لزوم اصلاح شبکه حملونقل برای تامین منافع ملی
جهانصنعت- مسعود پزشکیان و سیدعباس عراقچی در آئین گرامیداشت هفته حملونقل حضور یافتند و در رابطه با اهمیت و ضرورت برنامهریزی در حوزه حملونقل و نقد کاستیها و بیان فرصتهای موجود در این بخش سخنرانی کردند.
رییسجمهور در این نشست با بیان اینکه اگر انسانی بخواهد درست عمل کند، شاهرگها به کمک میآیند، گفت: «در نظر داریم شبکههای اصلی، نیمهاصلی و زیرین را در حملونقل اصلاح و بهبود دهیم و باکیفیت مناسب و تکنولوژی لازم جهتگیریها را تنظیم کنیم.»
او ادامه داد: «باید تناسبی بین شبکههای حملونقل وجود داشته باشد تا خدمات مورد نیاز به کانونهای مورد نیاز برسد. این تناسب باید حفظ شود تا کم و زیاد نشود که در این صورت ضررهایی به همراه دارد.»
او با بیان اینکه مصمم هستیم شاهراهها را بسازیم و اصلاح کنیم، تاکید کرد: «باید بتوانیم به شکلی راهسازی کنیم که مسیرها تا آینده، فضای کافی برای عبور و مرور راحت را فراهم کند، نه اینکه هر دو سال یک باند به جادهها اضافه کنیم. باید با برنامهریزی عمل کنیم.»
پزشکیان با اشاره به آمادگی بخش خصوصی برای ساخت راهآهن گفت: «باید جلسه بگذاریم و مشکلات را حل کنیم. ما حاضریم اختیارات را واگذار کنیم. بخش خصوصی هم بیاید و بگوید چه کمکی از دستش برمیآید. باید امنیت و کارایی را در مسیرهای کشور افزایش دهیم.»
او با اشاره به فرسودگی ادوات تصریح کرد: «شنیدم یدککشهایی در جادهها تردد دارند که متعلق به ۶۰ سال پیش هستند، نباید اجازه دهیم چنین شرایطی وجود داشته باشد.»
رییسجمهور با تاکید بر اینکه ساماندهی سهم بار باید به شکلی انجام شود که همه بتوانند کار خود را پیش ببرند، خاطرنشان کرد: «چه در زمینه مسیرهای ریلی و چه ترانزیت کامیونها و تریلیها باید جلسه برگزار کنیم و با تصمیمگیری دقیق امور را پیش ببریم.»
او ادامه داد: «باید شبکه حملونقل را به طور کامل ببینیم و طراحی کنیم یا کاری نکنیم یا اگر کاری میکنیم با جامعیت عمل کنیم. باید به زیرمجموعههای حملونقل از جمله خطوط اتوبوسرانی، تاکسیرانی یا افرادی که در این بخش فعال هستند نیز توجه داشته باشیم و در برنامهریزیها در نظر بگیریم.»
پزشکیان همچنین با نقد وضعیت جادههای کشور و تعدد حوادث در آنها گفت: «جادههایی که راهداری و مدیریت میشوند نباید آمارهایی همچون ۱۰هزار نفر کشته داشته باشد. این شرایط اصلا قابلقبول نیست. مقررات را تنظیم کنیم و اگر کسی آنها را نادیده میگیرد نباید بهسادگی با او برخورد کرد. باید مثل سایر نقاط جهان برخوردهای سخت و جدی با این افراد داشت که جان خودشان و دیگران را به خطر میاندازند.»
او با یادآوری ضرورت بررسی مقررات موجود در زمینه گمرکات و مرزها، اظهار کرد: «در جهان همه این شبکه شهری و جادهای تحت یک مدیریت و فرماندهی واحد است و باید با هماهنگی یکدیگر پیش رود. در طول یکی، دو سال باید موانع را از سر راه برداریم که با همراهی و مشورت شما فعالان حوزه حملونقل این اقدام ممکن میشود.»
وزیر امور خارجه نیز در ادامه این نشست به بیان نکاتی پرداخت و گفت: «امروز حملونقل، ترانزیت و بنادر به یکی از ارکان اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی تبدیل شدهاند و نقشی تعیینکننده در تحقق اهداف دیپلماسی اقتصادی ایفا میکنند.» عراقچی با اشاره به موقعیت ژئوپلیتیک ویژه ایران گفت: «برای کشوری مانند ایران، حملونقل به معنای تبدیل جغرافیا به فرصت است. بدون مسیر، بدون ریل، بدون بندر و بدون زیرساختهای لجستیکی حتی بهترین سیاستها و پیشرفتهترین رویکردهای سیاست خارجی نیز نمیتوانند ظرفیت واقعی خود را محقق کنند.»
او با تاکید بر اینکه «نگاه وزارت امور خارجه به دیپلماسی اقتصادی، نگاهی عینی، واقعی و عملیاتی است»، تصریح کرد: «در معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه تلاش کردهایم بهصورت مستقیم وارد پروژههای مشخص و مورد نیاز اقتصادی کشور شویم و به تحقق آنها کمک کنیم؛ موضوعی که در حوزه حملونقل و ترانزیت بهطور جدی دنبال میشود.»
عراقچی در همین راستا ادامه داد: «دیپلماسی اقتصادی را در وزارت امور خارجه اینگونه تعریف کردهایم که سیاست خارجی باید در خدمت اقتصاد کشور قرار گیرد؛ در خدمت صادرات، حملونقل و ترانزیت باشد و در نهایت به افزایش رفاه عمومی منجر شود.»
وی تاکید کرد: «حملونقل امروز نهتنها یک موضوع فنی یا زیرساختی است بلکه یکی از ابزارهای اصلی تحقق منافع ملی در عرصه سیاست خارجی و تعاملات منطقهای و بینالمللی ایران است.»
