیان اینکه شمارهگذاری موتورسیکلت در کشور بیش از ۹۴ درصد کاهش داشته است، گفت: در ٩ ماه امسال، ١٠١ هزار و ٧٧٨ مورد نقل و انتقال موتورسیکلت انجام شده است.
وی عنوان کرد: این رقم نسبت به سال گذشته، ١٢ هزار دستگاه، معادل ۶/۱۰ درصد کاهش داشته است.
رییس مرکز شمارهگذاری پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه نوشمارهها، کاهش زیادی داشتهاند، اظهار کرد: نوشماره وارداتی، کلا پنج دستگاه داشتهایم که نسبت به سال گذشته- که ۴۴ دستگاه بوده- حدود ٣٩ دستگاه معادل ۶/۸۸ درصد کاهش در زمینه موتورسیکلت نوشماره وارداتی وجود داشته است.
محمدی درباره موتورسیکلتهای داخلی نوشمارههای داخلی تصریح کرد: در ٩ ماه امسال، ١١ هزار و ۵٢۶ دستگاه موتورسیکلت نوشماره داخلی داشتهایم که نسبت به سال گذشته، ۵/۹۴ درصد کاهش داشته است.
به گفته این مقام مسوول مجموع نوشمارههای موتورسیکلت نسبت به سال گذشته، ۵/۹۴ درصد کاهش داشته است.
طرح جدید ترافیک هر روز تغییر میکند
بازنگری طرح ترافیک جدید که در شورای عالی ترافیک تهران به تصویب رسید تغییرات اساسی با طرح اولیه داشت و میتوان گفت پلیس طرح پیشنهادی شهرداری را کاملا تغییر داده است.
به گزارش مهر، مدتی است یکی از اصلیترین دغدغههای معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری تهران تغییر در طرح ترافیک شده است؛ طرحی که ۳۸ سال است اجرا شده و این معاونت با مطالعات چهار ماهه قصد دارد آن را زیر و رو کند. این در حالی است که تهران مشکلات مهمتری در حوزه حملونقل و ترافیک دارد؛ از ایستگاههای مترویی که با وجود بهرهبرداری چند ساله هنوز تکمیل نشده یا اعتباراتی که برای تکمیل خطوط باقی مانده نیاز است.
به نظر میآید آنقدر بازنگری در طرح ترافیک جدید ذهن مسوولان ترافیکی را به خود مشغول کرده که آنها فراموش کردند از فرصت چهار هزار میلیارد تومانی لایحه بودجه برای انتشار اوراق مشارکت استفاده کنند و مجبور شدند دو فوریت آن را به صحن شورا بیاورند. حتی پیگیری طرحهای جوابپسدادهای مانند شناور شدن ساعات اداری که در عمل تاثیر خود را در کاهش ترافیک صبحگاهی نشان داد نیز دیگر از سوی مسوولان ترافیکی دنبال نمیشود و انگار معاونت حملونقل و ترافیک به معاونت طرح ترافیک تبدیل شده است.برخی از اعضای کمیسیون سلامت شورای شهر تهران میگویند طرح ترافیک جدید را دیدهاند اما رییس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران میگوید: هنوز طرح جدید را که در این مدت تغییرات پیوستهای نیز داشته، ندیده است. همچنین پورتال معاونت حملونقل و ترافیک و سازمان ترافیک نیز این طرح را برای بررسی کارشناسان و مردم بارگذاری نکرده است و مشخص نیست منتقدان و ذینفعان و شهروندان از کجا باید متوجه جزییات طرح شوند تا بتوانند در این خصوص نقطه نظرات خود را با مدیران شهری در میان بگذارند. بنابراین مبنای قضاوتها تنها سخنان معاون حملونقل و ترافیک است که در رسانهها منعکس میشود. هر چند این مصاحبهها نیز هماهنگ نیست و اطلاعات متناقضی را به مخاطب میدهد. یک روز آمار خودروهای شخصی پنج میلیون دستگاه اعلام میشود در مصاحبه مدیر دیگری ۴ میلیون. یک روز تعداد موتورسیکلتهای تهران سه میلیون است روز دیگر دو میلیون.
به گفته یک کارشناس حوزه ترافیک طرح جدید با ادعای مسوولان ترافیکی که آزادی، عدالت و جلوگیری از رانت است هیچ نسبتی ندارد و زمینه مشارکت مردم در طرح اعلامشده را نمیتوان دید.
وی ادامه داد: ۳۸ سال است طرح فعلی در حال انجام است و هر سال با تغییراتی اجرا میشده و نمیتوان با مطالعات کمتر از چهار ماه ناگهان طرحی نو درانداخت و عجولانه و ناپخته برای تهران تصمیمگیری کرد. همچنین این طرح به نظر بسیار آرمانگرایانه است و نمیتوان زمینههای اجرایی چنین طرحی را دو ماهه فراهم کرد.به گفته کارشناسان ترافیک، طرح جدید ترافیک پایتخت یک کپی ناشیانه از طرح ترافیک لندن است بدون آنکه زیرساختهای ترافیکی و حملونقل عمومی آنها با تهران شباهت داشته باشد.
به اعتقاد کارشناسان شهری این طرح میتواند باعث انگیزه صاحبان خودروی شخصی برای ورود به محدوده طرح ترافیک شود و ترافیکی که تنها در ساعات پیک صبحگاهی و عصرگاهی وجود داشت به کل روز تسری پیدا کند. این در حالی است که امکان کنترل ورود خودروها به محدوده وجود ندارد، مخدوش کردن پلاک یا بالا زدن کاپوت توسط برخی شهروندان نشان میدهد پلیس امکان کنترل همیشگی این محدوده را ندارد. بنابراین نمیتوان چندان به اعلام اینکه سقف ورود خودرو به محدوده طرح ترافیک کنترل میشود امید داشت. مساله امروز تهران عدم آزادی طرح ترافیک برای استفادهکنندگان خودروی شخصی نیست. مساله تهران آلودگی هوا و ترافیک است که در طرح جدید این دو نکته در نظر گرفته نشده است. همچنین ناوگان حملونقل عمومی نیز پاسخگوی مسافر جدیدی نیست.
فراموشی تاکسیهای آلاینده و اتوبوسهای فرسوده در محدوده طرح ترافیک
یکی از نقاط ضعف این طرح در نظر نگرفتن نقش اتوبوسهای آلاینده و تردد تاکسیهای فرسوده در این محدوده است، همچنین در طرح جدید، خودروهای کاربراتوری و دیزلی همانقدر حق دارند که در طرح ترافیک تردد کنند که خودروهای انژکتوری که این منطبق با عدالت نیست. موتورسیکلتها نیز در این طرح دیده نشدهاند.
بلاتکلیفی گروههای خاص در طرح ترافیک جدید
در طرح ترافیک جدید جانبازان، معلولان و بیماران خاص همانند افرادی که امکان خرید طرح ترافیک روزانه دارند، دیده شده در حالی که در گذشته افرادی که نیاز به درمان دائمی داشتند مورد حمایت ویژه قرار میگرفتند که به نظر میآید در این طرح فراموش شدهاند.
اما به نظر میآید شورای عالی ترافیک تغییرات زودهنگام طرح جدید را مهار کرده و گام به گام قصد دارد به اهداف طرح اولیه برسد. در گام نخست در حالی که معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تاکید داشت باید طرح ترافیک سالانه به کلی حذف شود، در طرح تصویب شده ۶۳هزار خودرو میتوانند طرح ترافیک بگیرند و از سویی ۴۰ هزار مجوز طرح روزانه افزایش پیدا میکنند. همچنین پیشبینی اخذ عوارض از محدوده زوج و فرد نیز به تصویب نرسید و قرار بر این شده که طی سه ماه نخست سال آینده در خصوص آن تصمیمگیری شود.قرار است طرح جدید که تغییرات بنیادی با طرح قدیم داشته این هفته در صحن شورا به تصویب برسد و سرانجام اعضای شورا به خصوص کمیسیون تخصصی موفق میشوند طرح ترافیک پیشنهادی شهرداری را از نزدیک مشاهده کنند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد